Hej. Nyfiken om någon sitter på erfarenhet av förhandsvärdering a hus med renoveringsbehov?
Kikar på ett hus vi vill ha men både tak och badrum måste renoveras rätt omgående, två stora utgifter, vi har kapital till ena direkt men det andra lär vi behöva be om lån för då det även tillkommer mindre poster med som behöver ses över, ungefär lika stor utgift för taket som badrum.
Så nu läste jag om förhandsvärdering nu ikväll. Huset har legat ute för 2.9 kom ut för ca 5-6 månader sedan. Nu sänkt till 2,75 sedan en månad.
Jag tänker ju då att detta dels är renoveringar som skyddar huset mot framtida skador. Plus att det redan, trotts behoven värderats högre än det ligger ute för nu. Så borde inte vara helt orimligt för banken? Vi har lånelöfte upp till 4milj men det är ju bara inköpspris. Men marginalen finns bedömda.
Det går inte att säga på något enkelt sätt. Några saker som är värda att tänka på är:
IKEA och liknande är inte sämre än dyrare märken. Däremot är de mindre flexibla. Om huset är modernare med standardmått överallt så funkar billigare lösningar. Är huset äldre kan det lätt bli mycket dyrare.
Byggbranschen har väldigt mycket av utländska arbetare, svarta löner etc. Detta är alltså mycket utbrett och innebär att en offert kan vara mycket billigare än en annan. Det behöver inte innebära att själva jobbet blir dåligt utfört men är bra att vara medveten om.
Om huset är av enklare typ så behövs inte så dyra lösningar och material. Det finns fullt med dyra lyxmodeller och i vissa typer av hus bör man nog överväga dem. I ett enklare hus i ett enklare område är det inte lika petigt.
Du skriver att taket har renoveringsbehov.
Innebär det att det läcker in från taket? För tak behöver inte renoveras om det inte läcker.
Både plåt och pannor kan tvättas om målas för en ganska låg summa för att addera 5-10år av skydd/funktionalitet.
Så länge det inte läcker eller rinner vatten under pannor/plåt så behöver man inte byta ett tak, det räcker med att underhålla det, taktvätt/takmålning.
Det är 35 år gammalt. Pappen är slut, påpekat vid allmän besiktning som observandum. Finns mikrobakteriel påväxt i vinden. Vad jag vet inget trasigt eller läckage just nu. Men försäkringsbolaget avsäger allt pga ålder.