Hur tänker ni husägare kring underhåll/reparationer? Jag tänker på den tumregeln som Jan har berättat om i några avsnitt (1 % av taxeringsvärdet/inköpsvärdet per år tror jag det är). På en medelvilla blir det runt 2000 - 3000 kr / månad.
Sätter ni av 2000/3000 kr per månad på ett separat konto? Eller tänker ni att ni belånar huset när det väl är dags? Ska man isåfall se amorteringen som en slags avsättning för underhåll?
Bor själv i lägenhet (bostadsrätt) där en del av min avgift är detta så intressant att veta hur ni resonerar!
Sätter inte av något specifikt sparande till husunderhåll. Det är ju för ett enskilt hus ganska svårplanerat (håller taket 40 eller 80 år t.ex.?) så ser till att ha tillräckligt med luft i ekonomin för att hantera underhåll. Men det är klart, pajar både värmepump och taket börjar läcka samtidigt som det avskrivna badrummet får vattenskada så kan det bli tufft att finansiera från buffert/kassaflöde. Då kanske man måste ta från långsiktigt sparande (helst inte om det inte råkar inträffa mitt i en börskrasch) eller gå till farbror banken…
Jag försöker finansiera saker från lönekontot främst. Tidigare har jag vid något tillfälle sålt av aktier som ett sätt att finansiera något. Skulle jag framöver inte ha medel så det räcker skulle jag sannolikt belåna huset. Det bygger då på att jag amorterar ner beloppet sedan.
Har ett buffertkonto som jag ser som “buffert/hus/bil konto” och tar kostnader därifrån om vanliga lönekontot inte kan hantera det.
Bufferten är väl tilltagen för att täcka större kostnader som ny värmepump eller köp av bil (kanske inte fabriksny, men en tillräckligt bra begagnad bil)
Då vi nyligen köpt villa och vi har vissa renoveringar som behöver göras sätter vi varje månad av ca 6000kr på ett fasträntekonto. Vi kommer nog inte sätta av den summan när vi gjort de renoveringar som är mest ”akuta”, då blir det nog kanske hälften.
Jag sparar istället för allting som kan kosta. Sedan om det är att man behöver köpa en ny bil eller lägga om taket spelar mindre roll. Försöker bara se till att jag har tillräckligt mycket pengar för att kunna laga allting jag är beroende av
Finansierar från lönekonto/buffert. När vi nu gör större grejer har vi pausat insättningar på börsen och sparat allt för att kunna använda närmsta tiden
Pausar sparandet och tar av utdelningarna tills det som är trasigt är återbetalt (använder visakortet som buffert om det krisar, är ju en månad räntefritt lån där).
Vi sätter av en slant per månad till ett buffertkonto till för icke-stående utgifter. Sen sätter vi av mer än vi normalt gör av med på ett huskonto för de stående utgifterna. När en dylik utgift dyker upp räcker det som regel att ta från buffertkontot, men ibland får vi nalla från huskontot. Sen har vi en större buffert för större oförutsedda utgifter vi hittills inte behövt röra.
Jag tycker det är skönt att slippa ta “smålån” på huset varje gång något ska göras med huset. Sen kan man ju anpassa amorteringstakten istället.
Samma här och handlar allt (löpande) under månaden på kort som betalas i slutet på månaden efter. Försöker även planera lite större utgifter (TV, kyl/frys, tvättmaskin, etc.) på kort oxå och se till att sprida ut så att lönekontot klarar utgiften ihop med övrigt. Även en mindre summa går regelbundet över till ISK och indexfonder.
Det som blir kvar den siste i månaden åker över på konto med bättre ränta och används till renoveringar, ombyggnader, bilköp och vad det nu kan vara när det blivit tillräckligt för det vi ville göra. Vi har väl gjort lite större saker med huset ungefär vartannat år och bilbyte brukar det bli kanske var 8-10 år. Har vi inte haft något speciellt att göra med pengarna och börsen fallit med nedåt 20% har vi tillfälligt pausat huset och lagt in extra på ISK i stället.
Lån på banken har vi bara tagit vid några tillfällen (bl.a vid husköpet) och sett till att betala av så fort som möjligt så det har alltid funnits gott om utrymme att låna om vi skulle fått hybris. De senaste 10 åren har vi inte haft några större projekt och utan några räntekostnader har vi sparat ungefär en total årsutgift på ISK varje år vilket givit oss möjligheten att kunna dra jobbpluggen när vi så önskat (vilket blev vid 60 år).
Den här modellen har vi kört sedan vi köpte hus och har givit oss ett helt stressfritt levene ekonomiskt sett samtidigt som vi kunnat göra i princip allt vi velat göra. Och vi kommer när pensionen kickar in framöver kunna fortsätta så utan att behöva tänka på ekonomin.
Många som lever på hoppat och drömmen om låga räntor och given förmåga att alltid kunna jobba, låter riskabelt i mina öron.
Tak som någon nämnde håller inte i 80år, ett modern tak har en avskrivningatid på 30år men kan med underhåll räcka längre…dock inga garantier och framförallt inte gratis.
Är man smart så kollar man upp när större jobb (tak, badrum) fixades senast och budgetar för att dessa ska fixas var 30:e år.
I övrigt 1% per år in på räntekonto, blir inte rikaste mannen på kyrkogården men slipper iaf ta lån med skyhög ränta mitt i en finanskris för att tak/badrum akut ska fixas.
Belånar portföljen eller huset.
Ska till riktigt höga räntor för att vi inte skulle klara räntan.
Alternativt sälja av i portföljen.
Skulle finansieringsförhållandena vara dåliga så går mycket att skjuta upp i ett par år eller tillfälligt lösa med temporära lösningar. T.ex. ett dåligt tak går att lappa etc.
Det står i materialtillverkarens instruktioner vad som är den förväntade livslängden och det rekommenderade utbytesintervallet. Syftet är att man ska kunna fixa taket innan man har fått fuktskador i resten av huset. Väntar man till taket går sönder så har man väntat för länge! Hemförsäkringen täcker ju inte fuktskador från läckande tak vis brist på underhåll!
Takunderpapp brukar ha en livslängd på 25-30 år. Servar man och lagar hål kan man få ut några år till. Väntar man till det blir hål i plåten eller pannorna faller av så har man alltså haft läckande regn och kondens i 30 år i sträck. Dumsnålt på nivå med att inte byta olja i bilmotorn.
Nu har jag rel stort sommarställe som jag likställer med villa.
Avsätta och avsätta 2-3000kr- det går åt hela tiden på ngt vis…. fra när man har stor trädgård. Cash flowar allt i fixar/reparationsväg och har stor hemförsäkring- tycker det lönar sig. Har dessutom en rel stor cash buffert pga av huset (when the shit hits the fan…).
Vi har ett buffertkonto där vi sätter undan 5000 i månaden, men det är mer än till huset, tex bilreparationer
Tar grejer löpande, skulle det bli något stort får det bli utökat lån. Löser det mesta själv, så i pengar blir det i regel inga jättekostnader, även om det tar en del tid (ska lägga om taket i sommar tex)
Jag är ju så skruvad så jag gör i stort sett alla reparationer själv. Tak, fasad, värme och vatten men inte el.
Galet kostsamt med gamla hus om man behöver leja bort allt.
Nu är jag ju hantverkare så har en fördel där. Gör likadant med bilar, reparerar nästan allt själv.
Värt eller inte är oklart men gillar att rå på de problem som ramlar över mig med andra medel än pengar.