Blir villaägare om ett par veckor - hur gör jag en underhållsplan?

Hej
Om några veckor blir jag villaägare för första gången och tänkte därmed skriva ned en underhållsplan. Jag letar efter inspiration men hittar inte något här i detta utmärkta forum. Jag har tidigare jobbat i en brf styrelse så jag har ett litet hum om hur det ska se ut men är långt ifrån duktig på det.

Tänker mig att det måste innehålla:
Uppskattad kostnad
Uppskattad livslängd
År då det ska ske
Års eller månadskostnad per åtgärd

I mitt första utkast blev fasadmålning dyrast per månad eftersom det verkar behöva upprepas ganska ofta.

Har ni villaägare några tips om detta?
Tack på förhand!

1 gillning

Hej och grattis till kåken!

Har läst denna förut, tycker den är rätt vettig:

1 gillning

Kul med nytt hus! Bra tips @Alec den artikeln använde jag mig av också och nu sparar vi ca 2000 kr/mån på räntekonto för kommande renoveringar. För att göra själva underhållsplanen använde jag Excel och utgick från mallen nedan fast jag förenklade den en del då jag tyckte den var lite för omfattande. https://planima.se/blogg/mall-underhallsplan-ladda-ner-gratis-kom-igang-direkt/

Jag flyttade in i nybyggt för 5 år sen. Det har gått mååååååånga pengar sen dess. Tomten slukar stora mängder. Häck, gräs, förråd, asfalterad uppfart med mera. Många pengar blir det :slight_smile: Många små grejer som blir väldigt mycket till slut så mitt tips är att räkna med mer än du tror.
När det gäller fasadmålning så räknar jag på 10-12 år mellan gångerna och jag lägger undan en summa varje månad som skall täcka nästa ommålning. Jag hatar att måla så jag tänker anlita någon. Det kostar mer men spar mig många onda tankar och massor av tid.

Man får titta på statusen på det enskilda huset och sen bedöma vad som behövs göras inom ett ganska långt perspektiv (om man tänkt bo kvar länge), t ex 25 år. Bryta ner det på renoveringar, utbyte av trasiga maskiner samt löpande underhåll. (Kräver att man har ett hum om hur ofta saker brukar behöva göras och vad det kostar)

Har gjort det på lite olika hus och 2000-3000kr/månad känns ofta som en rimlig avsättning för att ligga i fas med förfallet. (exklusive stora utbyggnader/förändringar)

Byggde hus 2006 och sålde hösten 2020. Sparade ALLA kvitton på grejor/underhåll osv som vi ej fysiskt kunde ta med vid flytt. (varenda jordsäck, gardinfäste, altanplanka, postlåda, TV-antenn osv)

Kostade ca 4,3 miljoner tills när vi flyttade in. När vi flyttade ut hade det gått ytterligare 500000kr. Det kostar mer än man tror (Uterum, friggebod, altan, gräsmatta, trädgårdsplantor, fiber, ommålning 1 gång, knappt några reparationer, ett par rum omtapetserade. Inga vitvaror eller badrum utbytta/omgjorda).

Det kan som Erik N är inne på skilja stort mellan olika hus. Har man ett hus med mexitegel på fasaden så är ommålning av fasad ingen kostnad. Har du slamfärg eller linoljefärg är kostnaden lägre e.t.c. (kan vara värt att överväga byte av färgtyp på huset om du ändå någon gång ska låta byta ut panelen)

Lite input gällande tiden:
Taket bör läggas om efter 15-30 år.
Dräneringen bör göras om efter 30 år.
Är det ett gammalt hus med gjutjärnsrör i avloppsstammarna så är livslängden 30-50 år. Golvbrunnarna som då även brukar vara i gjutjärn brukar vara det första som ger sig.
Har du enskilt avlopp med infiltration så räkna med 20-30 år innan infiltrationen slammat igen och behöver göras om. Har du enskilt avlopp och saknar infiltration kommer det behöva göras om när kommunen gör inspektion av ditt avlopp (vilket de gör för att kontrollera att avlopp är godkända utifrån miljöregler)

Gällande underhåll generellt så se till att göra det i tid. Rensa takrännor från skräp och taket från mossa så avrinningen fungerar ordentligt. Har du ett gammalt hus med hantverksmässigt gjorda linoljefärgsmålade fönster så behöver de i princip aldrig renoveras så länge du sköter underhållsmålningen och så vidare.

När det gäller maskiner till villan så är mitt råd att räkna på kostnaden för att hyra in vissa maskiner när de ska användas, sådant som används sällan, högtryckstvätt, häcksax, vedklyv, jordfräs och allt vad det kan vara. Du slipper irritation över att sakerna går sönder, har du garage så får kanske bilen plats där (folk tenderar annars att samla maskiner och andra prylar i sina garage så att bilen till slut inte får plats) och så gör du miljön en tjänst genom att inte konsumera i onödan. Jag tycker appen “hygglo” är helt ok, då hyr man av en privatperson i sitt närområde.

byggahus.se kanske är ett forum där du kan hitta mer matnyttig info.

Tack för era svar. Jag ska jobba ihop en sammanställning och se vart det landar.

Om du har IFs största villaförsäkring så ingår det att få hjälp med underhållsplan. De kommer på plats vart 5 år har jag för mig. Värt att kolla upp!

1 gillning

Tycker inte du behöver överarbeta detta heller, för tidsintervallen på de stora sakerna är så långa och osäkra att jag tycker det inte brukar ge så mycket i slutändan. Bättre att ha lite marginaler i ekonomin så klarar du underhållet när det behövs. När det är ens egna bostad så ser man ju på ett annat sätt när det är dags, jämfört med kanske en professionell fastigehtsägare.

Någon skrev tak 15-30 år, lite beroende på taktyp låter det extremt ofta. Bara det spannet havererar ju en budget. Och 15år måste ju nästan vara felbyggt från början. Men tegeltak kan ju hålla mer än en livstid. Vi bytte originaltaket på vårt hus från 20-talet för några år sedan, dvs ca. 90-års livslängd.

Planera kan man såklart göra ändå, men spara några hundra per månad på 0-räntekonto för ett takbyte om 10-50+ år låter inte som något vidare upplägg.

2 gillningar

Håller med Kalle här ovan. Tanken med en underhållsplan är bra och kanske kan det hjälpa till att skapa ett hum om hur mycket pengar man behöver sätta av för underhåll. Samtidigt tycker jag att det är mycket svårt att veta tidsintervall för större åtgärder som tak, dränering, stammar osv. Kan nämna t ex att den tekniska livslängden för dränering brukar anges till ca 30 år. Själv bor jag i ett hus som inte blivit dränerat på 70 år men har inga problem med fukt och inga planer på att dränera om inte behov skulle uppstå.

Jag är inte så bra på undersökningar och att ställa rätt frågor och svarsalternativ men det vore kul om ni ville ge en indikation på vart ni ligger i kostnad så kan jag lära från det. Min gissning är att vi kommer landa på ca 30kr/mån/kvm, dvs ca 4500kr för ca 150kvm (kommer att ta hjälp till det mesta och inte lägga egen tid)

Underhållskostnad per kvadratmeter i kronor per månad
  • 0-25
  • 25-50
  • 50-75
  • 100-125
  • 125-150

0 röster

Svårt svara tycker jag eftersom kostnaden är så ojämnt fördelad över tid och beror på i vilket skick huset är i nuläget. Utan att veta några detaljer alls tycker jag att din uppskattning ser rimlig ut, eftersom det stämmer ungefär med hur det ser ut för oss :grinning:

Har inte bytt taket på en 40år gammal villa, och lär inte behöva göra det på ytterligare 20 år. Förr i världen gjorde man riktigt tegel… Har heller inte behövt att dränera om eftersom det inte finns några som helst tecken på fuktskador.

Mitt tips. Har du ett trähus, måla om ofta och använd för allt i världen högkvalitativ färg!