Buffert för villaägare

Jag hjälper min mor med hennes ekonomi men eftersom jag inte är villaägare så har jag inget bra råd att ge henne kring hur mycket i buffert hon borde ha. Finns det några allmänna, generiska råd som ni har, bara för att hamna i en rätt härad att utgå ifrån? Typ “Tänk 5000 kr/månad i snitt” bara som exempel.

Det är ett 70-tals hus med direktverkande el, inte i jättedåligt skick men någorlunda eftersatt underhåll, som jag bedömer kan kräva insatser framöver. Byte vitvaror, varmvattenberedare. Lite större grejer också som reparationer.

Det beror på hustyp och kringutrustning. Vår luft/vatten-värmepump la t.ex av i höstas. Det gick på över 100’… :roll_eyes:

Först får man väl skilja på buffert för oväntade händelser och sparande för underhåll.

Men 100’ kan kanske räcka som buffert, iom att huset verkar rätt enkelt. Men sen är det kanske dags att börja lägga undan pengar för det som du sett kan behöva insatser framöver.

5 gillningar

Vilka stora planerade utgifter finns det?
Takbyte?
Ommålning fasad?
Badrum och rör?

Vitvaror och annat under 20000 kan man nog ha en separat buffer för om man bara vill byta ut maskiner som pajar.

Takbyte är ett möjligt behov men där tror jag vi behöver titta i alla fall delvis på att låna.

Ja så har det varit för oss också :disappointed:
Nu lägger vi undan lite varje månad så med mål på ca 140k för pannras och liknande.

Takbyte, kök, badrum är inte sådant man tar på bufferten. Delvis för det kräver en väldigt stor buffert, dels för att det är ytterst sällsynt det kommer plötsligt. Det skall planeras in och även om man får ett ryck så tar det flera månadrr innan fakturorna kommer invalsande. Iom planeringen så kan man fondera eller låna.

Bufferten är för sådant som plötsligt går sönder och kräver åtgärd rimligen fort för att inte orsaka problem eller kostnader. I vissa fall får man accepteta viss leveranstid, ex värmepumpar och då räkna med ökade kostnader.

Jag tänker att max 100 000 i buffert.
Buffert =kontanta medel.
Fonderat för unserhåll fårr man ha på lägsta risk.

Och en god bankkontakt så om det krisar man man låna lite till vid behov.

Vi har lite över 100 000 kr i buffert. Inga renoveringar inom de närmaste åren eftersom vi redan gjort ”allt”. Däremot 2 barn vilket så klart kräver lite större buffert.

Satte ihop denna budget för något år sedan. Nu står siffrorna i EUR, så lägg på en 0a. Sedan får man kanske räkna upp den lite med tanke på inflationen som varit. Ursprungligen för beräkning av husköp, men tänker den går att använda till budgetsparande också.

Man brukar räkna teknisk livslängd på tak, fasad och grund runt 25-30 år. Därefter kan det mycket väl bli aktuellt med större åtgärder som dränering, takomläggning, byte panel/yttervägg etc.
Då underhållet hittills låter som rätt sparsmakat kan det vara läge att låta kunnig besiktiga fastigheten ur ett rent proaktivt tänk. Då har ni bättre möjlighet att bedöma/budgetera/prioritera för kommande kostnader om du själv inte har kunskapen.

Finns tekniska livslängder noterade i ovan länkade dokument också. :slight_smile: stämmer ganska bra på 25-30 som exempel :slight_smile:

Läste om detta igår på någon villasida och där räknade man på ett buffertsparande på ca 2500/3000 kr/månad

Takbyte efter 30 år!?

Efter 42 år är mina betongpannor i sådant skick att de förhoppningsvis kommer att hålla i ytterligare 30 år.

Benders säger i sin reklam att deras betongpannor håller i 100 år. Vete sjutton om de inte har rätt.

1 gillning

Men… läkt och papp håller iaf inte i 100 år. :slight_smile:

1 gillning

Vi bytte allt ned till takstolarna när taket var drygt 40 år, och betongpannorna hade nog klarat sig längre än “pappen”.

Samma här. 43 år låg mina och grusade ner hängrännorna. Men alla var hela och i bra skick, men läkt och papp hade gjort sitt. Nu har jag dock glaserade pannor och det gör inte ont. Både grus- och mossfaktorn är borta.

Menar du underhåll så har det diskuterats i annan tråd och där har det pratats om 200-500 per kvadratmeter och år. Men pratar vi enbart om att hålla det tätt mot elementen kan man ju kapa det mer.

Menar du buffert så låter väl 100k ganska rimligt för att kunna täcka “mindre” strul och är det större insatser så kanske lån är rimligare?

Japp, samma här (även glaserade svarta betongpannor numera).

Vi kör på att ha 100k i buffert, det ska täcka både huset och bilen. Det känns som en rimlig nivå. Detta inkluderar självklart inte renoveringar som vi planerat att göra inom 1-2 år. Buffert är ju för oförutsedda händelser, inte sånt man planerat.

Säkert inte men det ser väldigt fin ut när jag lyfter på tegelpannorna. "Riktigt " tak av råspont.

Precis som allt annat, man behöver vårda saker och ting. Jag byter trasiga pannor. Efter ca 20-25 år behandlade jag och målade om pannorna. Kan kanske göra det en gång till. Dessutom sprayar jag på något som heter Grön-Fri med några års mellanrum. Från början var både mina och min grannes pannor svarta. Nu är mina pannor fortfarande hjälpligt svarta. Hans pannor är täkta av mossa och alger. Det är lätt att räkna ut vilket tak som kommer att hålla längst.

1 gillning