Låna över 85% för renoveringsbehov? + 3.59% 1 års ränta!?

Har blivit med hus och vi lånar till 85% och man får ju inte låna mer än 85% men hur står de sig till om man har renoveringsbehov som byta tak från 1949 samt äldre luftvärmepump?

Vill påpeka att vi redan har fått lånelöfte för 3 miljoner mer än tidigare hus som inte blev av, så banken har ju inga problem att låna ut till oss.

Tycker de är jävligt knepig regel om man i ena stunden får låna för 6 miljoner men i andra stunden inte får låna för 3 miljoner bara för 85% regeln. Borde baseras på ens kapital och lön och inte belåningsgraden på huset kan jag tycka…

Oavsett, finns de något vi kan trycka på eller bara acceptera man är mindre värd som inte köper nyproduktion och ta ett privatlån eller från egen bössa?

Sen fick jag även erbjudande om binda lånet på 1 år med 3.59% ränta. Tycker det lät oerhört lågt! Även om jag tror de kommer sänka räntorna framöver ganska aggressivt så kommer det även ta lite tid så detta känns väldigt aktuellt?

Tack för alla svar! :slight_smile:

Fastigheten/huset/borätten är säkerhet för lånet. Så självklart måste det finnas en gräns relaterat till värdet på säkerheten för lånet.

Inkomstgränserna är för att minska risken för att du inte ska kunna betala räntan och tillräcklig amortering.

2 gillningar

Okej när man bryter ner det så låter de bättre.

Men inget vi kan göra antar jag, egna pengar eller privatlån som är möjligheterna då?

Tack!

Ja, det finns inte några andra val(edit: Tror jag) . Däremot kanske det finns ett alternativ att kunna höja värderingen på huset när ni gjort era ändringar och på så sätt kunna ta lån och betala tillbaka bolånet på. Men tror bara det gäller om det är stora förändringar, sen var den gränsen går vet jag inte.

Japp satt och fundera på den med, ett alternativ kanske.

Tack!

Du kan ju trösta dig med att pengarna för ett nödvändigt takbyte går mer eller mindre raka vägen till att öka fastighetens värde, eftersom det dåliga taket förmodligen var inprisat i inköpspriset. Så om 5 år när ni kan omvärdera så ger det ju bra utväxling på belåningsgraden och amorteringsbeloppet.

Man kan omvärdera innan om förändringar har gjorts som ökar fastighetens värde.

Tyvärr gäller det inte normala renoveringar och uppgraderingar. Man ska ha gjort ”väsentliga förändringar”, typ tillbyggnader med rum. Och det ska ha kostat minst 500 000. Annars får man vänta fem år för omvärdering.

1 gillning

Vilken bank ger 3.59% på ett år?

Hej!

Du har fått bra svar på varför belåningsgränsen finns där.

Jag får en liten känsla av att det är viktigare med taket än helheten i ekonomin.

Kanske har ni bättre ekonomi än vad som framkommer av frågan men lånar man 85% så medför det i sig en ekonomisk dålig marginal om det saknas andra medel utöver inkomsterna. Så jag skulle inte föreslå att försöka låna ännu mer, utan istället betala renoveringen med egen kassa (spara först om det behövs) och sedan fokusera på att bygga en ekonomi där ni kan spara, amortera i lagom takt och betala framtida renoveringar primärt ur egen ficka.

Kanske läser jag er situation fel men lån behöver vid något tillfälle betalas tillbaka och behöver man belåna sig över 85% för sin bostad är det en varningssignal för mig.

1 gillning

LF otroligt nog!

Ja taket känns lite halvakut så vi tänker vi ska fixa de omgående och därav hade ett bolån varit perfekt och utöka.

Banken verkade också ha lite varningsflaggor och börja helt plötsligt fråga om övrigt sparande o allt hehe.

Men ser inga problem, vi har löner på 130k och runt 2,5 miljoner investerat så de finns utrymme att ta ifrån men vi ville helst slippa ett privatlån eller nalla från ISK.

Tack!

1 gillning

Inte säkert detta behöver eller bör göras nu baserat på det du berättar…
Du säger att taket är halvakut. På vilket sätt ?

Jag har en japansktillverkad luft luft värmepump från 2006. Jag har utvärderat den noga nyligen mha utomhus och inomhus data och elförbrukningsdata och kommit fram till att den fungerar nära lika bra som den gjorde när den var ny.
En ny pump kan fås med mer effekt och man kan få ner El förbrukningen med ca 20% med de bästa moderna pumparna. Låter bra… Eller ?
Denna gamla pump ger dock över året i mellansverige en CP-factor på ca 2,7 dvs den ger mig 2,7 ggr mer värme än del el jag matar in.
Eftersom den drar över uppvärmningssäsongen totalt ca 3500 kWh (och värmer vårt 70-talshus nästan alltid helt själv) kan jag spara ca 700 kWh på en ny pump. det ger med min fastprisel mm ca 1260 SEK i besparing per år.
Seriösa pumpen jag då behöver kostar 25.000 monterad. dvs payoffen blir 20 år…
Dvs en dålig affär. Den gamla blir kvar till den börjar strula. Den är avskriven redan. Det kan dröja många år innan den ger upp…
Än så länge har jag gjort rent ytterdelen vart 5:e år och innerdelen ca 4 ggr per uppvärmningssäsong. Ingen annan service och inga reparationer alls.
Dvs behöver din värmepump bytas? . Fråga gärna nån som säljer värmepumpar men lita inte på svaret …
Lätt att tänka lite fel avseende vad minskning i elförbrukning kommer spara.

Jag har en pump till som sitter på ett annan byggnad. Den har gått hälften så mycket och är ca hälften så gammal. DEN har redan behövt utbyte av kullager i fläkten av dålig kvalitet och nu ett par år senare börjar kompressorn kvittra betänkligt också. Den pumpen kommer jag byta ut snart. LG får inte nytt förtroende.
Jag vet hus från 1930 som har sitt originaltak i tegel kvar. hala, lätta och hela takpannor och mycket taklutning OCH läkt av kanske fint norrlandsvirke som knappt kan köpas längre kan kanske taket hålla i 100+ år.
Googla tegeltak så säger man att 100 år är fullt rimlig livslängd om man håller efter defekter när dom uppstår.

2 gillningar

Låter ju strålande. Kanske skulle detta balanseras med någon typ av buffert/räntesparande men i grunden har ni ju en stabil ekonomi och då har jag egentligen inte så mycket synpunkter på om ni lånar för taket eller inte. Skulle ändå personligen välja att inte köra ett privatlån, då räntan ofta är hög.

1 gillning

Kanske bara jag som oroar mig, finns inget som indikerar på fuktskador, några plattor som ligger lite snett eller ur plats men tänker jag ska lägga de till rätta.

Tänker bara de kanske behöver bytas oavsett men som du säger de finns ju de som klarar sig superlänge.

Tack för perspektivet!

Är det tegel eller betong så räcker det normalt att man byter ut skadade pannor(och skrapar mossa/bös litelöpande). Sen kan du även tvätta och/eller måla pannorna. Kostar en spottstyver och kan förlänga pannor som börjar bli gamla med 20år.

Så länge sakerna är hela och underlaget är helt så bör det inte vara något som är akut. Om det läcker in, då är det akut. Inte innan det :slight_smile:

2 gillningar