Betala tak med arv eller lån

Hej,
Vi står inför ett takbyte i vinter till en kostnad på 300000 kr. Vi kommer snart få ett arv på cirka 350000kr. Bör vi betala av taket med arvet eller investera arvet och istället ta ett lån. Vi har idag en belåningsgrad på 50% så vi kommer kunna baka in det i bottenlånet. Tacksam för goda råd i dessa tider.

Välkommen hit :slight_smile:

Vad blir belåningsgrad om ni tar lånet för taket?

Svårt att förstå bilden utan den pusselbiten :slight_smile:

Hej
Tack för det😊. Om vi skulle låna till taket skulle vi hamna på cirka 63% i belåningsgrad.

1 gillning

Ingen hög belåningsgrad. Ok, som jag får ihop det så måste ni då amortera 14-15 kkr i 20 år för att därefter slippa det när ni går under de 50%en antagande att ni inte kan värdera om kåken.

Det är ju en chans att komma in med 300 kkr ytterligare på börsen. Pengar ni annars får spara in över tid (typ 20 år) på börsen istället för att amortera så att säga.

Vi är själva skuldfria. Alltså ingen vän av lån.
Men om ni skulle klara mycket hög ränta på lånet och känner er trygga med jobben så kan det väl vara rimligt att belåna för att lägga in ”tak pengarna” på börsen nu när det börjar bli rea. Själv tror jag inte att vi är på bottnen men kanske lite mer är halvvägs. Gissning.

Personligen skulle jag inte lägga in dem på ett bräde även om det är statistiskt rätt. Speciellt inte om ni inte redan har varit med om kriser och krascher. Kanske spara in 25 kkr per månad nästa 12 månader. Men det beror verkligen på hur er risktolerans är. Jag säger bara hur jag hade funderat :slight_smile:

1 gillning

Tack för kloka tankar :blush:. Vi gillar heller inte att ha så mycket lån. Amorterar fortfarande trots 50 % belåningsgrad. Det sägs ju att det är rea på börsen så visst hade det suttit fint med pengar in där. Samtidigt skulle räntor på taklånet ligga mellan 500-1000 kr plus amortering på det. Man kanske skulle göra någon hybridlösning, hälften på börsen och hälften på taket? :blush:

3 gillningar

Den varianten är en bra universallösning. Om fem år när du tänker tillbaka på detta tror jag att du kommer fram till att den lösningen var en rätt bra kompromiss.

3 gillningar

Aldrig fel :slight_smile:

2 gillningar

Ett förslag är att vänta på den kommande rean på renoveringar om någon månad.

Annars måste jag säga att takrenovering har stuckit något otroligt i pris (om ni inte bor väldigt stort).

Ja, någon månad till får det bli att vänta. Takpriserna är otroliga just nu. Vi bor i normalstort hus, 170m3 tak. Byte av masonitskivor till råspont drar iväg. 4 offerter och samtliga ligger omkring 300.000kr, hade vi kunnat vänta hade vi gjort det men frågan är om priserna kommer gå ner?

Vi betalade 250 ksek för 250 m2 inklusive byte från masonit till råspont samt installation av 2 takfönster för 4 år sedan….

Spekulation, men i lågkonjekturer brukar priset på byggtjänster sjunka.

Oj, ja det var en ordentlig skillnad! Har priser ökat så mycket alltså? :thinking: känns ju otroligt. Ja det är ju spekulationer men det känns som vi byter taket i all time high priser. Väntar man något/några år så kommer det troligtvis sjunka.