Ångest över husköp

Hej, jag är en kille på 25 år som precis blivit husägare. Jag bott hemma hos förldrarna fram tills nu för att kunna spara undan till kontantinsats och lagfart + en buffert. De senaste dagarna (jag fick huset förra Torsdagen) har jag haft sån otrolig ångest över köpet och mått skit, taket har visat sig vara sämre än jag trodde och likaså toaletten. Jag inser nu i efterhand att jag skulle tagit ut en oberoende besiktningstekniker, men jag var väl medveten om att taket var gammalt och likaså toaletten. Jag börjar redan nu känna mig osäker på detta och överväger att sälja redan till våren. Allt känns övermäktigt just nu och jag är osäker på om jag ska klara av att sköta om huset. Min fråga är, renovera och bo kvar eller sälja och sätta mig i lägenhet eller hitta något bättre hus?

Det som behöver göras:

-Byta taket kommande år

-Byta toalett

-Byta en del klädselbrädor

Min ekonomi ser ut såhär:

-22.000kr i månaden efter skatt

-När lån, ränta, driftskostnader, bil/bensin och mat är betalt har jag runt 3000kr kvar till sparande

Jag har räknat länge på detta och håller jag mig till budgeten så ska det funka

Huset har jag köpt för 1.450.000kr, har lån på 1.275.000kr

På mitt sparkonto har jag 480.000kr

Jag misstänker att takbyte, toalettbyte och byta klädselbrädor bör gå på runt 250-300.000kr.

Jag har letat länge efter hus här där jag bor och detta var det enda som kommit ut på länge som är vettigt. Jag vill bo nära vänner och familj men jag är osäker på om jag kommer klara av att ha ett helt hus. Har både familj och vänner som hjälper mig om det är något.

Investera och fixa det som behövs eller sälja och försöka få igen så mycket jag kan? Det är helt kaos i mitt huvud just nu. Där är 3 grannhus som sålts nyligen, det ena gick för 1.335.000kr och två andra för 1.700.000kr i något bättre skick. Har stor tomt och uthus. Billigt driftskostnad. Vill inte gå och må piss heller.

Inputs?

4 gillningar

Har du funderat på / har möjlighet till att hyra ut ett rum? Det skulle ju förbättra din ekonomiska situation.

Om du postar samma frågeställning på byggahus.se får du säkert många vettiga byggtekniska förslag och vad som bör prioriteras.

Men gällande känslan av ångest så behöver du ge allt mer tid. Du har ägt huset en vecka (?) och förmodar att det känns väldigt mycket att ta hänsyn till. Det har startats flera trådar genom åren på byggahus med samma frågeställning och oftast är rådet att ta det lugnt och bo in sig. Inte göra något i panik.

Utvärdera vad som behöver prioriteras, hur bråttom är det med tak egentligen? Kan renovering av toa vänta osv. Bo in dig helt enkelt. Om du till våren känner att detta hus inte passade dig, så kan du alltid sälja då. Kanske tjänar du en slant på affären om du målar lite ytfinish och allmänt piffar upp huset.

Men…Grattis till första huset :+1:

13 gillningar

Jag får alltid ångest vid stora inköp som hus eller bil. Jag har fått med det i generna… I stort sett alltid har det varit i onödan för min del. När allt lagt sig lite så är det inte så farligt ändå :heart: Utan kanske tvärtom, jättekul! Och du, oftast kan väldigt mycket vänta. Så länge det inte regnar in etc. Ta en kopp kaffe eller te, spatsera runt i trädgården och ta in känslan av att du äger marken du går på :flexed_biceps: Det är coolt och för mig i alla fall en häftig känsla!

Så, grattis till nya huset! Byggahus forumet är grymt som tipsades om. Men nästan ännu bättre tycker jag att Anders på landet på YouTube är. Han tar allt med ro och har, enligt mig, en fantastisk inställning till att äga något som behöver mycket underhåll :grin:

4 gillningar

Inte för att sabba stämningen, men att du skulle byta tak, renovera ett badrum samt byta panelbrädor för 250-300k låter högst osannolikt. Men om din kalkyl går ihop, och banken har kommit fram till att du klarar dig så klarar du ju dig, svårare än så är det inte. :slight_smile:

4 gillningar

Om du visste att taket var gammalt är ju den ekonomiska skadan ändå ganska begränsad. Det är ju inte gratis att flytta heller. Toalett, om det inte är ett våtrum, är ju inte så avancerat/dyrt att göra själv, om det inte bara är själva toaletten? De kostar ju ett par tusenlappar.

1 gillning

Tycker snarare det skulle va konstigt om du inte hade någon slags oro/ångest efter att nyss ha gjort ditt livs största inköp, åtminstone sett utifrån hur jag själv fungerar när jag köper något dyrare :smiley:

Som andra redan sagt, bo in dig i lugn och ro, njut av att ha nått målet du siktat in dig på länge, och när du landat mer så fundera på i vilken ordning du ska fixa det som behöver fixas utifrån hur akut det är.

4 gillningar

Vad är problemet med Toaletten och Taket? Det är stor skillnad på vad som behöver bytas och vad man behöver ha koll på eller fräscha till i 5-20år till. Mitt tak är ca 10år över sin tekniska livslängd men det spelar ingen roll så länge det fyller sin funktion och man ha koll på det. Beroende på taket och konstruktionen så kan det ofta räcka med en tvätt+målning av tak för att ge det 10-15år till.

Samma sak med badrummen, så länge fuktspärren är intakt så ser jag inga akuta problem med det.

För att få husägande att gå ihop så behöver man oftast byta panel och göra vissa mindre jobb själv, att byta panel på ett hus är inga större svårigheter. Man behöver såg, brytjärn och spik(samt t.ex köpa/byta fönster själv och sedan ta in en plåtis för att saxa till alla blecken och sånt om man inte är bekväm med det själv).

Det viktigaste som husägare är att våga prova saker(undantaget el och vatten, där behöver man proffs i mitt tycke)

3 gillningar

Tack, toaletten är gammal men ytsiktet är helt och det funkar, det är avloppet i gjutjärn som jag är lite orolig över då det är rostigt. Taket är väll från 1980 talet och underlagspappen är dålig på sina ställen, ytskiktet är det inga fel på. Jag är uppväxt i ett hus som är gammalt men nu blev det lite andra känslor och tankar i mig när det var mitt eget​:slightly_smiling_face:

Byta panel och dylikt är inga problem, det är som du säger vatten, el och dylikt som jag vill ha proffs till!

2 gillningar

Du grejar det där.

När jag var 24 (2014) köpte jag mitt hus för 3 miljoner, 25 000 i lön så pappa fick stå som medlåntagare för att få ihop KALPen.

Taket var dåligt, men tätt och inget i huset var gjort sedan 60-talet. Men allt löste sig.

Nu såhär 12 år senare så är nästan allt nytt, el, värmesystem, vatten och avlopp, tak, fönster, badrum osv.

Du fixar det, om bara viljan finns så kommer du greja det där galant.

6 gillningar

Då är jag lite bättre på det än vad du är i mitt fall​:sweat_smile: Jag tyckte 1,4 var mycket för mitt hus men i dagens läge. Men verkar som husen inte blir billigare, jag fick köpa det innan det kom ut till budgivning med så slapp budgivning. Jag har verkligen inte tummen mitt i näven (fast känns så just nu), jag ska nog bara tro mer på mig själv​:blush:

4 gillningar

Tanken har slagit mig, men känns mysko att få en främmande människa i mitt hem. Får nog avvakta med detta, är det en bekant så hade det självklart gått bra

1 gillning

Du har fått lite house-blues.

Det händer ofta, om några veckor kommer du garanterat att känna annorlunda. Du är 25 år gammal med ett eget hus :clap:

Det är inte större renoveringar, det kommer gå smidigt och du har en bra buffert. Bo in dig lite och börja sedan ta in offerter för att få sakerna åtgärdade, om du inte vill göra det själv :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Tak och toalett kommer jag defintivt inte göra själv, eventuellt riva det men inte mer. Ja, jag bor in mig sen får jag se vad som sker därefter​:slightly_smiling_face:

1 gillning

Om du inte har tecken till läckage i tätskiktet i toaletten är det ingen stress, även med trasigt/obefintligt tätskikt behöver det inte vara bekymmer. Noggrannhet vid användning av handfat och vid städning så är det inget problem, så länge inget går sönder och börjar läcka. Bör såklart åtgärdas.

Rostigt gjutjärnsavlopp har jag ingen erfarenhet av. Om inte taket läcker, är det inte heller någon stress.

Man kan ta in besiktningsman/rådgivare för att känna sig tryggare i att det verkligen inte är bråttom.

Detta fixar du. Hatar du huset får du flytta, men ta det piano.

2 gillningar

@Alex3457 hej du!

Fy, tuff situation du befinner dig i rent känslomässigt. Du har helt rätt i att du borde anlitat en oberoende besiktningsman. Och kanske har du tagit på dig lite för dyrt boende givet din inkomst.

Sämre saker har dock hänt människor förr. Jag skulle tro att en del är en stark reaktion hos dig nu. Jag skulle börja med att ta in offert på att byta taket, samt få en uppfattning om vad det kostar ca om du får ett läckage (så styr du kan väga nytta med risk). Du får nog inget på försäkringsbolag om teknisk livslängd är nådd.

Toaletten låter däremot bara som att du oroar dig. Det finns gott om äldre hus med liknande lösning. Något kan hända, men inte värt din oror tror jag. Be någon kontrollera det mot en peng?

Klädselbrädor kan du byta själv. Ett gott tillfälle att skaffa dig den erfarenheten om du inte redan har den, dessutom.

Kan nämna att jag en gång köpt ett hus, drabbats av ångest över skicket, oro att jag betalt för mycket. Oro över att både tak och badrum nått sin tekniska livslängd (x2). Det gick så klart bra och sålde med viss vinst. Anekdotiskt, men ändå talande hur lätt man kan oroa sig över saker. Mitt råd är att försöka vända på steken och tänka att du ta mig fan ska hitta en bra billig lösning på det . Lättare sagt än gjort, så klart.

2 gillningar

Jag fick offert från en stor firma här jag bor men de skulle ha 250.000kr efter ROT för att byta mitt tak som är betydligt mindre än mor och fars tak vars kostnad blev 200.000kr efter rot och plåtslagare. Har kontaktat hantverkaren mor och far använt sig av, en lokal herre som har många års erfarenhet. Han var ute i förrgår och kikade på taker och sa att det var lugnt ett tag till, men då alla vindskivor och undertaket är dåligt vill jag inte vänta längre innan jag byter. Toan får vara som den är ett tag till. Jag får helt enkelt se, håller tummarna för hantverkaren nu. Så fort jag får min säng så får jag försöka bo in mig ordentligt i huset​:slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag kände igen mig i delar av dina tankar. Jag köpte också hus själv för två år sedan, jag hade bara bott i hyreslägenhet innan.

Under en period efter köpet så hade jag ångest och katastroftankar. Elen var säkert dålig, kanske huset till och med skulle kunna brinna ner. Kanske altanen var murken, hur skulle jag kunna laga allt som säkert skulle gå sönder helt själv. Jag hade säkert betalat för mycket, tänk om jag förlorade en massa pengar om jag tvingades sälja.

Jag tror det är vanligt att bli överväldigad och för vissa även oss även tänka negativa tankar efter stora förändringar och stora inköp.

Så ge dig själv lite tid att känslomässigt landa i att du köpt hus. Om du gör något med huset första tiden, kanske fokusera på något som är lustfyllt och inte känns som måsten. Måla om ett rum, inred. Det finns tid att hantera måstesakerna senare när känslorna hunnit landa i det nya.

Jag älskar mitt hus nu och tar alla saker som ”borde” göras med mer ro. Det är få saker av det man vill göra som verkligen måste göras exakt nu.

3 gillningar

Tills den dagen det börjar läcka och det visar sig att försäkringsbolaget anser att du brustit i underhåll (med just det argumentet; det gått 10 år över sin tekniska livslängd utan åtgärd) och därmed får lägre eller inget i ersättning.

I det fallet hade jag åtminstone tagit in en besiktningsman så att man, om inte annat, kan få på pränt att taket är i gott skick trots att det är över sin tekniska livslängd och att ingen omedelbar åtgärd behövs.

2 gillningar

Nyckelord “vill”.

Ett hus kan man vanligen ösa stora mängder tid/pengar på. Dina resurser är begränsade. Så nu är det dags att fundera bortom “vill” och lägga upp en strategi där du prioriterar rätt hårt.

Skynda långsamt. Inse vad i dina känslor som är en irrationell oro som det är bättre att du jobbar på än ger efter för. Kanske är “takbyte inom 1 år” en sådan irrationell känsla som skapar mer problem än den löser?

Grattis till huset, det här kommer gå bra!

2 gillningar