Om du är hyfsat händig så ta ledigt tre månader och byt taket själv. Betydligt bättre timpenning än ditt vanliga jobb, och du lär dig nått du har nytta av framledes också
Det är inte speciellt svårt att byta tak, men tar några timmar.
Har byggt ett tak och bytt ett annat nyligen, med noll förkunskaper.
Och grattis till husköpet, det kommer att ordna sig!
Köpte vårt när jag var 27, 120% i lån direkt, noll buffert (eller det var de 20% vi lånade på extra för att renovera. Bankens förslag) och ungefär din lön i inkomst om man inflationsjusterar. Och vi var två på en lön inledningsvis.
Det beror ju lite på konstruktionen. Ett basic sadeltak är inga problem men lite mer komplicerade varianter kan kräva mer kunskap. Och man vill ju ha bra koll på vad som behöver bytas om undertaket är tveksamt; på ett hus vi hade var det en läcka som sakta förstört en hel balk…
Jag inspekterar vinden och taket själv, samt ibland tillsammans med svärfar(snickare), ett par gånger per år för att se till att det är i gott skick och inte finns någon fukt eller påväxt. Försäkringen kommer sällan betala ut något, eller tillräckligt, oavsett vad man har för riktigt gamla saker. Så vill man inte byta fungerande saker i förtid så bör man inspektera och ta beslut baserat på det. Antingen själv(om man är bekväm) eller via fackman/besiktningsman.
När jag anser att det börjar finnas en risk för att det inte är tätt så kommer jag såklart byta innan det blir några större följdskador.
Jag tror att det är viktigt att ha en buffert(120K) och kunna utföra akuta åtgärder när det faktiskt behövs. Jag har en underhållsplan och buffert på räntekonto(jag vet börsen etc, men jag premierar känslan av trygghet som det ger att inte behöva sälja i en dipp). Min underhållsplan är inte statisk utan något som jag reviderar löpande och anpassar/prioriterar om utifrån utvecklingen.
Allt handlar om kapital och riskaptit när man är husägare. Kan man göra allt, vad kan vänta, vill man göra åtgärder eller prioriterar man annat.
Med allt detta sagt så skall man rätta sig efter vad man har för kapital/låneutrymme/kapacitet att riskera i relation till försäkringsvillkoren.
För mig är det 200~K som jag låter jobba på börsen/banken eftersom jag vet att läckage oftast inte kommer med större följdskador, om det inte pågår under en längre tid.
[edit] Det är surt att lägga ut pengarna oavsett om det är i samband med problem eller i förtid, så jag balanserar på den utifrån min riskaptit