Kikar på ett hus med äldre plåttak som är 49 år gammalt. Det finns just nu inga skador på taket och jag undrar hur länge till man kan förvänta sig att det håller. Någon med erfarenhet av plåttak som vill flika in?
Klarar det 10 år till?
Kan man göra något för att förlänga livslängden utan att byta hela taket?
Vad exakt är det som kommer ske som gör att taket behöver bytas ut och hur märker man det?
Vi är oroliga att vi köper huset (som är ganska dyrt) och kommer behöva byta tak inom tre år, vilket inte vore optimalt för budgeten.
Min spontana tanke är att ett plåttak säkert går att reparera om det skulle uppstå något begränsat problem, vilket också borde innebära en begränsad kostnad. Taket kommer troligen inte falla i småbitar den dagen det passerat bäst-före-datum.
Så kanske klokt att ha en reparationsbuffert redo samt numret till en takläggare.
Men när reparationerna blir större och kommer tätare kanske det är klokt att byta hela på en gång istället.
Tak håller generellt sätt längre än beräknad livslängd, ser det bra ut och inte läcker så gör inget.
Men både underlagspapp samt plåten har nått sitt EOL egentligen, så ha en buffert.
Det är oftast vid genomföringar som problem yttrar sig.
Skulle säga att livslängden för taket är uppnåt. Nu handlar det mer om individuella förutsättningarna för taket. Kan behövas bytas ut om 2 år eller 10 allt beror på hur det ser ut, man får ta in någon expert som kan det.
Om jag varit köpare hade jag absolut räknat med ett takbyte i min kalkyl. Sen bara sett det som positivt om jag kan dra ut på livslängden.
Ja, det där är inte bandtäkt plåt, det där är korrugerad plåt som är skruvad från ovansidan, så förr eller senare läcker det in vid skruvarna eller skarvarna och innertaket kommer bli fuktskadat. Räkna med att byta ut.
Vi har ett plåttak som är 50+ år. Färgen flagnar och det är inte så snyggt, men vi hade en plåtslagare som tittade på det som konstaterade att själva plåten var tjock och fin. Dvs om det inte läckte i någon skarv eller genomföring idag, så kommer det hålla ett tag till.
Vår nuvarande plan är att låna upp till ett takbyte nästa gång vi kan värdera om huset. Vi sover tryggt på natten ändå.
Som andra sagt så är det bara att köra så länge det inte är skador på det.
Plåttak går att måla för ökad livslängd, det underhåll utöver som kan vara bra är att se över skruven då gummibustningarna torkar ut och läcker. Nått man kan göra själv med en stege och lite rep för säkring.
Har hört någon försäkringskille tala varmt om det. Låter toppen om man har råd med det. Det blir säkert billigare över tid.
Om man skulle dra det till sin spets - finns det tak som håller för evigt? Skiffer t.ex? Det är ju sten. Sten är odödligt.
Jag gick och funderade på om det finns glaspannor att köpa och vad det skulle kosta. Vissa tänker nog att glas spricker, men tänk bottnen på en glasflaska. Det krävs mycket innan tjockt, bra glas spricker. Sedan skulle det kunna vara färgat mörkt och blandat med lite sand så det ser ut som vanliga pannor. Med fördelen att de inte slits av sol och mossa då, tänker jag.
Vi har 60 år gamla betongpannor. Tekniska livslängden sägs vara 30 år, men det håller tätt än. Man får ju ha en buffert så man kan byta och vara redo att laga och kolla med jämna mellanrum. Jag skrapade mossa och gick igenom varenda panna, men jag räknar ändå med att byta inom några år.
Det är ändå skruvat i topparna och inte i dalarna som man sett en del skräckexempel på. Det borgar för att det inte rinner in i skruvhålen i första taget.
Man spikar/skruvar alltid i topparna. I Dalarna rinner vattnet… Livslängden blir avsevärt mkt längre med bra montage.
Om det är vettig kvalitet och inte har några synliga problem håller det där taket sannolikt 50 år till, man kanske får byta ut spiken till skruv i värsta fall.
Galvaniserad stålplåt: 20-50 år.
Aluzinkbelagd stålplåt: 40-60 år.
Aluminiumplåt: 40-70 år.
Kopparplåt: 60-100 år.
Korrekt installation och regelbundet underhåll, såsom rengöring och inspektion av taket samt reparation av eventuella skador, kan avsevärt förlänga livslängden på ett plåttak. Klarar säkert 10 år till men man kan aldrig veta.
Nu vet jag inte om du tittat till undertill från vinden. Jag fick tips av en besiktningsman vid husköpet att ta en penna och rita runt eventuella fuktrosor inifrån och hålla koll så dessa inte blev större om det va gammalt hustak. För de kan ha varit gamla läkage som blivit åtgärdade.
Skulle jag göra en billigare nödlösning om det började läcka, och plåten i sig är ok (och under såklart). Byt skruvar och lägg fett mellan plåtskarvarna.
Stort tack för all respons. Det uppskattas verkligen.
Har pratat med två firmor gällande pris för takbyte (plåt). Utan att ha kikat på huset och nuvarande tak så höftar de på spannet 300-350k (förmodligen innan avdrag). Tycker dock det låter väldigt högt. Vad har ni för erfarenheter gällande prisnivån?
Till vilket material ska du byta? Pannor, skruvad plåt eller äkta bandtäkt plåt? Det påverkat mycket.
Sen är det omöjligt att svara på prisnivån om du inte anger hur stort taket är samt hur det ser ut ungefär (massa vinklar o vrår och antal genomförningar, alltså skorstenar och liknande)
Varför är det ett skräckexempel? Som någon annan sa - det är enligt monteringsanvisningen. Man använder skruv med tätning, och när man spikar/skruvar i topparna blir det inte stumt. Det finns inget som håller emot under så plåten börjar svikta innan det tätar.