Hej! Innan vi ska sätta upp solpaneler planerade vi att tvätta taket, medan grannarna som också installerar solpaneller, vill måla sitt tak. Detta enligt dem kommer att förlänga takets livslängd. Efter ha läst lite på nätet, verkar det som att takmålning och taktvätt är mer en estetisk än funktionell åtgärd, eftersom det är takpapp och inte takpannor som blir dåligt och detta åtgärdas inte av taktvätt eller takmålning. Takbyte har vi dock inte planerat för och solpaneler ska preliminärt sättas upp i juni, så varken tid eller budget finns för takbyte. Huset är från 1988, lutning ca 30%, det är betongtakpannor och vi har inte haft några bekymmer med taket sedan vi flyttade in för 5 år sedan. Vad är era tankar: försöka skramla ihop till takbyte, sitta lugnt i botten eller tvätta/ måla taket? Tacksam för alla kloka input 

Jag hade nog känt mig lite tveksam till att sätta upp solpaneler på ett 34 år gammalt tak. Men det beror såklart på förutsättningarna. Hur länge tänkte du ha solpanelerna, och hur lätt är det att fixa ex problem med taket när panelerna väl är på plats?
bra fråga, det blir nog inte särskilt lätt att åtgärda problemet när solpaneler finns på taket. Det är dock bara på den södra sidan vi kommer ha solpaneler och inte på den norra. Produktgaranti är 20 år, men om allt går bra, ska panelerna producera i ca 30 år. Dock undrar jag om det kommer bli lönsamt med den utveckling vi har idag att ha paneler med dagens prestanda.
Kolla med ert försäkringsbolag gällande teknisk livslängd på nuvarande tak.
Min personliga åsikt är dock att taket är uttjänt.
Kan ni vara säkra på att ni inte har problem? Har ni fuktmätt? Har ni tagit upp innertaket på ett par ställen och undersökt? Om inget av ovan kan ni inte vara säkra på detta. Tyvärr talar jag från smärtsam erfarenhet av.
Det är heller inte takpannorna som primärt skyddar mot regn, takpannor är ju på inget sätt täta. De skyddar mot mer mekanisk påverkan, typ hagel, eller grenar osv, men sen rinner såklart en hel del av vattnet av via takpannorna när det regnar, men pappen är det som skall täta.
Jag hade 100 procent bytt taket i sin helhet innan solcellerna.
Taket har en livslängd på 40-50 år. Om du kan räkna hem solcellsinvesteringen på 6-8 år skulle jag säga köp paneler. Varje är efter det är ren vinst och när taket ska bytas säljer du panelerna och växelriktaren för att klämma ut en hacka till ur systemet. Sedan köper du ett nytt system i samband med takbyte.
Om du ligger på 10+ år innan du är ±0 på solcellerna så skulle jag se 2 lösningar.
1 bit i det sura äpplet och byt tak nu samt installera paneler.
2 vänta 8-12 år innan taket skall bytas och då köper du takplattor med integrerade paneler. Det har börjat komma nu men är lite svårt att få tag på i Sverige. Lär dock vara brett tillgängligt om några år. (Hypotes)
Tack, det här var smart lösning! Vi ska gå ±0 på 7 år och förhoppningsvis hinner att utnyttja paneler innan takbyte. Men tycker du att det blir lätt att sälja solpaneler? Jag har också funderat på hur smart det är att byta taket nu med tanke på dagens utveckling av solpaneler. Det är kanske inte ens lönsamt med dagens paneler efter 20 år…
Då har ni en utmärkt kalkyl, er återbetalningstid bygger ju på att priset på el är statiskt, vilket det int är. I och med inflation och andra faktorer såsom tillgång och efterfrågan kommer priset öka med tiden, troligtvis har ni betalat av det tidigare.
Jag har aldrig testat att sälja men jag är med i lite off-grid grupper på fb och det kommer upp erbjudanden där titt som tätt. Har du ett system som bara är 10-13 år gammalt och fortfarande haf garantier med mera kan su säkert få ut en slant för det.
Jag säger kör!
Har DU räknat ut det, eller har solcellssäljaren räknat ut det? ![]()
Kan du kolla på vinden hur det ser ut?
Annars hade jag nog gått upp på taket och lyft några pannor för att se hur det såg ut under.
Vi hade iof masonitskivor och inte papp men vi byte vårt tak när det var 35 år efter den tredje vattenskadan (sågs via vinden i två av fallen och tredje via inspektion).
solcellssäljaren. menar du att det låter som att det är för bra för att vara sant eller?
Jag hade inte monterat solceller på ett tak från 1988. Vi bytte vårt tak från 1981 förra året i samband med tillbyggnad. Pappen började ge sig i ränndalar, och ett par år innan hade vi en läcka mellan skorsten och tak. Vårt tak hade INTE hållt 20 år till. Möjligen 5.
Att tvätta eller måla taket är som du var inne på endast estetiskt.
tack, ber mannen att gå upp och kolla imorgon. Vi har inte lagt märke till något innan, men imorgon ska det undersökas väldigt noggrant
Nu vet jag inte vilken del av landet ni bor i men jag skulle inte ha gått upp på taket när det är snö kvar ute och risk för allmän halka, ta det försiktigt då det är lätt att halka och skada sig ordentligt.
Annars är det främst vid genomföringar, plåtdetaljer samt lämgs mer som viktigt att kolla ordentligt.
Solcellssäljaren har ju ett intresse av att sälja så skulle ha dubbelkollat en sån beräkning för att se om den är rimlig.
Inte nödvändigtvis.
Men att göra en sån investering utan att räkna själv, eller ta rimligt oberoende hjälp för det, samt kritiskt granska och utvärdera offerten från leverantören är ju sunt förnuft i ett sånt här läge.
Det är mycket pengar.
Jag hade:
-
aldrig satt upp solpaneler på ett gammalt tak. I bästa fall håller taket ungefär sålänge som det tar er att nå break even på investeringen och då är det dags att byta…
-
inte stressat. Hellre bytt tak först.
-
som sagt ovan, aldrig investerat sexsiffrigt baserat på ”säljarens kalkyl”…
definitivt, men jag har kollat på kalkyl och iom att vi landade på 110.000 och årlig produktion beräknas vara ca 9.500 kWh, så tycker jag att den ser rymligt ut.
Du kan ju alltid fråga fler levantörer om offert och jämnföra deras beräkning samt kostnad.
Jag hade iaf frågat några takläggare om offert på solceller och på samma gång fråga deras omdöme kring om ett takbyte behövs, de lär säga ja för att sälja men bra att få höra deras motivering varför.
Typ,
Jag bor i ett hus byggt 1980. Förra året gjorde vi research kring den här frågan tillsammans med grannarna. Taktvätt är relevant men förlänger inte takets livslängd på något väsentligt sätt. Det kan dock minska risken för skador. Takmålning är en helt och hållet estetisk grej. Nackdelen med takmålning är dessutom att den inte håller utan att taket sedan behöver målas om efter X år. Hur stort “problem” det är beror på de individuella förhållandena.
Både vi och flera grannar i samma radhuslänga har gjort besiktningar av taken och de ser fina ut. Naturligtvis är takpappens livslängd begränsad men det finns inga uppenbara problem idag. Min tanke är att satsa på att byta ut taket när det är 50-60 år. Det betyder då också att solceller får vänta tills dess.
Taktvätt borde vara en relevant grej innan du installerar solceller. Jag hade mosspåväxt tidigare och noterade att den växte “exponentiellt”. I början var det lite och ganska obetydligt men efter några år blev det massor. Det baserar sig från början på att löv eller annat faller ner på taket och skapar jordmån för mossan. Sedan blir det snabbt ett självspelande piano. Mängden mossa som ramlade ner på altanen i samband med taktvätten var större än jag föreställt mig.
Jag bytte tak innan cellerna kom på. Men mitt hus är iofs från 1975. Jag skulle inte tvätta eller måla iaf, det är bara slöseri med pengar enligt mig. Kalkylen på sju år låter optimistisk. Att plocka ner och sälja går säkert, men jag tvivlar på att det ger så mycket om sju-tio år.
Jag hade bitit i det sura äpplet och fixat taket först. Papp och läkt tar mycket stryk i vårt svenska klimat med temperaturskiftningar och fukt.
Intressant med att taktvätt är slöseri med tid och pengar då mossa ändå nötter på taket samt kan leda till frostsprängning
.
Iof tycker jag inte eller att 200 kr + plus eget arbete är något att bråka om,