Solpaneler prisförslag

Hej. Kan någon påläst kolla lite på prisförslaget vi fick och säga om det ser bra ut? Anläggningsstorlek 9,9 kW, yta 48 kvm, paneltyp solstråle basic ikea. Priset efter avdraget 107.000 och beräknad årlig produktion 9500 kWh. Vad tycker ni, är det ett bra pris?

Svårt att säga på rak arm. Har du fått priset via nätet?
Eller har någon varit ute fysiskt och tittat?
På min anläggning som har väst, öst, söderläge så behövdes optimerare för att anläggningen ska producerad maximalt, vilket har med skuggning att göra.
Jag valde också en växelriktare med ö drift som är förberedd för batterier och anpassad för solceller i flera väderstreck.
Tänk på framtida behov, elbil? Elbilen kommer med all säkerhet kunna agera batteri om inte alltför många år framåt i tiden.
Välj även till en smartmeter om det inte finns i offerten.
Vilken färg har panelerna?
Priset känns annars som helt ok.

Tack för ditt svar.
Priset fick vi efter fysiskt besök. Vi tänkte lägga panellerna bara i söderläge, då det är där vi har mest sol, men efter ha läst om att du har panellerna i olika väderstreck, undrar jag även om det kan vara värt att lägga panellerna på båda sidor taket?
Eftersom vi har endast tittat på ena sidan, så utgår jag från att vi har ingen optimerare som du. Är det något vi behöver? Jag har försökt läsa till mig om ödrift, men blev inte riktigt klok. Är det något som kan lagra energin eller en förutsättning för att kunna installera en batteri i framtiden och lagra energin?
Elbil finns redan, men bara en av två i hushållet. Tycker du att det är värt att investera i en batteri? Smartmetern var inte med i offerten, så jag ska fråga om den.
Panellerna är svarta med vita ränder, dels för att det blir billigare så, dels för att de producerar (marginellt) mer energi enligt tekniker som besökte oss. Tack för din input.

Söderläge är det bästa. Dock så nyttjar man sin anläggning mer effektivt om man kan nyttja flera väderstreck. Med söderläge så tenderar ju att du får en peak mitt på dagen.
Du nyttjar ju inte elen i huset på det viset utan man säljer ju tillbaka mera el bara mitt på dagen.

Angående ö-drift så finns möjlighet att ha en 220v
Kontakt i drift vid strömavbrott, dock så funkar det bara när solen lyser. Kan vara bra att kunna ladda mobilen eller koppla in en kokplatta vid längre avbrott.
Solcellsregulatorn är då även förberedd för att koppla in batterier i framtiden.
I dagsläget är det dock inte någon ekonomi i det som jag ser det med batteri.

Har ni elbil skulle jag absolut ta en regulator som är förberedd för batteri.
Redan 2022 kommer bla Volkswagens alla modeller vara förberedda för att kunna agera strömkälla, så det är på G
Batterierna i bilarna kommer också om några år räcka 3gånger till mot dagens.
Men redan med dagens bilbatterier kan man ju använda bilen som batteri vid strömavbrott och drifta sitt hus ett bra tag.

Jag tänker också på smidigheten att kunna få ner effekttopparna när det är dyrt med inköp av el.
I dag så kan ju solceller regulator samt billaddare prata med varandra.

Jag kör Fronius växelriktare och billaddare, (Har dock ingen elbil ännu men är på G med det)
Smidigt att ha allt i samma app……
Förmodligen finns det till ditt system också.

Hej!

Kul att ni är intresserade av solceller!

Mina grundtankar är att lägga i så många väderstreck som möjligt. Anledningen till detta är att paneler i öster producerar el på morgonen, paneler i söder producerar el under dagen och paneler i väster producerar el under kvällen. Lite som @Fredrik_77s anläggning, man producerar el när man faktiskt förbrukar elen. Till detta kan man behöva optimerare, men det finns även växelriktare som klarar tre strängar utan optimerare.
Om det finns tak i öst/västlig riktning så skulle jag ta in offert även på dem.

Angående priset så är det spontant okej, men för att kunna göra ett tvärsäkert utlåtande behöver man se offert för att se exakt vad som ingår. Har du kollat med flera leverantörer? När vi installerade vår anläggning så kollade vi med minst 10 olika firmor varav 5 stycken fick lämna offert.

Samtliga av mina paneler sitter i rakt söderläge och i 40 graders vinkel. Under de tider på året som de faktiskt gör markant nytta (mars-oktober ungefär) så går solen upp så tidigt att jag har svårt att se några vinster med andra vinklar (om inte husets design och läge talar för det förstås). Motsvarande sker på kvällen. På Sommaren brukar min anläggning vakna vid 4-tiden och stänga vid 22-snåret.

Nu, under årets mörka månader kryper solen upp i sådan vinkel att det mesta som skulle peka mot öster och vänster inte skulle få mycket sol alls. Men mitt tips är att lita på den som jobbar med det där. De vet ju faktiskt bäst.

Idag lyser vintersolen över Skåne så just nu jobbar taget ihop nästan 5 kW. Inte illa pinkat så nära vintersolståndet.

Man ska dock vara lite försiktig med att blint lita på vad företaget/försäljaren säger.
Oftast är offerten lämnad i konkurrens och blir utvärderad på priset, speciellt om man som kund inte vet något om det offererade arbetet måste man vara vaken på vad man verkligen får.

Som ett exempel. Vad kostar en bil?

Självklart är det så. Jag menar mest att jag inte litar blint på fördelarna med att placera i alla möjliga väderstreck när solen inte når många ytor under stora delar av året.

1 gillning

Hej och tack för ditt svar!
Vi bor i ett parhus, så vi kan placera panelerna på max 2 väderstreck - söder (där vi tänkte inställera panelerna) och norr, som vi har inte tänkt på innan. Vi får nog be om en extra offert med panelerna på båda sidorna om det är något de kan ge oss i efterhand.
Optimerare har vi inte ens funderat på innan Fredrik och du skrev om den :slight_smile:
Var kan man hitta om växelriktaren vi har fått offerten på klarar tre strängar utan optimerare? Det är GoodWe växelriktaren vi har fått offerten på.
Efter har läst lite om optimerare har jag blandade känslor - å ena sidan utnyttjar man panellerna på ett effektivare sätt och ser vilken panel behöver bytas när den dagen kommer, å andra sidan är det en extra risk, då även optimerare kan behöva bytas/ repareras och det kostar extra pengar för sådana som oss som måste anlita extern hjälp för olika teknikfrågor.
Vi försökte få in offertor från flera leverantörer, men det verkar som att de har så mycket att göra att av 10 firmor var det 3 som hörde av sig - 1 kunde inte, den 2 var på besök och den 3 kommer först imorgon efter jag har påmint idag.

Jag tror mer på väst och öst när det ska kombineras väderstreck. Har ni rakt söderläge samt norr och dessutom i form av parhus så är det möjligen taklutningen som kan göra att norr ens kommer på tal.

Men oavsett, det skadar ju inte att fråga. :slight_smile:

Känns som att Sverige är fel land att satsa på solpaneler, man ser ju för fan aldrig solen större delen av året :sweat_smile:

Ja, det ligger att vara på firmorna.
Vi resonerade som att det är en stor investering som ska vara på plats i 30-40 år och därför gav jag mig inte tills jag hade fått tillfredställande svar från de firmor som jag ville ha offert från.

GoodWe borde kunna hantera två strängar, jag antar att det är SDT G2 som du har fått i offerten?

Ja, så är det. Men norr ger mer än vad man kan tro, speciellt vid låg lutning. Bengt strid har gjort denna fina bild där man kan se teoretisk verkningsgrad i olika väderstreck samt taklutningar.

1 gillning

Beror på hur man ser det.
Jag visade min årssammanställning i en annan tråd, avkastningen på investering ligger på ca 11% per år och avskrivningstiden beräknas till 7 år.

1 gillning