Hej
Ni som installerat solceller på taket, vilka företag kan ni rekommendera i Skåne?
Är det långa väntetider?
Hej
Ni som installerat solceller på taket, vilka företag kan ni rekommendera i Skåne?
Är det långa väntetider?
Det verkar vara väntetider på uppemot ett halvår just nu. Det finns nästan oändligt med bolag, så det kan nog vara värt att ta in några olika offerter och pressa/ifrågasätta då priserna verkar ha gått upp en del på sistonde.
Jag anlitade Svea Solar, det gick fort och jag är nöjd. Men jag har i efterhand hört negativa erfarenheter från dom också.
Jag har ingen koll på bra företag i Skåne, men ja, det är dessvärre generellt ganska långa väntetider.
Dels har solcellsföretagen mycket att göra, dels är det en hel del brister på växelriktare, och dels tar nätbolagen ganska god tid på sig att godkänna borde för- och färdiganmälan.
Grannen har väntat på att få sin föranmälan godkänd i två månader nu, och här har vi Kraftringen som nätägare (de är stora i Skåne också, så inte omöjligt att du har samma), och jag fick vänta fem veckor på att få min färdiganmälan klar.
Men det spelar inte så stor roll om du får installation i Oktober eller Februari - Produktionen November - Februari är väldigt låg ändå.
Akta dig för företaget Energihem, de är under företagsrekonstruktion nu, så en affär med dem känns riskabel.
Svea Solar installerade hos mig för 3½ år sedan och jag har bara gott att säga om dem. Det gnäll jag hört på vägen handlar om glädjekalkyl över installationstid, men också att de blivit mer realistiska på sistone. Jag hörde nyss att man får räkna med ett halvår för installationstid. Det är två veckor gamla uppgifter från grannen i kranskommun till Malmö.
En del av klagomålen kommer säkerligen från att bolagen inte har tillräckligt med personal och hyr in underleverantörer som gör installationen. Då kan kvalité skilja mellan installationer.
Tack för svar, har ett tak på ca 130kvm hur mycket tror ni det hade landat på?
Det beror på… Ska du fylla hela taket? I så fall hänger det lite på måtten (inte bara arean) på taket. Man ska helst inte lägga för nära kanterna, och ska man maxa antalet solceller behöver man hitta celler med passande mått för att nyttja utrymmet effektivt.
Om du fyller 120m2 blir det en ganska stor anläggning. Hur stor huvudsäkring har du idag, och hur mycket förbrukar du per år?
Vilken typ av takmaterial är det - Plåttak, Tegel/Betongpannor, eternit, papp eller shingel? Plåttak är billigast att montera på, eternit dyrast.
Har du några hinder på taket - takkupa, skorsten, ventilationskanaler, takstegar? Några skuggor? Isåfall kan optimerare på de skuggade panelerna vara motiverat, och det drar upp priset lite.
Ska du ha batteri eller inte?
Jag lade solceller på en ekonomibyggnad med 120m2 plåttak, men solcellerna täcker bara ca 60m2.
Installerad effekt är då 11.5Kwp och beräknad årsproduktion drygt 10000Kwh. Inget batteri. Det kostade knappt 128000:- efter grönt bidrag, men priserna har gått upp en del sedan dess.
Väderstreck och eventuella skuggor spelar också in. Skuggor är inte bara träd och flaggstänger utan också granntak, egna kupor och skorstenar etc. Utöver det tillkommer takfönster och sånt där man inte kan ha paneler.
Jag har en vanlig 70-talsvilla i 1,5 plan. Där fick jag in ca 65 m2 på ena sidan, i mitt fall i söderläge. Är 130 m2 hela taket och huset ligger i nord-sydlig riktning får du nog in kanske 100 m2 panel, som då bör motsvara installerad effekt på 22-24kWp och kostar ju isf säkert 300k att få upp. Det blir ett jämnare uttag, men en längre återbetalningsperiod än hus i väst-östlig riktning med allt på sydsidan (om jag inte tänker fel).
(Obs, väldigt grova och gissade siffror.)
Tillägg: Jag misstänker att min och @wizzmans anläggningar är ungefär lika gamla då siffrorna är nästan identiska.
Väst+öst ger jämnare produktion över dagen jämfört med allt i sydlig riktning (som i sin tur ger maximal produktion) men det var kanske så du menade?
Norrsidan brukar man bara sätta paneler på om man har ett relativt platt tak eftersom man då får sol på panelerna även när solen står i öst/syd/väst om än med sämre vinkel. På ett normalt villatak ger norr ganska dålig produktion.
Japp, precis. Är husets längd i väst-öst hamnar taklutningen åt nord och syd. ![]()