Hej! Är det någon som totalt har nördat ner sig i solceller och solfångare? När är det smartare att välja solceller vs solfångare? Vi har nyligen beställt en elbil (vår första) som förhoppningsvis kommer i oktober om allt går som planerat.
Därför har tankarna börjat snurra om man ska sätta upp solceller eller liknande. Taket i fråga har ett syd, sydväst läge med 39 graders lutning, yta 33 m². Våran snittförbrukning under 2021 har legat på dryga 1.8kwh/månad. Det lär väl gå upp lite efter elbilsköpet.
När det gäller nörderi verkar forumet som en utomordentlig plats så undrar därför om det är någon som har gjort en kalkyl i datorn eller bara räknat och jämfört olika solceller.
Jag tänker till exempel, högst effekt (oavsett pris) bäst effekt per krona, budgetalternativ, driftsäkerhet, garantier, recension you name it.
Hade också varit roligt att läsa erfarenheterna hos er som redan har installerat. Gärna undertecknat med märke och när dom var installerade osv…
Det finns lite spridda trådar om du söker. Men ja, jag erkänner, jag nördar lagom mycket efter tre år med solcellsanläggning på villatak i rakt söderläge i elområde 4.
Blir enklare om du ställer frågor tror jag.
Men generellt kan man säga att solfångare har omkring 40% verkningsgrad och solceller ca 18-20%.
Däremot får du endast bidrag för solceller som jag förstått det, så kalkylen brukar vara bättre för solceller i slutändan.
Däremot om du har behov av varmvatten under sommarmånaderna och samtidigt behöver göra om ditt värmesystem så kan solfångare vara attraktivt. Men de är många parametrar att ta hänsyn till här.
Nja, vanliga heatpipes solfångare ligger idag på 80% verkningsgrad och upåt. Således har de ca 400% bättre verkningsgrad än solceller.
Men, det är knappt någon idag som installerar dessa om man inte eldar med ved/pellets och vill slippa hålla på med detta under sommarhalvåret eller som komplement om man har tex pool eller liknande. Anledningen är att man inte enkelt kan sälja energiöverskottet i form av varmvatten, vilket är vad solcellsanläggningar för de allra flesta handlar om.
Det har således två helt olika syften, solfångare, att av olika anledningar producera, begränsat men billigt lagringsbar energi, för egen konsumtion under sommarhalvåret.
Medans solceller producerar energi primärt, ej lätt eller oftast ej ekonomiskt lagringsbar, för att säljas till elnätet.
Således är det största sannolikhet solpaneler/solceller du skall fokusera på.
Visst att solfångaren har högre verkningsgrad men i energi som vi har nytta av så är den ganska mycket från 80%. Med tex värmeförluster och pumpar m.m. Men ja 40% kan vara nog så lågt räknat.
Och precis som du säger så är de ju en fråga om vad du kan göra med energin när den är i form av varmvatten. För någon i norra Sverige med låga elpriser och även ett värmebehov under höst/vår så kan de vara bättre än för södra Sverige med lägre värmebehov och högre elpris.
Men håller med dig, i stort så är de så att du behöver höra till en nisch för att använda dig av solfångare istället för solceller.
De är nog även mer underhåll på en solfångarlösning då vi ska ha pumpar och ventiler m.m. som ska tas hand om samtidigt som de behöver finnas en alternativ värmekälla på detta också.
Nej. I princip alla värmesystem använder en liten pump och oftast någon form av värmeväxling, så det skiljer sig inte. Förlusterna är oftast någon procent precis som för en värmepump. Solfångare är också i princip helt underhållsfritt. På många sätt fantastiska, men som sagt, man sitter där med massvis av energi maj-sept som de flesta har svårt att använda. Det används idag primärt som komplement om man har tex pool.
Solpaneler/celler på en vanlig villa hade för de flesta också varit helt meningslöst idag om vi inte hade kunnat sälja in elen till elnätet.
Är du säker på ytan på taket?
33 m2 är lite… tveksamt om det blir lönsamt…
Jag har 67 m2 solceller, på ett hus på 120 m2.
ny anläggning på 13,5 kWp, SÖ 155 grader, 27 graders taklutning
så inte så erfaren än, men den gav 1310 kWh i Mars, det är jag väldigt nöjd med…
Edit, man kan räkna med att cellerna ger 200 W per m2 som bäst…