Hej!
Skulle verkligen uppskatta ett snabbt svar, då vi måste välja senast imorgon 
Offertorna är i princip identiska prismässigt och effektmässigt, men den ena har växelrikateren från Huawei och paneler Longi (360 W) och den andra GoodWe samt Ikea solstråle basic (395 W).
Vilken hade ni valt? Enligt leverantören så är skillnaden mellan växelriktarna att den från Huawei har inbyggd batterisystem.
Så tacksam för all input!
Beroende på hur mycket batteri det innebär och hur mycket ni har nytta av det så hade jag valt batterilösningen.
Jag har 310 Wattspaneler och det är ju inte precis varje dag de maxar ut. Så att få 10% extra under soliga dagar kan nog lätt trumfas av batterisystem om detta batterisystem sedan tål lite drifttid också. Det beror ju också på hur stor anläggningen är, hur ni använder elen etc.
Är det verkligen så att Huawei har inbyggt batterisystem? Är det inte så att Huawei bara är förbered för att kunna ansluta ett batterisystem!
Ja, just det, den är förberedd för att kunna ansluta ett batteri i framtiden, ej inbyggt batterisystem. Skrev lite för snabbt. Det är alltså det som är skillnaden.
Vet inte vilken specifik modell av inverter som du fått i dina offerter. Men just modellen GoodWe GW8k-ET/ 8 kw har fått försäljnings förbud av elsäkerhetsverket pga för höga emc störningar. Medans Huawei - SUN2000-10KTL-MO/ 10 kw också var testad och fick godkänt.
Jag anade det… men den känns ändå vettigast. Som jag skrev innan så är det sällan panelerna går på max. Många säljare tjatar om 10% mer effektiv än si och så, men det spelar mindre roll om man inte når dessa värden mer än ett par veckor om året.
Dessutom tycker jag att det @Stefan17 skriver låter oroväckande. Huawei är också ett företag med ett varumärke att skydda. GoodWe är helt nytt för mig.
Hmm… Här behöver man ju hålla isär att ha 10% högre effektivitet och 10% högre max-effekt.
Att ha 10% högre max-effekt är ju bara relevant de soligaste av dagar, men att ha 10% högre effektivitet gör ju att du kan kräma ut samma effekt med en mindre takyta (potentiellt lägre investeringspeng), alternativt högre effekt varje dag med bibehållen yta.
Eller tänker jag fel?
Nej, du har en poäng. Så takyta, antal paneler och också hur förbrukningen ser ut är relevant. Så egentligen behövs mer information.
Min poäng är väl egentligen mer att en cell som går på 50% (vilket är vanligare än 100%) snarare ger 192,5W resp 180W och har man t ex 25 paneler (en ganska vanlig storlek) blir inte skillnaden enorm i slutändan. Då tror jag batterimöjligheten smäller högre.
Men som sagt; Om man t ex har fjärrvärme och vi pratar om tio celler istället, är ju batterivarianten mer given. Snackar vi full eldrift och mindre takyta kan det andra vara ett bättre val.
Ahjustdet! Tack!
Jag instämmer helt i din slutsats, var bara osäker på om det var något jag fattat fel där 
Tack, har faktiskt också hört med företaget om detta och de sa att de använder en annan modell. Det var tydligen flera kunder som blev oroliga och hörde av sig ang. detta
Det där med att panellerna går på 50% är något som jag inte ens tänkt på… Så då är skillnaden verkligen marginell. Det handlar om ca 25 paneller i vårt fall (oavsett fabrikat), så då är det nog klockt att satsa på batterimöjlighet som du skriver.
Man bör kanske inte överdriva batterimöjligheten.
Ett batteri går på runt 100k (?) och är i dagsläget svårt att hämta in kostnaden på.
Men priserna kan gå ner och helt plötsligt kan det bli värt det.
Exempel: Det är visserligen molnigt och februari, men min anläggning går på ungefär 25% nu. Så det blir lite larvigt när samtalet från säljare ofta handlar om de där sista Watten. Maxuttag når man teoretiskt under perioden i slutet av mars till slutet av september och under kanske fem timmar om dagen, under perfekta väderförhållanden. Jag behöver nog inte påminna om att sådana inte råder varje dag en svensk sommar. 
Och @AimHigher har rätt. Batterimöjligheten är mest en option på framtiden. Men fortfarande en möjlighet.
just det, batterimöjlighet är mer en grej som kanske är värt att investera i först om några år. Men med tanke på att solpanelernas livslängd är ca 30 år, så är det kanske ändå bra att ha den möjligheten?..
Precis
Och lite beroende på hur/när ni använder er el.
Går att optimera där systemet styr när du laddar batteriet och när du använder batteriet på bästa möjliga sätt.
Battterilösningen är inte ekonomiskt försvarbar med de prisskillnader i el vi har idag.
Titta på hur stor årsproduktion de utlovar. Det är där skillnaden i ekonomi ligger.
Toppeffekten (kW) är mindre intressant, det är energi (kWh) som är intressant.
Utifrån detta och installationskostnaden får du olika återbetalningstider.
Just det, men offerterna är i princip identiska både vad gäller årsproduktion (9.430 kWh respektive 9.581 kWh) och priset (prisskillnad är drygt 500 kr). Vilken hade du valt i så fall?
Är det samma entreprenör? Men olika fferter från samma? Isåfall hade jag valt den som känns bäst och jämför garantier på växelriktarna, för det är dessa som går sönder först, efter 10-12 år eller så.
Huawei känns som ett säkrare kort då en GoodWe. Samt om du kan koppla på batterier så är det ett plus även om den inte används än.
Däremot kanske det inte går att bygga ut detta systemet i framtiden om panelern har 10% lägre effekt, då det krävs fler paneler för att nå samma energiproduktion.
Ni bör ha fått en skiss på detta hur det ser ut på taket.
Det hade dock inte avgjort valet i mitt fall. Garantier, tryggheten och möjligheten till stöd och support är avgörande förutom en smidig entreprenör. Hantverkarträsket…
Japp, samma leverantör, samma garantier vad gäller växelrikatern/ panelerna och samma enterprenör. Bara den ena är deras eget system och det andra i samarbete med Ikea, som då kör på GoodWe växelriktaren. Utseendemässigt är det lite skillnad, då longi paneler är smalare och helsvarta och ikeas är svarta med vita ränder. Upplägget tycker jag är okej på båda, bifogar bilderna

Kör ikea med polykristallina alltså? De är ju fulare, men bryr man sig inte om det så är det ju ingen stor grej.