Hur räknar ni på solceller?

Hej,

Nu behövs det andra ögon för att förstå om jag gjort en tankevurpa när jag försöker förstå vad solceller kostar mig över 10 år.

10 år?

• Ja det är inte sannolikt att vi bor på samma ställe längre än så.

Bakgrund
Vi har cirka 76% belåningsgrad och har sedan möjligheten dök upp stoppat amorteringarna för att istället investera motsvarande summa på börsen.
Nu när el är en bristvara så känns solceller helt rätt.
Har inte räknat med att sätta in batteripack.

Det finns mig veterligen ingen statistik på om, eller hur mycket solceller ökar värdet på huset. Jag antar dock att en lägre driftskostnad ökar priset då köpare kan betala mer om driften är låg.

• stod något liknande på öresundskrafts hemsida. Stod också att i undersökningar kan 70% tänka sig att betala mer för ett hus med solceller.

Nu till den eventuella tankevurpan.
Är detta rätt sätt att se på finansieringen av investeringen?
Om så är fallet så ser jag ingen anledning att inte göra det.

Alternativ A; Betala kontant
Kontant 150 000
“Utebliven” avkastning från kontantinsatsen på 10 år vid 5%/år. 75 000.
Besparing elkostnad 1000/mån i 10 år som återinvesteras till 5% -126 000.
Total kostnad för investeringen på 10 år. 99 000.

Alternativ B, Bolån
Kontant. 0 (ökning av bolån 150 000).
Kostnad för amortering och ränta över 10 år vid 1,5% ränta. 48 000.
Besparing elkostnad 1000/mån i 10 år som återinvesteras till 5%. 126 000.
Total kostnad på 10 år. -78 000.

Hade inte behövt ha med den återinvesterade besparingen då den tar ut varandra i jämförelsen men relevant då besparingen inte är tänkt att ”konsumeras”.

Du har räknat fel i alternativ B. Även om ni ökar på bolånet så kommer den totala amorteringen givetvis vara 150000 kr. Du får bara det där resultatet för att du har längre amorteringstid än tio år. Ska du jämföra två alternativ så får du se till att ha med räntan för hela låneperioden!

Om besparingen är 126000 kr totalt över tio år och inköpskostnaden är 150000 kt så är det i alla fall ingen ekonomisk investering. Ni får också räkna på att solpanelerna kommer producera som mest när elen är som billigast.

Hej,
Förstår hur du tänker men precis som med huslånet så har jag ingen ambition att betala av hela lånet, huset säljs långt innan dess. Därav begränsningen 10 år. Eller tänker jag fel?

Besparingen på 1000Kr/mån skulle vara ett snitt över året om jag förstod rätt.

Ditt sätt att räkna på blir i vilket fall inte korrekt.

Det riktigt rätta sättet att räkna på solcellerna är att slå ut kostnaden och besparingen på hela solcellernas livslängd. Ta hela kostnaden (hela tiden det tar att amortera investeringen + ränta över den tiden). Solceller bör hålla i ca 20 år så ta hela besparingen och räkna den på 20 år istället för 10. På bolånedelen bör du också räkna med att ha allt amorterat efter 20 år och jag ska förklara varför.

Jag sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening. Vi har en underhållsplan där man räknar på kostnaden för olika utgifter och slår ut den kostnaden på den beräknade tiden det tar mellan gångerna. Spola stammarna kanske man gör vart 5:e år och det kostar 20000 kr, då har vi en årskostnad på 20000/5=4000 kr. Vi tar upp lån för alla störra utgifter och ser till att vi tar in tillräckligt i avgifter så att lånen betalas av i rätt takt. Stamspolningen ska alltså vara avbetald innan det är dags för nästa gång. På så sätt får man en stabil månadsavgift över tid, och det finns låneutrymme när det är dags för nästa större investering.

På samma sätt kan du tänka med dina solpaneler. Du säger att du aldrig ska betala av bolånet. Nähä, men solcellerna håller inte för alltid. När solcellerna ska bytas ut om 20 år så bör du i alla fall ha betalat av dem. Alltså bör amorteringstiden vara 20 år och amorteringstakten 150000/20 = 7500 kr per år.

Om du vet med dig att du kommer sälja innan dess så kan vi dra in en annan viktig, och det är avskrivningar. När solcellerna precis är installerade så är deras totala värde hela besparingen som de ska producera. 20 år*12000 kr/år = 240000 kr. Det är ungefär så mycket de bör öka värdet på huset (om vi antar att din beräkning på 1000 kr/månad är korrekt och att en framtida köpare ser det på samma rationella sätt). Efter fem år är det bara 15 år kvar av panelernas livslängd, alltså 180000 kr av värdet. Osv.

Men istället för att krångla till det så kan du förenkla det. Om du tar upp ett bolån så räknar du med en riskfri ränta på 1,5%. Om du istället betalar kontant så räknar du med en missad avkastning på 5%. Du sparar ju 3,5% per år på det! Blir en nobrainer att öka på bolånet i så fall, speciellt eftersom jag också tror att solpanelerna ökar på värdet på huset med minst investeringskostnaden.

Hej,

I en fastighet av bostadsrättstyp förstår jag dig till fullo men jag är inte riktigt med på varför jag ska räkna på panelens livslängd när jag ska äga den under halva livslängden. Jag räknar inte in bilens 10 000 -mils -service när jag byter bil efter 4 500 mil. Värdeminskning/avskrivning under mitt ägande ja, men inte efter. Släpper det =).

Såklart omöjligt att veta vilken teknik som finns om 10 år, kanske tillför de inget värde om batteripack saknas eller så finns det mycket bättre och mindre paneler som får mina att blekna. Jag tror också att det tillför värde!

Tyckte också att det var en nobrainer när jag räknade lite och blev därför väldigt osäker på om det verkligen kunde stämma. Tyvärr mycket variabler som inte går att bli av med riktigt. Räntebilden, verklig produktion av el från panelen, avkastning på börsen och bostadsmarknaden men där sitter ju alla i samma båt.

Tack för input! =)

Jag lade det på bolånet. Har 1,24 % i ränta och här kan man väl räkna bort ränta draget också. Min tanke är att pytsa in 600 kr i månaden i en indexfond och när beloppet når 85 k (vilket blev kostnaden för solceller) så ska jag amortera av låner för solcellerna.

Intressant!
Vet du redan nu hur mycket du sparar i snitt per månad med panelerna?
På elräkningen tänker jag då.

Det är lite mer invecklat än så. Man få lite subventioner från staten också. Men enligt kalkylen så är det en årlig avkastning på 9 %. Även om den är lite kryddad så är det nog en rätt säker investering. På sikt tror jag att elpriserna ökar dessutom. Detta är en liten sidoinvestering som jag ser som ett kul projekt.

Låter bra. Ska prata med en leverantör i dagarna och se hur pass övertygande de är-
Någon input kring val av leverantör?

Hej!

Vi har en anläggning på gården hemma, den är på 9,9 kWp i sydlig riktning med 11 graders lutning.
Vi gav 83200 kr för den, efter bidrag.
Vi valde att ta ett solcellslån från Swedbank med 1,9% ränta, nu har den höjts till 2,15%. Vi amorterar av anläggningen på 4 år, och har en ränta på ca 130 kr/månad.

2020 producerade vi 8233 kWh. 4074 kWh av dessa förbrukade vi själva och 4159 kWh sålde vi.
Egenförbrukade elen gav en besparing på 4725 kr, medan vi sålde elen för 2080 kr. Utöver ersättningen från elbolaget får vi skattereduktion från staten. 60 öre för varje såld kWh, det ger 2495 kr.
Totalt ger detta in förtjänst på 9300 kr. Räknar vi bort räntan blir det 7740 kr.

Avkastning investering blir då 7740/83200kr=9,3%.

Så ser det ut för oss.

2 gillningar

För mig stod det mellan Svea solar och Cell Solar i slutändan.

Låter bra.
Hur resonerade ni kring anläggningens storlek?

Vi förbrukade 10500KWh under 2020 och skulle nog vilja ta höjd för eventuell framtida elbil vilket enligt öresundskraft drar ca 3000Kwh/år.

Nu har jag två offerter.
Öresundskraft. 13,2 Kwp. Beräknad produktion 12500 KWh. Avkastning 11-12% de första 10 åren. 146 000:-
Svea solar. Beräknad produktion 9700 KWh. Avkastning 7-8,5% de första 10 åren. 123 000:-.

Vi har en årsförbrukning på ca 40MWh per år, gård med två bostadshus, två gästhus och stall.
Då gården är Q-märkt kan vi inte sätta på befintliga byggnader, så jag byggde en carport för 3 bilar och dimensionerade den efter måtten på solceller. Dock tittar vi på att bygga en anläggning till, där kommer vi nog att lägga 20-30kWp till.

Men generellt sett så skulle jag försöka lägga mig på 60-100% av egenförbrukning. Optimalt är att utforma anläggningen så att ni använder den producerade elen själva, dvs inte säljer ut och köper in sen. Detta kan man göra genom att lägga delar av anläggningen i olika väderstreck. Då får man en bra spridning av produktionen under hela dygnet. Vanligtvis, ej vid corona, så förbrukar de flesta mest el på morgonen och på kvällen. Då kan det vara en god idé att lägga viss del av anläggningen åt öst och viss del mot väst. Man tappar faktiskt inte så mycket verkningsgrad, men det beror på taklutning.

Öresundskraft har gett dig en offert på 11060kr/kWp medan Svea Solar har gett en offert på 12680kr/kWp. Utan att veta mer om dina förutsättningar och vad de har offererat för produkter så ligger de ungefär där de flesta ligger. Man kan komma lägre i pris om man köper större anläggningar och om det är en lätt installation.

Är priset innan eller efter ROT?

Tack, min anläggning känns nu som ett litet batteri i jämförelse =).

Priserna är efter ROT.
Båda har lagt in “optimerare”.

Öresundskraft planerar som du säger, att också ha paneler som fångar morgonsolen och inte endast i “bästa” läge. Till skillnad från svea solar tycker de också att jag ska gå ner i prisnivå på panelen och istället utnyttja så mycket yta jag kan då det ger bättre ekonomi.

Lutar faktiskt åt Ö-kraft men ska be Svea Solar gå ner en nivå i paneler (som faktiskt är mer effektiva per m2) och placera dem likt Ö-kraft så får vi se.

Svea

1 gillning

Jag tycker Öresundskrafts förslag ser bra ut!

Hämta ut er förbrukning från ert elnätsbolag och be dem lägga in det i sina program. Då kan ni få en uppskattad egenförbrukning av den producerade elen och kan lättare komma framtill vad som är rätt för er.

Att gå ner i effekt på panelerna gör stor skillnad på priset, om man har ytan.
Som jag nämnde tidigare så projekterar jag en större anläggning, men där kommer vi endast utnyttja ca 60% av ytan. Åt öst kommer vi aldrig se panelerna och att då välja polykristallina paneler åt öst sänkte offerterna med ca 15%.

Har ni tagit in fler offerter? Jag har säkert kontaktat 10 olika leverantörer innan jag bestämde mig förra gången. Nu har jag dialog med 3 olika leverantörer.

1 gillning

Svea solar återkom nu med en offert på samma kapacitet som Ö-kraft. De var ganska mycket dyrare.

Nej jag har bara kontaktat dessa två aktörer då jag tyckte de hade bäst och enklast information.
E.on ska betala bra för elen men har dyr anläggning.

Tips kan vara att kolla med mindre lokala firmor. Min erfarenhet från att installerat själv samt hjälpt ett tiotal bekanta att de levererar bäst service och pris.

1 gillning

Grannarna är nöjda med GoSol: GoSoL Energi - Din expert på Solceller

1 gillning