Jag har nu fått offert från Svea Solar från komplett installation av solpaneler med summa på 127 000.
Här är lite information om offert:
Tekniska uppgifter Ingående garantier
Paneltyp: Solstråle plus - 385W Installation 10 år
Panelleverantör: Trina Solar/Risen Solar Funktionsgaranti 10 år
Storlek på system (kW): 10,0 Produktgaranti solceller 15 år
Antal paneler: 26 Produktgaranti växelriktare 10 år
Anläggningsyta (kvm): 50
Årlig produktion på 9614 kwh
Årlig Bespararing på 16000 kr
Men jag kan inte direkt bestämma mig. Här lister jag några av dem och det är så många som även kan sätta nummer på dem.
1-Utseende av den svarta solpaneler kommer skapa en stort kontrast med mina ljusa grå betongpannor och även om det är gamla är blev helt rent från lav, mossa, och alger.
2-Kan behöva byta taket inom närmaste 10 eller 15, 20 år samt skaffa en ny värmepump vilket blir en stor summa.
3- Lite skugga från träd när solen börja går ner och inte är så hög av nästan 1/3 på taket även utan löv. Den få jag inte röra på säger chefen hemma.
4-Lite elförbrukning som i år kan ser att kan nog blir runt 8000-9000 kwh efter av temperatursänkning för en villa med källare på 120 km ( räkna uppvärmd garage också)
5-Har en effektiv värmesystem och mycket bra isolering på hus. Kan stänga värme helt och solen skiner utan vid 0 grader.
6-Osäkert på saker som : Fel installerade solpaneler, växelriktare som sluta fungera effekt garanti eller någon annan tekniks problem, samt hur mycket få betalt för el i framtid när fler och fler säljer el dvs många säljare…
7-Klimatprognos av varmare, blötare, och mindre snö, regn i sverige ( mer moln?)
8-Undelhållsfri om allt blir som det ska.
9- Billigare och effektivare solceller inom 10 år när flera installera och nya teknik byggs upp? Elbilar blev mycket billigare och effektiva på kort tid och kommer bara fortsätta billigare och bättre.
10-Att ha lite produktion på el på vinter när det mest ha behov och det är dyrt.
Sedan kan jag bara säga att solpaneler har lika mycket eller mer positiva delar som alla vet om och det är onödig.
Det hade varit lättare och jag hade byte taket, inga skugga, en tjock en räkning och så vidare…
Utifrån dessa förutsättning av ovan med 10 punkter vad säger ni?
Det här var vår anledning att vänta med solceller (och istället gör vi andra renoveringar). Men det är fortfarande något som jag väldigt gärna skulle vilja göra någon gång.
Jag håller med att fördelar är flera med solceller. Taken ser fint och är besiktigad. Trotts att den är 50 är ingenting som ska göras på kommande 5 år eller 10.
Har läst tidigare artikel från villaägarna att flera byter taket i onödan och dem taket som nu har hållit i 50 år kan nog hålla lika mycket.
Jag håller med i teori men i praktiken han ha fel också.
Problemet med gamla tak är inte pannor och sällan takstolar (dessa kan du kolla på vinden om du inte har innertak upp i nock). Problemet är oftare papp och läkt. Jag bytte innan solcellsmontaget och såg själv när de plockade mot läkten att det var dags. Nu bor jag i fuktiga Skåne, men mitt hus byggdes 1975 och jag skulle inte slänga upp solceller innan takbyte i det läget.
Det är nu tre år sedan jag fick upp solcellerna. Dessa år har gått fort! Så tänk till en extra gång. Man tar ju inte gärna ner solcellerna för att byta tak och sedan återmonterar dessa igen…
p.s. Moln är inga problem. Cellerna levererar ändå. Däremot en grå filt a la decemberväder är värre.
Mitt tak är konstruerad för en yrkeskunnig hantverkare och sin pappa då har jag fortfarande kontakt med honom. Av någon anledning satt han inte någon papp alls.
Inget skada på träbyggnad eller spår av vatten eller något annat. Har fortfarande cirka 100-200 reserv takpannor som aldrig använd eftersom dem gick aldrig sönder.
Tack för svaret! Jag uppskattar höra era råd och erfarenheter. Det bästa forum som jag har någonsin sett!
Ett råd vi fick angående takpannor är att de kan hålla jättebra… Ända tills man börjar mecka med dem (t.ex. installera solceller) och då kan det bli dåligt snabbt.
Att inte ha underpapp alls låter lite konstigt.
Solceller beräknas hålla +30 år. Inte roligt att behöva byta tak om 5-10 år om man behöver montera ner dem igen.
Tack för råd. Det ända som jag kan komma på är att utan papp allt kondens, fukt eller regn kan torka om trä bli utsatt på det… tyckte också att det var konstigt. Ska fråga nästa gång jag träffar honom.
Bra fråga Det stämmer nog det du säger.
. Ja vet inte vad dem har gjort stället men han och hans pappa var mycket skickliga hantverkare.Som eget erfarenhet har jag gjort en spaljé med obehandlad gran och målade med linolja. Den är utomhus nu i 7 år utan någon negativ påverkan medan en grövre stolpe obehandlad är helt torr och sprucken.
Trä under betongpannor är betydligt mindre utsatt.
Lånar tråden lite. Är det någon som vet om en solcellsmontering på taket skulle kunna räknas som en “omfattande renovering”? Avsikten är om detta således skulle kunna bidra till att få lov att göra en omvärdering av huset och att ändra det amoteringsgrundadeunderlaget?