Har någon grävt i erbjudandet från Lystr? Vilka risker ser ni?
Nu kanske du undrade om den ekonomiska sidan av det, men jag ser en ganska stor teknisk risk i att hålla på och göra massa hål i taket för att fästa paneler.
Inte förvånad om detta inframtiden kommer ses som en riskkonstruktion likt oisolerad platta-på-mark och enstegstätade fasader, och att det är något som sänker byggnadens värde i det långa loppet.
Panelerna som fästs med vinklar in under takpannorna och monteras i läkten ovanpå pappen menar du?
#killgissning
Det enda runt just solcellsmontage som visat sig vara problematiskt är felaktiga installationer och att räddningstjänsten haft en del tankar kring att bränder kan vara mer svårsläckta när taket är täckt med paneler.
Att plocka ner ett villatak fullt av solceller är inte särskilt svårt, av precis samma skäl som jag inledde med. Värdet är generellt högre på ett hus med en fungerande anläggning.
Det finns trådar om detta på forumet redan, så härja gärna där. Jag tror att TS tanke med den här tråden rör specifikt hur Lystr är att ha att göra med.
/en med solceller
Jag kastade en snabb blick och ryggar direkt inför detta:
Din elräkning blir en avbetalning och snart äger du din egen energiproduktion.
“Snart” är lagom diffust.
Efter avtalstiden (5-8 år) faller dina energikostnader med 65-80%.
Det kan de inte garantera. Få solcellsägare kan täcka 65-80% av årsbehovet med solel.
En annan, till synes skitsak kanske:
Avlsuta avtalet när du vill genom att betala återstoden av lånet. Vi tror på frihet, inte krångliga villkor
Folk som stavar och avslutar meningar så på en officiell sida, har jag alltid svårt att lita på. Jag såg detta när jag bara ögnade över sidan. Det kanske bara är jag? ![]()
p.s. Jag är inte emot solceller, som sagt, men ta sådana löften med en nypa salt. Det är mest det jag menar.
Jag kom inte längre än rubriken på sidan
“… ditt livs bästa investering”
Jag skulle inte lita på några kalkyler de har om de börjar med ett sådant antagande.
Obs, jag har inte ens varit inne på sidan och vet inget mer om företaget. Och jag har aktivt valt bort solpaneler då det inte passar mig med mina förutsättningar.
Nja syftar på de installatörer som har för vana att punktera pappen för att fästa i råspont eller takstolar. Jag skulle nog även ha reservationer för att sätta en tung anläggning på läkt enbart dimensionerad för att bära takpannor…
I dessa lägen finns det såklart skäl att vara försiktig. Jag har aldrig hört om företag som på allvar går rakt genom taket med fästanordningarna. Att taket ska kunna bära solcellerna är ju självklart och seriösa företag upplyser om detta. Sedan kan man ju för nyansens skull tillägga att paneler väger en bråkdel av motsvarande yta tegel- eller betongpannor.
För egen del bytte jag taket först, då det legat i nästan 45 år och ändå behövde lite kärlek.
Känns som en kombination av att låna ut delar av ens fastighet/hyrköp av solceller/fast pris på el. Elvy har nåt liknande.
Det andra alternativet är ju att finansiera själv. Går ju att räkna på och jämföra till viss del.
Ok så Elvy verkar vara 15 år fast månadspris och Lystr är 8 år med varierat månadspris (baserat på vad elen hade kostat)
Lystr erbjuder “gratis” projektering. Den är gratis om de inte hittar lönsamhet i ens förutsättningar. Men om de hittar en lönsam lösning så är den bara gratis om man säger ja till den.
@janbolmeson Tror du det finns nåt intresse av en jämförelse av dessa och egenfinansiering av solceller/batteri/värme ?
Jag frågade nu och Lystr sätter fästanordningarna i läkten, så inga hål i pappen eller vad man har. Inte för att jag har koll på sånt.
Jag frågade även vad som händer om man flyttar från huset under de här 5-8 åren när man betalar av på installationen. Då kan man antingen betala hela resten av avbetalningen eller så får man se om nästa ägare av huset vill ta över kontraktet.