Hej!
Jag köpte en rejäl anläggning för ca 2 år sedan. Ska jag vara ärlig känns det som en mindre bra affär.
Man använder minst el på sommaren när den är ”gratis” o har ingen användning för anläggningen på vintern när det går åt mest o är som dyrast.
Sen får man dessutom knappt nått betalt för överskottet …
Är det bara jag som känner mig enormt korkad som gick på denna grej?!?
Ska man behålla anläggningen eller sälja o brösta att man gjort en rejäl förlust men kan åtminstone betala igen lånet man tog…?!? Känns väldigt omotiverat…
Jag kommer inte köpa batteri . Jag har en plugin jag har laddat.
Jag håller med om att det verkar i stort sett meningslöst i Sverige, förutom möjligen en väldigt liten anläggning motsvarande egenförbrukningen på sommaren.
Fattar över huvud taget inte varför staten ger bidrag till solenergi i Sverige när energiförsörjningen på vintern måste klaras med andra medel. Möjligen om man skulle kunna spara vatten i vattenmagasinen på sommaren så man har mer till vintern då.
Med det sagt så har jag dock funderat på att installera solceller bara så jag även kan få bidrag för att installera batteri, fast det är mer av beredskapsskäl eftersom vi har egen brunn så vi blir av med vattnet vid strömavbrott.
Ja jag tror det är stor skillnad på om man lyckades komma igång ett par år tidigare. Jag är lite mittemellan er, det här är tredje sommaren. Somrarna 2022 och jag tror även 2021 gav rejält tillbaka vilket gör att även genomsnittlig ROI eller payback time ser bra ut. Min oro är att det kommer att fortsätta vara priskollaps när solen lyser. Dessutom försvinner 60-öringen nästa år.
Men glöm inte att räkna på det du sparar på egenanvändningen. Jag har förvisso batteri som hjälper till med det, men det jag sparar på att inte köpa el överstiger vida det jag får in på att sälja el. Så var det inte riktigt förut, utan då kunde det löna sig att ladda batteriet från nätet på natten och sälja mer på dagen (om man har timdebitering), men nu maximerar jag egenanvändningen.
Detta är helt korrekt, kom igång 2022, hade jag vairt på G 2021 hade min avkastning varit mycket bättre, men tyvärr väntade jag på att ett takbyte skulle bli klart.
Precis, detta kan se ut som katastrof för många och det kanske det är. Här kommer nog många stå vid ett vägval, särskilt om de väldigt nyligen har köpt panelerna. Ska man “double down” och köpa batterier för att nyttomaximera sitt kapital. Eller ska man låta det vara och acceptera en kortsiktig förlust.
Det viktiga här är också att komma ihåg att för 3 år sedan såg marknaden för detta fantastisk ut, just nu ser den inte så bra ut. Vi vet inte hur marknaden ser ut om 3 år, 5 år eller 1 år. Det skulle kunna vara så att vi om 10 år säger. 2025-2026 var sweet spot:en.
Men när man investerar i något som har en livslängd på 30-45 år så är 3 års perioder rätt så irrelevanta.
Det var bra för ett gäng år sedan när elpriserna var höga även på sommaren. Nu är det tyvärr mer en dyr takbeklädnad. Men det kanske kan bli något framöver om man får till lagring i hembatterier eller kan nyttja elbilen som hemmabatteri. Lite dåligt insatt så får förlita mig på hoppet.
Jag investerade förra våren, min kalkyl baserade sig på den så kallade 60öringen. Förmodligen hade det varit bättre att hålla pengarna på börsen oavsett.
När 60-öringen nu tas bort efter årsskiftet så faller ju affären rätt hårt och jag sitter med en lite för stor anläggning.
Fortfarande lönsam investering, men alternativa placeringar hade med stor sannolikhet gett bättre avkastning.
Har funderat på batteri eller ej, förmodligen blir det väl ett batteri för att komplettera anläggningen nu för att öka egenanvändningen o kapa effekttoppar när dom tarifferna införs. Men känns helt ärligt sådär att sätta 50k i en låda i garaget.
Personligen tror jag en potentiellt stor besparing när det kommer till batterier är att eventuellt kunna sänka inkommande säkring och därav spara pengar. Det är något du borde se över.
Jag har för mig att du har rätt att ha olika säkringsstorlekar på ingående och utgående. skulle du sänka till 16A så behöver ju enbart batteriet kunna leverera 4a,
Du kan ladda ned din förbrukningsdata och kolla hura många timmar per år du går över 16a och då enkelt så vilken batterikapacitet du behöver.
Sen kan också en möjlighet vara att bara acceptera att du laddar långsamare också för att minska effekt tarifferna.
6,5 år med min. Den har betalat sig framåt våren ungefär. Men jag var ju med om ”psykopatpriserna” häromåret när vi skar guld med pennkniv även i augusti samt fick elstödet av pappa staten.
Som övriga sagt: Det är ingen tvåårsinvestering och det sista året har ju varit lite mesigt. Men nu står en kärnkraftsreaktor still och det kan ju bli fler om du har ”tur”.
Så här ser min “investering” ut efter tre år.
Tog ju ett aktivt beslut då att inte investera i solpaneler och öronmärkte mina fonder som alternativ investering.
Jag skulle säga att andrahandsmarknaden för solceller är dålig. Visst, du har nog gjort en mindre bra affär (eventuellt), men sånt är livet. Att montera ner kommer leda till risk för skador på tak, kostnader kopplat till detta.
Låt de sitta uppe och lägg det bakom dig. Förhoppningsvis var det inga enorma summor du la ner på den, relativt sett.
Svårt att utvärdera på så kort tid, men jag håller med om att de är surt just nu med de låga elpriserna när solen skiner.
Jag har haft min anläggning i 3,5år och fick ta del av “kaosåret 2022”.
Följer förtjänsten i Excel just för att ha koll på hur investeringen avkastar. På 3,5 år är 43% av investeringen betald. (Alternativavkastning ej medräknad).
Det kommer bli sämre nästa år när 60-öringen försvinner, så lutar åt break even på 12-15år.
Det som gläder mig mest är när vi laddar våra två elbilar på dagtid när solen skiner och elen inte är värd att sälja ut.
Denna “förtjänst” räknar jag ej med i min kalkyl, men blir relativt stora pengar istället för att ladda bilen från nätet.
En härlig känsla att “köra gratis”! (om inte elbilarnas kapitalkostnad räknas med förstås)
Förtjänsten bli olika beroende på hur mycke man använder själv av den produserade elen, samt hur mycke man köper in å säljer…
Av den totala elförbrukningen för hela året så köper vi in 55% å anväder 45% av den egenproduserade elen… Då har vi ingen elbil eller batterier…
Angående 60 öringen som försvinner nästa år så handlar de för våran del om runt 1.800 kr totalt per år…
Vi har ganska stor överproduktion dvs säljer 3 gånger så mycke mot va vi köper in…