Dåså, kör på max mitt på dagen och skippa ac på övriga tider. Samma sak med elbilx varmvattenberedare och annat som inte är tidsberoende.
Vi installerade solceller och batteri i mars. Redan då täckte den i stort sett vårt dygnsbehov och vi har inte köpt el sedan dess. Någon gång i september / oktober räknar vi med att behöva köpa in lite el.
Batteriet vi har ät på 16kW och täcker utan problem våran förbrukning under sommaren. Nästa år blir det dubbelt så stort.
Batteriet kan även ladda från nätet under de billigare timmarna på vintern för att sedan avlasta de dyrare timmarna helt. 16kw räcker inte så långt på vintern även om vi har ett passivhus som är energi A-klassat men kommer garanterat hjälpa till att dra ner kostnaden för elen. genom att köpa när det är billigt.
Det finns självklart inställningar för att inte gå över vissa toppar så man slipper energiavgiftens värsta toppar. Än så länge är vi supernöjda och det fungerar bättre än förväntat.
Återbetalningstiden är beräknad till mellan 8-10år.
Våran elkostand har de senaste 5 eller 6 åren legat på 21.000kr/ år plus minus 500kr.
Anläggningen har hittils kostat oss knappt 120.000kr inkl allt.
Numera kostar 16, 20 och 25A samma pris så finns inget vits med att säkra ner, i alla fall där jag bor utanför Stockholm. (Sitter på 25A).
Är du säker? Jag har två abonnemang i samma elområde och samma län (men olika kommuner) och det skiljer drygt 2000 mellan den som är 16A och den som är 20A. Båda har Vattenfall som nätägare.
Just det… och vi laddar Teslan med solel.
När jag jobbar laddar jag gratis på jobbet. När jag är ledig, laddar jag gratis med solen (på sommarhalvåret).
Nu går det även att köpa till en DC-laddare som fungerar till de flesta bilar som gör att du tex från vilken tesla som helst kan driva ditt hus. (35.000kr-grönt avdrag plus installation).
sen är ju frågan hur moraliskt det är att tanka bilen på jobbet och använda det till huset på natten ![]()
Vi har ingen DC-laddare ännu.
Ju fler grannar som skaffar solceller, desto billigare värmer jag min pool. ![]()
Ok, verkar inte vara samma hos Vattenfall då tyvärr…
Ah verkar vara olika för olika elbolag, för mig är det skillnad i pris.
Mycket nöjd. Köpte för 141K i januari 23. Sparat 40,5K. Programmerat anläggningen att ladda elbilen när den producerar tillräckligt med elektricitet. Om jag hade gjort det nu så hade jag valt färre paneler, har 11 kWp nu, producerar mer än vad som krävs.
Låter ju sjukt billigt med 120 tkr totalt för 16 kWh batteri plus en solcellsanläggning? Kostar inte bara batterilösningen typ 50 tkr?
Vi kör med Sigen (Home Battery Storage & Energy Solutions for Home & Business | Sigenergy) där inverter och batterier sitter i samma lösning. Köpt via en större upphandling via TakKraft (https://takkraft.se/) där det var ett femtiotal hus som beställde samtidigt.
För att klargöra, jag har inget med varken Sigen eller Takkraft att göra förutom att jag beställt solceller och batterier från Sigen via Takkraft.
Tycker det är lite roligt när du delar med dig av din “investering”. Själva slog vill till på solceller (180k kr) som var igång i april 2022, dvs nästan tre år.
Avkastningen på årsbasis pekar just nu rakt ner, fram tills idag 65333 kr. Vi får se om ytterligare några år hur det går.
Tror index hade varit bättre rent ekonomiskt.
Jag startade en tråd juli 2022 om detta.
Alla skulle köpa solpaneler och jag tog ett aktivt beslut att inte köpa. Samtidigt öronmärkte jag 150k som annars skulle gått till panelerna.
Du kan följa resan här:
Hade varit jäkligt intressant att mer noggrant kunna jämföra de olika investeringarna på lika villkor. Dvs köpa motsvarande fonder varje månad för det man drar in på panelerna i försäljning och besparing och jämföra med utvecklingen på investeringen av en klumpsumma.
Vår anläggning kostade 147,000 kr för drygt 2,5 år sedan och har totalt sparat in strax över 30,000 kr hittills, alltså c:a 12,000 kr på årsbasis. Frågar man AI om värdeutvecklingen av 1000 kr/månad investerade i en global indexfond under motsvarande period får man svaret att värdet totalt då idag skulle vara c:a 39,000 kr.
Jag kanske tänker och resonerar fel här men om besparingen fortsätter i samma takt med insättning av besparingen i en fond och ränta på ränta är anläggningen betald på runt 9 år.
Och hur fel jag ev. tänker är och blir det ju många felkällor i beräkningarna. 60-öringen försvinner efter nyår, elpriserna kan sjunka eller stiga, växelriktaren måste bytas någon gång, börsen har väl avkastat långt över genomsnitt denna korta period, insättningen av 1000 kr/mån har smetats ut över året och panelerna levererar knappt nåt under några månader på vintern, etc. etc.
Men på plussidan är hela kostnaden för installationen av solpanelerna avdragsgilla vid en framtida försäljning av huset (22%=32,300 kr). Och framför allt, med kommande elbil(ar) med 80 kWh batteri och V2x kan det bli en riktigt häftig “avkastning” i form av gratisel för bilkörning upp mot 8 månader/år eftersom vi kör 80% av 2x1300 mil under vår/sommar/höst. Vidare kommer väl den ökande temperaturen under somrarna att medföra att vi kör våra dubbla AC hårdare och hårdare.
(btw, 147,000 kr med samma avkastning som ovan (snitt 7%) i global indexfond skulle bli runt 270,000 kr på samma tid)
Jag hoppades att fler skulle hålla koll på sina siffror och fylla på i den tråden. Men det är inget som sker kontinuerligt. Dock har en del folk siffrorna tillgängliga och kanske fyller på där. Kanske du också kan göra?
Dock är det så att våra siffror gäller endast oss. Om någon hade gjort likadant 3 månader innan eller efter så skulle de få andra resultat.
I mina siffror saknas min elförbrukning, man ser endast vad fonderna levererar.
En annan sak man bör fundera över är hur ens elförbrukning påverkas av att man har eller inte har paneler. Slösar ni extra för att ni kan med era AC:n? Antal bilar ni laddar och antal förare?
Jag har en total förbrukning på bra bit under 8000 kWh/år. För mig kändes det inte värt då. Men jag lämnade det öppet om situationen förändras. Att jag börjar ladda elbil(ar) och kör AC hela somrarna till exempel skulle förändra mina uträkningar.
En annan sak man bör fundera över är hur ens elförbrukning påverkas av att man har eller inte har paneler. Slösar ni extra för att ni kan med era AC:n? Antal bilar ni laddar och antal förare?
Mja, då flyttar man jämförelsen från en ren ekonomisk till en som också handlar om värdet av mer AC osv. Sen får man motargumentet att om man har mycket investerat i fonder är det större “risk” att man säljer av delar för att leva loppan också.
Eller så går det inte att jämföra för att “det beror på”.
När jag räknade 2021 gick det bara att få lönsamhet om man lånade till den och/eller antog mycket lång hållbarhet med minimalt underhåll.
Vår förbrukning har inte påverkats i någon större grad förutom att vi kör lite större elslukare med egenproducerad el på dagarna när timpriset är som lägst (speciellt minuspriser…) för att maxa exporten till nätet när det är dyrare. Inga större besparingar/intäkter utan mest för sportens och kalkylens skull och vi låter det inte påverka det dagliga livet mer än marginellt.
Njae bara marginellt, vi köpte ytterligare en LVP både för värme och kyla förra hösten. Vi har ett ganska speciellt utrymme som kostar mycket el i värme på vintern och blir olidligt hett på sommaren där vi placerat den nya. Den påverkar samtidigt även närliggande rum mycket. Hustrun som har problem med eksem och värme har varit väldigt glad över mer kyla inomhus denna sommaren och kunnat sova bättre på nätterna.
Vi är bara två plus någon av ungarna ibland och har inga elbilar idag men kommer att byta den ena inom något halvår. Räknar med bättre kalkyl för panelerna då men sedan ännu bättre när vi kan använda bilens/bilarnas kraftfulla batterier mha V2x. Och att kunna nolla elförbrukningen helt förutom under vintern.
Jag har loggat mina intäkter sedan köp. kan lägga upp det när jag lagt till sammanställningen för 2025.