Om du tänkt byta till samma typ av plåt så kostar det garanterat inte 300.000+.
Men det finns ju många firmor som målar tak. Jag ska själv måla med Noxyde på mitt gamla bandtäckta plåttak. Ett nytt kostar 620.000 kr att måla kostar 135.000.
Det håller emot tillräckligt, större problem att packningen torkar sönder eller att du drar för hårt så den går sönder.
Jag tror helt enkelt att det är så att en del tillverkare börjat rekommendera det för att de kör tunn sladder plåt idag. Som så många andra varor tillverkas mkt skräp. Köper man bra och rejäl plåt och gör korrekt montage i toppar håller ett plåttak ofta i 100 år utan problem.
Kollade Plannja, Kami och Lindab. Deras monteringsanvisningar för motsvarade TP20 är att skruva i profilbotten, utom vid skarv.
Vilken tillverkare rekommenderar att skruva i topparna?
Dessutom större risk att is och snö som glider av taket skadar skruvar som sitter på topparna.
Jag gick ut och tittade på plåttaket till min vedbod som jag byggde med hjälp av min svåger för 30 år sedan. Plåten ser bra ut och kommer att överleva mig med decennier.
Gummipackningen har däremot åldrats, men håller gissningsvis i 20 år till. Jag hade spikat i dalarna. Kortsiktigt bättre för en amatör eftersom underlaget “svarar” och det blir tätt. Spikar man i toppen är risken att man tar i för mycket och att plåten skadas.
Med facit i hand hade jag spikat i toppen och varit extra försiktig.
Hur var det nu, spika i botten eller toppen. Du skriver motsägelsefullt😉
Jag ska lägga plåtak på vedskjulet snart. Enligt instruktioner ska det skruvas i dal och sedan med kortare skruv i topp vid överlapp.
Känns som skruvarna lär få lite drag om man sätter i topp.
Eftersom det är ett vedskjul och inte så noga så följer jag de råden.
Eternit kanske?
Underlagspappen eller plasten är nog den komponent som begränsar livslängden för taket.
Mitt plåttak är väldigt gammalt och har inte ens papp under. Det ligger direkt på trä.
Funkar det så funkar det. Jag vet inte hur man gjorde för riktigt länge sen. Vi bygger t.o.m jakttorn med plast under plåten. Man blir tokig på kondensdroppet annars.
135000 för att måla om ett tak!!!
Bor du på ett slott?
Det var klart billigast av de offerter jag tog in.
Är det mer komplicerat att måla plåttak än pannor? Tycker man ofta ser att taktvätt och målning kostar runt 30 000kr i annonser i viivilla. Men kanske mer förarbete krävs för plåt?
Jag skriver ju att jag hade spikat i dalen, men önskar att jag hade spikat i toppen.
Du skrev också “jag hade spikat i dalarna”
Ja, och jag skriver att jag inte hade gjort om detta.
Man kan faktiskt erkänna att man gör fel ibland…
Nej, exakt lika stor risk och absolut inget problem. Om du skottar taket med kranbil kan jag köpa ditt argument.
Den korta skruven är en överlappsskruv och ska inte gå ner i träet, utan den ska hålla ihop de två plåtarna med varandra så är det blir så liten glipa som möjligt.