Livslängd plåttak?

Ja precis…

Men av tråden att dömma verkar en del föreskriva att man enbart skruvar i toppen med långa skruvar. Skruva i luft går sällan bra.

2 gillningar

Baserat på bilden och besiktningen verkar det bara vara skönhetsfrågor gällande taket ännu och om en farmarskruv läcker i packningen är det enkelt att sätta nya så det håller tätt många år till. Man kan även byta endast plåten om pappen är hyfsat fin under. Plåttak av denna typen kan du köpa väldigt biĺligt. Arbetstid och hyra av eventuella ställningar är dyra. Gör hellre själv och/eller hitta en händig kompis så sparar du mycket när det är dags. Mina två cent.

1 gillning

Ja, och det begriper inte jag. Jag bytte tak på ladan häromåret och det gamla taket (sinusformade plåtar) var spikat i topparna. De allra flesta spikarna hade någon millimeters glapp till plåten, och så blir det med åren om det inte blir stumt när man skruvar/spikar. Plåten hamnar i spänn och när den blivit varm/kall några tusen gånger så spänner den inte mot packningen längre.

Ja, det rinner mer i dalarna, men det rinner rätt mycket vatten på topparna också på trp-plåt. Hellre då att det är riktigt tätt i dalarna, än halvbra i topparna.

Jag kommer fortsätta skruva i dalarna, med kvalitetsskruv. :grinning:

1 gillning

Han menade Hälsingland.

Det behöver inspekteras för att man ska kunna svara på den frågan. Själva taket i sig är oftast inget problem, det kan ordnas med nya skruvar med tätningar osv. En viktig sak att kontrollera är alla ränndalar (vinklar), tätning runt ventilation och ev skorstenar som sticker upp.

Jag skulle personligen inte köpa ett hus utan att det finns en vind som går att inspektera, så börja kolla där om det går.

3 gillningar

Den underliggande takpappen har bara 25 års livslängd. Det är den du bör oroa dig för först, inte de oskruvade delarna av plåten.

Vatten har en tendens att inte bara rinna där du har bäst skydd, utan även där sämst skydd. Det är därför som livslängden på taket som helhet är sämre än de delar som ser okej ut.

1 gillning