Hej på er! Hoppas kunna få lite smarta tips från forumet.
Vi köpte vårt hus i mars 2020. Det har alltså snart gått de magiska 5 åren och vi har möjlighet att göra ny värdering.
Vi har i dagsläget 1 % amortering eftersom vi ligger < 70% belåningsgrad. Vi har 4,5 Mkr i lån och skulle, om det är möjligt gärna komma under 50% belåningsgrad för att slippa amortera, i alla fall slippa amorteringskravet.
Men samtidigt tror jag inte att huset värderas till 9 Mkr i dagsläget som det skulle behöva. Jag har lite koll på grannhusen som har sålts och även Boolis värdering (vilken inte är perfekt men en indikation ändå).
Frågan är då: skall jag göra en värdering nu eller skall jag vänta?
-Om jag gör den nu 2025 är det så så att nästa möjlighet att värdera är om 5 år, 2030?
-Skall jag vänta, bevaka huspriserna och göra värderingen (2026, 2027??) när de verkar ligga över 9 Mkr? Får man göra så? Eller måste det göras efter 5 år?
Som jag ser det har jag inget att riskera om jag väntar? Antingen får jag 0 % eller 1 % amortering och 1 % har jag ju idag? Även om huspriserna skulle gå ner så kan jag i vilket fall inte få högre amorteringskrav?
Eller tänker jag fel?
Du kan ju alltid ta ut en mäklare och se vad du får för värdering. Kostar en tusenlapp men då får du ett konkret värde att förhålla dig till oavsett om det är 9 mille eller ej.
Du kan be en mäklare värdera huset. Om värderingen inte når upp till 9 miljoner behöver du inte kontakta banken. Sedan står det dig fritt att göra en ny värdering när som helst efter det. Femårs-regeln gäller bara när du omförhandlar med banken.
Det är ju såklart en chansning om priserna kommer gå upp eller ner till 2026-2027. Det vet ju ingen. Har huspriserna gått ner såpass att du hamnar över 70% belåningsgrad åker du nog på 2% amortering.
Men det är väl inte så farligt med 1% amortering egentligen? Ert lån är ju kanske lite större än vad man vill ligga med långsiktigt ändå? Brasklapp för att jag inte vet något annat om er ekonomi etc. såklart.
Hur lång tid skulle det ta att amortera ner till 50% av vad du tror är nuvarande värde?
Hej.
Tack för svar.
Ja, jag vet att jag kan värdera huset med mäklare när jag vill och hur man gör. Vi kan förutsätta för diskussionen att huset inte når 9 MKr i dagsläget.
Tack @Anhil . Du är säker på det? Då tror jag att jag väntar ett tag.
@_Kalle . Korrekt, jag kan inte förutse framtiden och priset kan gå upp eller ner. Men som jag förstår det så finns det ingen risk att om huspriserna går ner så hamnar jag på högre amorteringskrav. Det verkar finnas några andra trådar om det.
Jag tänker att det finns ingen mening med att göra omvärderingen och meddela banken den om det inte gör någon förbättring för mig och sänker belåningsgraden. Då kan jag lika gärna vänta, vilket är riskfritt.
Precis som övriga skriver kan du värdera om huset utan att ändra det amorteringsgrundande värdet hos banken.
Ett ytterligare skäl till att avvakta är om du tex vill ta ut ytterligare lån om tex tre år. Då vill man ju att fastigheten ska ha sitt maximala värde och inte att lånen beräknas på ett tre år gammalt värde.