Ny villavärdering

Jag hade en tanke. Det är ca 357 000 kvar tills jag äger mitt lilla hus med 50%.
Och huset har gått ner med 250 000, efter en mäklarvärdering.

Jag tänkte kontakta banken med det nya värdet och på så vis ha 107 000 kvar till 50%.

Jag har bytt massa saker, varmvattenberedare, luftvärmepump etc för allt gick sönder i vintras. Plus fler grejer tyvär. Inte så kul när man är ensamstående med tre barn, på halvtid. Dessutom blev jag av med det jobbet som gav mest lön nyligen, blev utstött och samtidigt sabbade en man för mig rejält då jag nekat honom många gånger. Jobb finns i mitt yrke och hittar nytt.

Det borde gå att göra så med banken? Så jag slipper den där amorteringen, inte räntan som ändå är på några tusenlappar.

För drygt 100 000 kan jag gärna jobba arselet av mig ett år :sweat_smile:

1 gillning

Om det gått fem år sedan senaste värderingen, så gör det.

För att betala av ner till 50% och slippa amorteringen menar du? Javisst, kör på det! :slight_smile:

5 år har det inte gått :sweat_smile:

Då vet jag inte hur banken agerar, men frågan är ju såklart fri. Kolla med dem! :slight_smile:

Lånet går väl inte ner för att värderingen gör det?

Låna en miljon med 150 000 insats, huset “går ner” med 500 000, då är du fortfarande skyldig 850.

3 gillningar

Det var en som sa så till mig. Det är bättre att få en högre värdering sa banken när jag ringde.

Jag är inte helt med på din matematik. Du säger att du har ca. 357.000 SEK kvar tills ditt hus är belånat till 50%.
Sedan har en mäklare varit där och värderat ditt hus, där värdet har tappat ca. 250.000 SEK.

Du räknar alltså 357.000 SEK - 250.000 SEK = 107.000 SEK. Förstår jag dig rätt att du nu räknar dessa 107.000 SEK som kvar tills att huset är belånat till 50%?

Du får nog tänka om här. Din belåningsgrad är storleken på lånet / husets värde. Om husets värde går ner så ökar din belåningsgrad om storleken på lånet är oförändrat.

Annars använder jag gärna din metod, tar in en mäklare som värderar huset till 0 SEK & lever obelånat därefter…

Mvh,

5 gillningar

Jag antar att hon menar att värdet gått upp med 250.000. Och därmed har vägen till 50% sjunkit med 250.000.
Lite dåligt formulerat men så tolkar jag det.

Det är lätt att feltolka varandra… och att ha fel iofs. Men ja, du behöver få upp värdet för att få ner belåningsgraden, om du inte få det genom att betala av på lånet.

Bra med tydliga besked där iaf. Man är ju alltid fri att fråga. Om marknaden vänder så ska du absolut vara aktiv för omvärdering om det är viktigt för dig att få ner belåningsgraden.

1 gillning

Vilken bank har du kontakt med?

Det var seb

”En” har fel.
Banken har rätt.

Tänk efter. Om värdet på ditt hus gått ned så innebär det inte att du slipper delar av ditt lån, det vore ju absurt. Tvärtom har din belåningsgrad ökat.

Som du skriver så förstår jag inte hur du menar
Om du har ca 350,000 idag ner till 50% och gör en ny värdering som är lägre = ökar ditt lån till boendet nya värdering.
Då får du en högre lånegrad.
Om värdet har stigit så sjunker lånegraden.
Kan bli problem att värdera om en bostad om du vill slippa amorteringen

Vart 5e år kan man värdera bostaden.

Men se också till att öka dina inkomster. Det måste vara det bästa så du inte behöver oroa dig ekonomiskt.

Det amorteringsgrundade värdet ja, med det sagt kan det ändå vara bra om det går att höja värdet på bostaden för att få bättre ränte erbjudanden.

Nja, det bli nog tvärtom är jag rädd.
Om du värderar ner huset, så blir belåningsgraden högre, allt annat lika.