Jag och tjejen är på gång att träda in i en nyproducerat bostadsrätt (bra tajmat…). Vi ska snart börja fundera på vilken bank vi ska välja men här är jag lite konfunderad. Vi betalar 15% och resterande lån.
Säg att vi tar bolånet hos Nordea som ger oss en bra bolånerabatt de första 2 åren. Efter de 2 åren ska vi försöka få rabatt igen men då har bostaden sjunkit i värde med 30%. Nordea kanske då inte är så sugen att ge rabatt utan vi får bara den svindyra listräntan.
I “vanliga fall” de senaste åren har man då bara kunnat byta bank till någon som fortfarande bjuder på bra ränterabatt. Men frågan är hur sugen någon bank är att ge bolån till en när bostadsrätten sjunkit med 30% i värde och således lånen är högre än värdet på bostaden?
Finns det inte risk att man kan bli sittande i många år då med Nordea och deras listränta?
Min fundering nu är att ta SBAB för då vet jag ändå att räntan blir helt okej och bättre än någon svindyr normalränta hos en av storbankerna.
Svårt för oss att sia om räntan om två år och hur bostadsmarknaden ser ut.
Har ni inte marginaler eller inte kan sova om nätterna kanske du ska ta SBAB och även fundera på att binda.
Inget jag skulle gjort själv, men om det är vad som krävs för att ge er en god nattsömn så …
om kontantinsatsen äts upp av sjunkande marknad blir det svårt att byta bank då ni saknar kontantinsats på lånet, ja ni riskerar att bli fast i den bank ni väljer nu om priserna går ner ännu mer.
Medan t.e.x @Nestor med långvarig erfarenhet på bank säger:
Det sistnämnda väger nog tyngre. Men jag har inte sett några klara besked såhär långt. Utöver att en ny bank inte bryr sig ett skvatt om tidigare amorteringsunderlag i en sådan här marknad då.
Men SBAB känns som ett helt rimligt kort att spela nu när ni ändå har chansen att välja en bank från början.
Banker är som människor, olika. Det finns (tyvärr) säkert banker som är kortsiktiga och “klämmer åt” kunden för att kortsiktigt tjäna pengar.
Det finns också banker, likt den jag jobbade på under 90-talskrisen, som tänkte så här: Vi har funnits i över 100 år och kommer att finnas kvar även efter denna kris. Vi håller våra kunder nöjda. Höjer vi räntorna mer än nödvändigt ökar dessutom risken för kreditförluster.
Hot är inget bra förhandlngsmedel, i alla fall inte till att börja med. Men om det behövs måste man klargöra att om ni inte behandlar mig rimligt, så måste jag överväga byte av bank så fort marknaden tillåter, oavsett om det tar tre månader eller fem år.
Jag har försökt byta bort SBAB. Men ingen bank slår med sina rabatter SBAB. Det kanske beror på mina förutsättningar, men jag vill också tro att de är konkurrenskraftiga när det är höga räntor.
Inte om det finns en särskild anledning för banken att tro att värdet har minskat. Reglerna säger i princip att man alltid ska värdera ner bostaden vid behov men bara värdera upp den under vissa mer strikta villkor.
Tack för alla svar! Lutar som sagt åt att det blir SBAB. Alternativet är Skandiabanken som har samma upplägg som SBAB. Dock känner jag/vi lite osäkra på om Skandiabanken långsiktigt kommer ha bättre räntor än SBAB och om de kommer hålla kvar vid samma upplägg.
Skandiabanken har den bästa räntan för tillfället och ligger ca 0,2% bättre än SBAB.
Jag kanske har haft tur under åren, men det som efterfrågats av min bank är min och frugans årslön vid omförhandling. Men knappt ens det.
Jag kan dock förstå att man vill veta värderingen vid nylån eller ökat bolån på fastigheten.
Men ren omförhandling av räntor har jag inte behövt värdera om bostaden.
Om det är fallet att det ska göras, kommer nog många att sova dåligt om natten kommande år……
Detta är helt och hållet på grund av dina förutsättningar.
Av min erfarenhet ger SBAB absolut sämst räntor. Nu har jag tyvärr SBAB själv, men det va för att ingen annan bank gick med på att låna ut 5.5x årsinkomst. När min bundna 1-års ränta går ut i Augusti kommer jag definitivt byta bank.
Alla jag känner som har andra banker har bättre räntor än vad SBAB erbjuder.
Att dom har sämst räntor går lite hand i hand med att “Alla får samma”, dom måste skydda sig mer än andra banker som ger individuella räntor.
Saken är ju att i stort sett så har vi haft stigande priser väldigt länge. Klart att bankerna inte behöver tänka så mycket om bostaden är värd då eftersom den med stor sannolikhet är värd mer. Gissar att du slipper detta i fortsättningen med eftersom banken ser att du ägt din bostad i X antal år vid förhandling.