Hej!
Dags för mig att förnya mitt bolån hos Nordea och jag vill med detta meddelande både dela med mig av de räntor jag erbjuds, men också hoppas på lite inspel från er andra vilka räntor ni nyligen fått från olika banker.
Huset hade tillträde 2018 och köptes för 12M och vi har 69.5% belåningsgrad. Idag är huset garanterat värt 15M+. Det ligger 2 mil norr om Stockholm i ett mycket attraktivt område. Jag tjänar 2.2M per år och min fru 800K.
3 mån 1,62%
1 År 2,45%
2 År 2,82%
3 År 3,07%
4 År 3,13%
5 År 3,26%
8 År 3,55%
Jag kommer med all sannolikhet köra på 3 månaders rörlig, så det är den jag hoppas att ni andra har lite inspel på, men tänker jag delar med mig av alla de räntor jag fått ta del av idag.
Otroligt tacksam för input då jag rent strategiskt inte kan byta bank just nu, utan vill mest förhandla till mig bra ränta hos nuvarande bank.
Låter som riktigt kassa villkor utifrån er ekonomiska situation. Trots extremt hög löner och vettig belåningsgrad erbjuds du sämre villkor än du får oförhandlat hos t.ex. Hypoteket?
Pratade med nån nyligen som erbjudits 1.3-1.4% rabatt mot Nordeas listräntor utifrån ett erbjudande till alla anställda hos den arbetsgivaren. Det tycker jag utifrån dina förutsättningar känns mer som rätt nivå än det du erbjudits.
Edit: Jag förhandlade om i mars - en evighet sen förstås - men då erbjöds jag av SHB genomgående typ 0,2% bättre räntor än det bästa som gick att hitta hos de som är publika med sina rabatter (SBAB/Ikanobanken/Hypoteket/Skandiabanken). Ny värdering som gav 50% belåningsgrad och hushållsinkomst ungefär som din (och inte er tillsammans) .
Jag uppfattade det som min bekantes rabatt var 1,4% rabatt på rörligt och 1,3% på åtminstone kortare bindningstider. Håller med om att 1,3% rabatt på 3 år+ låter väldigt mycket. (Vilket hänger ihop med att Philip fått lägre rabatt på längre bindningstider).
Noter att Landshypotek erbjuder 1,37% just nu. Som medlem i Villaägarna får man 2,14% på 1-åringen.
Tack !
Det är precis sådan input jag efterfrågar.
Skrev ett litet surt mail till Nordea nu och får se vad de säger.
Jag är så trött på dessa banker som inte kan säkerställa att de behåller kunder över tid genom rimliga villkor. Jag har tidigare lämnat både SEB och Länsförsäkringar pga av deras verklighetsfrånvända ränteökningar i samband med förnyelse.
Okej, jag fick detta erbjudande från Nordea nyligen. Tar lån på 4.3 m (76 % belåningsgrad)
3 mån 1.79 %
1 år 2.59 %
2 år 2.90 %
3 år 3.14 %
5 år 3.38 %
Detta är dagens erbjudande, vad det kommer vara då vi ska flytta in i huset i juli återstår att se. Är detta “bra”, ska man nöja sig med detta eller finns det möjlighet att få bättre villkor?
Morgans siffror är från en kampanj där de erbjudit anställda i ett företag 1,3-1,4% rabatt. Din 1,18% är inte långt ifrån kampanjen där de försöker köpa fler kunder.
“Surt” mail känns lite overkill. Fast surt är relativt och det kan fortfarande vara ett snällare mail än snittet de får
Inte surt utan kanske mer dela med mig av min åsikt…
Att få sämre ränteerbjudande än vad t.ex. Stabelo erbjuder rakt upp och ner känns faktiskt rätt dåligt.
Du har högre belåningsgrad än Philip och gissar lägre inkomst. Därav kanske du ska räkna med lite sämre villkor.
Kolla upp vad du får i SBAB, Skandia, Hypoteket, Stabelo, ICA Banken och Ikanobankens kalkyler och sätt som mål att få lite bättre än det!
På marginalen kan förstås förhandling om gratis “privatpaket” eller låneskydd (som SHB erbjuder kostnadsfritt) också vara något som får det att väga över åt något håll!
Jag omförhandlade igår hos Swedbank.
Har haft 1.35% i ränterabatt. 3-månaders för oss ligger just nu på 2.49%, vilket ger oss en ränta på 1.14%.
Swedbanks 3-månaders ligger på 2.74% nu och Avanza ligger som lägst på 1.37%, vilket då skulle motsvara 1.37% i ränterabatt hos Swedbank för att hamna på samma nivå som Avanza kan erbjuda.
Vanliga kundtjänst hos Swedbank kunde erbjuda oss 1.2 i ränterabatt. Om vi bara förnyade inne i Internetbanken gav den oss 1.33. Begärde amorteringsunderlag och snälla kundtjänst ringde upp. De kunde ge oss 1.3. Dvs lägre än Internetbanken… det hade de aldrig varit med om sa de.
Slutade med att de gav oss 1.33% i ränterabatt i 2 år. Jag ville få 1.37 eller som minst samma som vi hade (1.35) då jag har utökat engagemanget hos dem sedan sist genom att starta upp företagskonto hos dem men det fick jag inte igenom.
Så slutsats - 1.33% i ränterabatt fick vi igår. Vi har lite lägre än 50% belåning.
Varför byter du inte till Stabelo? Kan det vara så att du inte uppfyller samtliga villkor?
Jag har ca 45% belåningsgrad, 3mån ränta på 1,08. Pratade med bankhjonet nu och kommer åka på en höjning t 1,19 nästa månad. Kommer kanske se mig om efter andra erbjudanden.
Vårt hus genomgår en extremt omfattande renovering just nu och kommer förmodligen öka i värde med cirka 10M. Så just nu vill jag bara ligga kvar hos Nordea som också kan ge gratis spärrkonton för renoveringen (jag lånar inte till renoveringen utan betalar med egna medel).
Men när huset är klart (Mars 2023) så planerar jag att värdera om det, låna på mig lite mer och då med största sannolikhet byta bank.
Stabelo kan inte hjälpa till med spärrkontona vilket just nu är ett måste för mig eftersom det är ett krav för de entreprenörer som vi kontrakterat för husrenoveringen.
Låter som otroligt bra villkor.
Sånt som banken påstår att de värderar, såsom pension, annat sparande, osv hur ligger ni till där?
Känns absurt att jag skall ha så pass mycket högre ränta.
Jag kan förstå som på avanza där man skall ha 10M i besparingar för att få deras grymma räntor.
Men hur det kan skilja så mycket såhär är oklart