Nordea + Bolån + Dansk anställning försvårar mitt beslut

Hej alla,

Jag uppskattar om det kan finnas lite diskussion om vad är bäst att göra framöver då jag är inte så nöjd med hur Nordea beter sig kring mitt förnyande av bolån.

Min bundna avtal går ut nu i Mars 2023, from April 2023 så gäller ju rörlig eller bunden ränta. Det jag vet är att Riksbanken ska höja ännu mer i alla fall en gång till. Lyssna man på SR play så verkar prognosen tills det “lugnar sig” dröjer mot Dec 2024.

Eftersom jag jobbar i Danmark med dansk lön, så är det inte mycket till val av vilka banker i Sverige som jag kan ta bolån hos / flytta lån till. SBAB, Nordea (som jag har nu) och Danske Bank är dem enda alternativ jag har.

Jag har jämfört listräntorna samt genomsnittsräntor men min handläggare på Nordea spyr ut om hur “det stämmer inte med verkligheten eftersom det är fördröjt ränta bla bla osv” och ska dem förhandla med mig så är det såklart krux med att få ränterabatt (hon påstår att dem inte kan göra mycket ändå då dem har ej många marginaler) t.ex. måste börja pensionsspara hos dem och annat för att binda mig ännu mer till dem (vilket jag inte vill men kanske har ej mycket till val…).

Listräntor och genomsnittsräntor hos de 3 bankerna jämförde jag hos konsumenternas.se , jag har även ringt ordnabolan.se och hade ett trevligt samtal med dem.

Detta är vad som är erbjudet, med rabatt:
RÖRLIGT:

• SBAB = 4,17%
  • Danske Bank = 4,37% (SACO rabatt)
  • Nordea = 4,69%

BUNDET 1 år:

• SBAB = 4,92%
  • Danske Bank = 4,89%
  • Nordea = 4,98%

Belåningsgrad på 85% skuld kvar ca 1,5 miljoner kronor. Gamla ränta är på 1,49%.

Jag är fullt insatt på att situationen inte kan bli bättre just nu och jag är medveten om tilltänkt prognoser och att vi har runt 10% inflation i Sverige just nu. Jag känner mig hopplös med Nordea, min handläggare ansåg att det var ej lönsamt att ge mig rabatter om jag binder mig så kort tid. Att beställa amorteringsunderlag och presentera siffrorna till hen gjorde ju nästan ingen skillnad och vill jag ens få något av det presenterat ovan så måste jag gå med på massa sparfonder och annat hos dem. Genomsnittsränta som argument var också ingen ide, dem kunde ej matcha med det dem andra bankerna erbjöd mig. Nordea är dyrast av dem storbankerna som finns.

Jag klarar dessa höjningar, det blir nästan en fördubbling eller mer i kronor per månad vilket jag inte ser så fram emot. Är det bara att svälja det och acceptera budet eller byta bank? Ska jag kanske sikta på att binda det i 2-3 år istället?

Jag vill helst kunna sova på natten gott och veta exakt vad jag betalar men rörligt är ju också fördelaktigt om det sjunker inom närtid…

Några tips eller råd på vad jag kan göra? Ett önskescenario vore att binda fast i 1 år på 4% med anledning till att ifall min situation förändras så säljer jag bostaden och flyttar annan stans.

Tjena! Här hajade jag till ordentligt. Känner väl igen situationen av att bo i Sverige och jobba i Danmark. Dock hade jag under den tiden inga problem att prata bolån med andra banker än de du nämner. Vad är haken där? Själv hade jag bolån i en annan bank när jag var i samma situation som du. De ville ha danska lönsedlar och liknande papper, sen var allting fint för att prata ränta och löptider.

Har du provat med andra banker?

1 gillning

Hej! Vad kul med ännu en Öresundspendlare :wink: Tack för att du svarar.
Jo alltså jag har ju provat andra banker, jag kan dock inte vända till Nischbanker som t.ex Hypoteket eller likt + en så hög belåningsgrad (min första lägenhet), så då gäller ju storbankerna.
Sen eftersom jag ej har haft svensk inkomst, så accepteras inte en “utländsk” inkomst hos dem flesta banker (speciellt nisch banker). Har du lyckats med någon annan?
Det jag kom fram till var att endast dessa 3 funkar. Swedbank tvärvägrar också men det kanske har mer med att dem stänger sin verksamhet i Danmark…

Jag hade bolån hos Nordea och Handelsbanken under den perioden. Var kund hos Swedbank också en stund för deras pendlar-deal de hade ett tag. Innan Handelsbanken sålde sin danska verksamhet var de klart bäst och jag kunde kontakta min svenska bankperson för att få fixat saker i den danska filialen. Smooth.

De ville som sagt ha lönsedlar, deklaration från Skat och en kopia av anställningsavtalet så de kunde se jag hade tillsvidareanställning. Tänker det borde fungera också för dig. Prova kolla med andra storbanker. Håller helt med dig om nischbankerna, de har mycket mer begränsat rörelseutrymme från det de bestämt är sin standard.

Alright, låter som att du haft ett jätte bra flyt. Vid min danska anställning förra året så nekade Danske bank mig ett konto/bolån pga jag sagt upp min svenska tjänst (helt absurd) och en kontakt på Nordea i Malmö godkände allting på 5 minuter. Tyvärr så verkar hon sluta annars hade hon hjälpt mig bra i denna sits, den nya verkar ej bry sig alls.

Det är exakt det SBAB, Nordea (inte nu men allmänt) och Danske bank vill ha. Skandia och Handelsbanken vill inget ha att göra med mig alls, Swedbank vill inte heller pga dansk inkomst… Så då är jag fast med dessa 3.

Kanske inte så konstruktivt, men jag är(var) i exakt samma sits hos nordea, bor dock i sverige. Belåningsgrad på 85% skuld ca 1,5 miljoner kronor. Gamla ränta är på 1,44%, 1år bunden.

Fick riktiga skiterbjudanden av Nordea, de var överlag svåra att ha och göra med och svarar segt. För att få de rabbater som de kunde åstakomma krävde de att jag hade, tjp, försäkring liv och hem, lön, sparande och hela baletten hos dem. I mina efterforskningar bakåt har de konsekvent bland de högsta listräntorna, höjer bland de första efter riksbanken höjer styrräntan och riktigt kass inlåningsränta.

Mitt lån flyttar över till skandia imorgon eller onsdag, inga krav på engagemang, transparent räntesättning, ingen omförhandling av ränterabatten varje år, har man tjp får man 0.1 mer i rabatt.

SBAB är väldigt jämförbart, blev skandia för att räntan råkade vara marginellt lägre.

1 gillning

Asch så jäkla trist. Då är det enklaste och mellanmjölkiga att gå till SBAB istället för spendera tid på återkommande förhandlingar som gör att man pendlar mellan eufori och raseri :slight_smile: .

3 gillningar

Det låter som att du inte är nöjd med Nordeas erbjudande så kontakta andra banker för all del.

Sen så, i min värld, har du kanske inte den bästa förhandlingspositionen. Relativt lågt lånebelopp och hög belåningsgrad innebär att de andra bankerna kanske inte heller kan ge så hög ränterabatt. Du får se när du ringer runt.

Lycka till hursomhelst! :blush:

1 gillning

Wow, tack för att du delar med dig detta. Jag är ju påväg o göra allt det där tramset hos Nordea. Jag hade gärna bytt till Skandia men SBAB verkar som bäst alternativ just nu. Enda motiveringen kring varför jag bör va kvar hos dem är för att överföringar mellan Danska och Svenska Nordea är mycket smidig men det kan jag lösa på annat sätt förstås.

Kul att du tyckte det! Fick 0.86 i rabatt hos nordea om jag gjorde allt jag nämde ovan, listränta 5.14. 0.65 hos skandia och då är listräntan 4.79. Så det var ett enkelt val, sen vet jag inte om jag har en besvärlig bankman hos nordea eller så… Han slutade bara svara när jag kontrade med skandias erbjudande.

2 gillningar

Ja, så “viktig” tycker dem vi är… Jag förstår inte varför dem inte kan matcha erbjudandet. Just nu kan den inte ens matcha det med rabatt EFTER en går med alla deras krimskrams med sparande och annat…

1 gillning

Status uppdatering;

Fick efter många om och men, 4,34% ränta bundet i 3 år hos Nordea.

Jag är hyfsad nöjd att kunna sova lugnt närmsta tre åren och veta exakt vad jag betalar, blir det billigare att låna om 3 år så har jag nåt att se fram emot vid den tidpunkten :slight_smile:

2 gillningar