Hej alla,
Jag uppskattar om det kan finnas lite diskussion om vad är bäst att göra framöver då jag är inte så nöjd med hur Nordea beter sig kring mitt förnyande av bolån.
Min bundna avtal går ut nu i Mars 2023, from April 2023 så gäller ju rörlig eller bunden ränta. Det jag vet är att Riksbanken ska höja ännu mer i alla fall en gång till. Lyssna man på SR play så verkar prognosen tills det “lugnar sig” dröjer mot Dec 2024.
Eftersom jag jobbar i Danmark med dansk lön, så är det inte mycket till val av vilka banker i Sverige som jag kan ta bolån hos / flytta lån till. SBAB, Nordea (som jag har nu) och Danske Bank är dem enda alternativ jag har.
Jag har jämfört listräntorna samt genomsnittsräntor men min handläggare på Nordea spyr ut om hur “det stämmer inte med verkligheten eftersom det är fördröjt ränta bla bla osv” och ska dem förhandla med mig så är det såklart krux med att få ränterabatt (hon påstår att dem inte kan göra mycket ändå då dem har ej många marginaler) t.ex. måste börja pensionsspara hos dem och annat för att binda mig ännu mer till dem (vilket jag inte vill men kanske har ej mycket till val…).
Listräntor och genomsnittsräntor hos de 3 bankerna jämförde jag hos konsumenternas.se , jag har även ringt ordnabolan.se och hade ett trevligt samtal med dem.
Detta är vad som är erbjudet, med rabatt:
RÖRLIGT:
- SBAB = 4,17%
- Danske Bank = 4,37% (SACO rabatt)
- Nordea = 4,69%
BUNDET 1 år:
- SBAB = 4,92%
- Danske Bank = 4,89%
- Nordea = 4,98%
Belåningsgrad på 85% skuld kvar ca 1,5 miljoner kronor. Gamla ränta är på 1,49%.
Jag är fullt insatt på att situationen inte kan bli bättre just nu och jag är medveten om tilltänkt prognoser och att vi har runt 10% inflation i Sverige just nu. Jag känner mig hopplös med Nordea, min handläggare ansåg att det var ej lönsamt att ge mig rabatter om jag binder mig så kort tid. Att beställa amorteringsunderlag och presentera siffrorna till hen gjorde ju nästan ingen skillnad och vill jag ens få något av det presenterat ovan så måste jag gå med på massa sparfonder och annat hos dem. Genomsnittsränta som argument var också ingen ide, dem kunde ej matcha med det dem andra bankerna erbjöd mig. Nordea är dyrast av dem storbankerna som finns.
Jag klarar dessa höjningar, det blir nästan en fördubbling eller mer i kronor per månad vilket jag inte ser så fram emot. Är det bara att svälja det och acceptera budet eller byta bank? Ska jag kanske sikta på att binda det i 2-3 år istället?
Jag vill helst kunna sova på natten gott och veta exakt vad jag betalar men rörligt är ju också fördelaktigt om det sjunker inom närtid…
Några tips eller råd på vad jag kan göra? Ett önskescenario vore att binda fast i 1 år på 4% med anledning till att ifall min situation förändras så säljer jag bostaden och flyttar annan stans.