Jag skulle gärna få lite feedback på hur ni hade gjort i min situation. Jag har för tillfället mitt bolån hos Nordea där min bundna tid gick ut för några veckor sedan och jag tillbringat en hel del tid sedan dess med att kontakta olika banker för att se vart jag kan få bäst ränta.
Idag hade jag möte med min kontakt på Nordea, och har fått förslag på 3,29%. Detta innefattar att jag varje månad sparar 2000kr i ett ISK-konto hos dem, pensionssparar 1000kr/mån, samt skaffar livsförsäkring och sjukförsäkring via dem för en extra kostnad av 111kr/mån.
Alternativet till detta är att byta till SBAB, där jag har blivit erbjuden 3,55% i ränta. Detta får jag rakt av och jag slipper bry mig om diverse sparanden och dylikt. Istället är jag fri att göra precis som jag vill med mina pengar utöver amorteringskravet.
I nuläget känns SBAB som det mer attraktiva erbjudandet, lite högre ränta men mycket mer frihet. Det jag är fundersam är över den stora skillnaden i Nordeas/SBABs listräntor. I Nordeas fall är min listränta (som ännu inte är uppdaterad då den är låst i 3-månadersperioder) på 4,64% vilket alltså innebär att jag får 1,35% i ränterabatt hos dem. SBAB får jag istället bara 0,42% ränterabatt hos.
Mitt lån är för övrigt på ungefär 1,5milj i nuläget, så efter ränteavdraget blir skillnaden på ovanstående alternativ ~230kr/mån.
Vilket alternativ skulle ni välja i min situation? Jag skulle behöva återkomma med ett svar till Nordea senast imorgon så alla tips/åsikter eller tidigare erfarenheter av både Nordea och SBAB mottages tacksamt!
Om jag jämför Nordeas listränta 2022 inkluderat din rabatt på 1,35 % samt SBABs listränta inkluderat rabatt om 0,42 % har Nordea varit ca 0,22 % billigare. Nordeas listränta är idag 5,14 % vilket tyder på att SBAB lär höja räntan för att upprätthålla marginalen.
Om du redan idag sparar förslagna summor ser jag inga konstigheter att lägga upp det i banken så länge fonderna är vettiga. Tror de flesta traditionella banker vill se andra affärer för att motivera en så pass hög rabatt.
Jag skulle titta hos fler banker, varför nöja sig med bara 2?
Skandia tex kan du få reda på din rabatt direkt på hemsidan. Där går det inte att pruta utan man får det man får utifrån utifrån de förutsättningar man har.
Det kanske jag borde nämnt i mitt inlägg, givetvis har jag jämfört detta med många andra banker. Jag har kontaktat nästan alla andra banker också, för att sedan landa i dessa två (Nordea & SBAB) som har gett mig de mest attraktiva erbjudandena.
Vore väl mer rimligt att jämföra räntan du skulle fått med dagens listränta hos Nordea, inte en gammal listränta. Då är alternativen 3,55 % hos SBAB och 3,79 % hos Nordea.
Jag körde på SBAB i slutändan, lånet flyttades över idag och SBAB har nu ökat sin ränta också. Oavsett fick jag 3.75% hos SBAB nu, jämfört med 3.79% hos Nordea som ovanstående nämnde.
Jag körde på SBAB i slutändan, lånet flyttades över idag och SBAB har nu ökat sin ränta också. Oavsett fick jag 3.75% hos SBAB nu, jämfört med 3.79% hos Nordea som ovanstående nämnde.
Tack för återkoppling
Så hade nog jag med gjort. Avskyr drakarnas sätt att kräva en massa extra.
Gud va skönt att ha det flyttat och klart! Längtar till det jag med.
Jag funderar på att göra exakt samma sak som dig, jag har samma mängd lån kvar hos Nordea men tyvärr har jag inte lika schysst rabatt som du har (detta även vid diverse saker jag måste gå med på för att få typ 0,2% rabatt eller likt…)