Vi har löfte hos SBAB, lånar drygt 3.7 miljoner. (85%)Flyttar in i augusti, vi kunde få:
2.07% rörligt.
2.57% 1 år
3.43% 3 år
Uppdaterade med mer exakta siffror.
Sen kan det skilja sig när vi faktiskt får lånet…
Vi har löfte hos SBAB, lånar drygt 3.7 miljoner. (85%)Flyttar in i augusti, vi kunde få:
2.07% rörligt.
2.57% 1 år
3.43% 3 år
Uppdaterade med mer exakta siffror.
Sen kan det skilja sig när vi faktiskt får lånet…
3 % bundet på hur många år?
Ja, men då är det ju inte en vanlig bolånetjänst du köper. Klart priset är annorlunda då.
Jag omförhandlade idag med SHB till rörligt på 1,39%. Bostad värd 6,8 och lån på 62% i deras kalkyl.
Eftersom vi nyligen sålt lägenheten så var vårt förhandlingsläge dåligt (vem orkar byta bank för <3 månader?) men jag blev positivt överraskad.
Glömde skriva att våra inkomster är ungefär 2/3 av era.
Det var det de hävdade nu också men när jag förhandlade senast så sa kundtjänst att de kunder som fått lägre ränta än oss kanske hade företag hos dem också… så därför ville jag ju använda det argumentet nu men men.
Jag har en gammal, pytteliten pensionssnutt som ligger kvar och skvalpar men annars har vi inget sparande hos dem utan flyttar ut allt därifrån. De lyfte inte ens nu att de ville att vi skulle göra ngt mer men senast fick jag lyssna på försäkringserbjudande men tog inget. Det de nämnde nu var att de kan ge lägre ränta ju högre lån så hon tyckte att vi hade en väldigt låg ränta för vårt förhållandevis låga lån. Men småbankernas ränta kunde de inte matcha (någonsin enl henne), men det kunde de senast.
Så ni har högre lån, högre värderad villa och högre inkomster än oss vilket rimligtvis borde ge lägre ränta.
Spärrkontona är standard erbjudanden från dem så inget som direkt driver upp min kostnad hos dem annat än de kanske vet att jag har svårare att gå till en nisch bank just i detta läget.
Min ränta som är signifikant lägre är inte hos en nischbank heller utan hos trötta SEB.