Kundkännedom - Risk i FIRE?

Blir lite nojjig här om man helt plötsligt ska värdera in detta som en potentiell risk eller till och med en svart svart ??

Detta med anledning av att jag såg en kommentar i ett annat inlägg på forumet om att en svensk storbank i sin kundkännedom/avstämning haft med frågor om arbetsgivare samt inkomst.

Farhågan/risken som jag målar upp blir då om man sitter på huslån och helt enkelt riskerar att få rätten till bolånet “hävt” från banken.

Detta kan ju omkullkasta ett FIRE-upplägg helt och hållet.
Är det någon som har tankar kring detta?

Har nyligen lagt över bolånet till SBAB.
Någon som varit kund hos dem ett tag och fått göra återkommande kundkännedom?
Har deras kundkännedom i så fall inkluderat frågor även om arbetsgivare/nuvarande inkomst?

5 gillningar

Om du har lån och betalar räntan som du ska händer inget. Annars riskerar ju många pensionärer att behöva sälja sina bostäder…

1 gillning

Och detta kan man vara helt säker på?
Bankerna har alltså inte rätten att göra detta menar du eller menar du mer att de inte jobbar så dvs att “leta” upp potentiella kunder som inte uppfyller villkoren för lån?

Pensionärer har ju pension att uppvisa som inkomst (även om jag inser att KALP:en inte går ihop för alla pensionärer som är husägare)

Jag hade börjat med att läsa det finstilta i låneavtalet. Om jag därefter fortfarande var bekymrad skulle jag ta kontakt med banken där lånet fanns och fråga om de behövde någon kompletterande information.

Intressant fråga och jag kan bara killgissa, men jag misstänker att en samlad bedömning kring ens affärer och innehav på konton ger banken en bra bild av om man är en kund som banken vill behålla.

Det är delvis därför jag avråder från flitiga byten. Det finns många nya banker som ännu inte är fullt etablerade och att då “kontohoppa” mellan dessa med sitt sjusiffriga bolån tror jag är en stor risk. Att göra det mellan storbankerna och etablerade aktörer som SBAB, LF, Icabanken, Skandiabanken etc tror jag är en rejält mindre risk.

Men som sagt, en killgissning. Jag har inte fått några frågor (än) om arbetsgivare eller löneinkomst sedan jag slutade.

8 gillningar

Vi fick på nytt besvara frågor om inkomst när vi ville göra en extraamortering på vårt bolån hos SBAB.

2 gillningar

Det blir förmodligen svårare att skaffa nya abonnemang när man har gått in i FIRE. Så jag är helt på det du säger, så länge man inte rör något så är det chill. Men man kan glömma att ta nya lån om man inte har en tillsvidareanställning.

Personligen har jag “kontohoppat” en sista gång till SBAB med tanke att dra ner risk för att hamna i ränterabattsdialog.

Men jag har ju inget annat hos dem i dagsläget.

Sedan kan man ju fundera på om det är bankens bedömning utifrån engagemang hos dem som blir en risk eller ej.
Du menar att de lite grann ska “se mellan stolarna” för en låntagare som ej längre uppfyller krav på inkomst men som har stålar på bankkonto hos dem? :grin:

Du menar så länge man inte byter bank efter inledd FIRE?

Du har alltså SBAB? Hur länge har du haft lån hos dem i så fall?

Nej, jag menar inte att de ska se mellan fingrarna, utan mer som @Linda12 skrev: Så länge man betalar allt i tid och sköter det så är ju banken nöjd att slantarna kommer in och lånet i sig är ingen risk. Flaggar däremot en annan bank för att alla “inkomster” du har sker via kryptoplattformar eller enstaka stora belopp från flaggade konton eller swishar märka “pulver” så kan de ju ändra sig. :joy:

Men visst, har de nedtecknade regler om att inte ha kunder som inte har en löneinkomst, då kan man ju potentiellt ligga risigt till. Jag håller ögonen öppna eftersom jag är medlåntagare till sonens bolån, men i sådana fall får vi ju fixa över det helt på honom.

1 gillning

Jag är 100% med dig i den tanken. Lån baseras ju nästan uteslutande på kontantflödet.

1 gillning

Behöver man besvara kundkännedom-frågor om man endast har bolån i banken?

Hur är det med kapitalinkomster då, räknas de som inkomster vid lån och abonnemang?

Man tycker att 300 k i lön och 300 k i utdelningar borde vara ganska ekvivalent?

2 gillningar

Det är ju en bra fråga.
Menar du att du tror att det inte behövs?

Jag har massa sparkontot i olika banker som jag aldrig haft en krona på. Måste ändå med några års mellanrum besvara frågor om kundkännedom med hot om kontoavslut om jag inte samarbetar.

Försöker inte banken göra en riskbedömning av vad pengarna kommer från när de sätter räntan?
En anställning kanske ses som säkrare än en indexfond och ger därför annan ränta eller villkor?

Jag vet bara att det var stor skillnad på maxbelopp om man tog lånet själv eller om man hade en partner. Och det var ingen proportionell skillnad utan flera ggr så stor. Antagligen för att man hamnar i en annan riskkategori då.

1 gillning

ROT och RUT kan i varje fall kvittas mot kapitalinkomster istället för inkomst av tjänst. Skönt det !

1 gillning

Du är ju fortfarande kund, så jag ser inte vilken skillnad det är. Så “ja”, skulle jag gissa.

tillägg: Du kan var lite pedagogisk ironisk… my bad. :joy:

Jag vet inte men är nyfiken på svaret. Jag har också planer på att flytta bloånet till SBAB innan FIRE.

Syftet med kundkännedom verkar vara att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Jag har ingen aning hur bolån skulle kunna användas i det syftet. Brukar inte fundera i de banorna.

SBAB är tydliga med att man behöver svara vid nytt “lån”:

Alla nya kunder får fylla i kundkännedomsfrågorna när de öppnar ett konto eller ansöker om ett lån.

Men det framgår inte specifikt om endast bolån kräver löpande kundkännedom efter uppstart?