Har svårt att se något problem med vilken bank du väljer om du ska ha lån kvar, även om banken skulle läggas ner så köps förmodligen lånedelen upp av en annan bank. Var medveten om att det kan vara svårt att låna upp mer pengar när du väl är i FIRE.
Det kan vara lämpligt att du skaffar två olika bankkonton med debitkort i två olika banker innan du går över i FIRE eftersom en bank kan välja att stänga ett konto när de vill. Jag hade bara ett konto och ett debitkort när jag gick över och vid ett tillfälle hotade banken att stänga kontot om jag inte kunde redovisa var en del av mina överföringar på kontot kom ifrån.
Nej. Alla banker inklusive nishbanker lånar upp pengar i sin tur. Får nishbankerna problem och inte kan refinansiera sig spiller detta över på kunderna. Tre månader eler tre år spelar ingen roll. Samtidigt brukar ju belåningsgraden vara maxad till 60 procent så risken är ändå väldigt låg.
Min fråga var ämnad till svaret jag fick:
“Vissa av nischbankerna jobbar med slutförfall. Hos en vanlig bank riskerar du att få hög ränta när bindningstiden går ut, men vid vissa av nischbankerna kan man behöva betala tillbaka hela beloppet om man inte har ekonomi att lägga upp det som ett nytt lån (vilket det kanske inte ser ut som vid FIRE).”
Ibland blir inte svaret markerat till den man svarar av någon anledning.(och inte nu heller ser jag🥶).
Antar att du inte svarade mig baserat på ovan.
Korrekt?
Jo, svaret gäller din fråga. Hade jag lån i en nishbank hade jag nog hellre haft tre år än tre månader. Får banken problem att låna upp pengar, så får jag förhoppningvis lite längre tid på mig att hitta en ny långivare.
Ett exempel. Förfallodag 30 mars 2023. I februari 2023 meddelar banken att man misslyckats att finansiera sig och att lånet förfaller till betaling i sin helhet. Hade då förfallodag varit 30 mars 2024 så har du ett drygt år på dig, istället för en dryg månad.
Obs! Risken är fortfarande extremt låg även i en nishbank. Är villkoren lika hos Landshypotek och en nishbank så väljer jag dock Landshypotek. Jag skulle till och med kunna betala någon hundradels procent eller två mera i en etablerad bank.
Riskerna handlar om något helt annat. Notera inlägget ovan från Småsparguiden. Uppstickaren Enkla kom inte ens igång med sin verksamhet! De misslyckades att låna upp bostadsobligationer på den internationella kapitalmarknaden.
Det finns alltså en viss risk med nystartade aktörer med för lågt Eget Kapital. Vrids kranen av drabbas privatkunden direkt på nästa förfallodag. Tack och lov kom Enkla inte igång. Inlägget ovan är nog något som Småsparguiden helst vill glömma …
Men än en gång. Risken är inte jättestor med en nischaktör, men den är inte noll.
Jag har starkt för mig att när mina längre bindningstider gått ut hos Nordea så har de tagit en kreditupplysning på hushållet för den nya bindningstiden. Är jag helt fel ute där?
Jag tänker precis som du! Jag är orolig över att de stora bankerna inte kommer erbjuda lika bra bolånerabatt vid en ny förhandlingsperiod. Om det händer idag är det lätt att byta bank, men när jag inte längre har en fast månadsinkomst från förvärvsarbete är risken överhängande att en konkurrerande bank inte är intresserad av att ta över mitt bolån. Jag riskerar att fastna med nuvarande banks listränta, vilket inte hade varit så kul.
En lösning skulle vara att välja exempelvis Stabelo, Hypoteket eller SBAB. Då är rabatten förhandlad och klar. Jag tänker att det är osannolikt att Stabelo och Hypoteket, vars enda verksamhet är att sälja bolån, inte skulle erbjuda en hyggligt konkurrenskraftig ränta. Bankernas sjäva existensberättigande ligger i just det faktum att den enda produkten dom säljer måste vara ganska bra. Att nischbankerna inte skulle kunna finansiera sig tycker jag inte alls känns troligt. Åtminstone inte SBAB…
Tror inte att det är några nackdelar. Dessutom skönt att klippa banden till storbanken med det där tjafset om helkund etc. Det där borde bojkottas i större utsträckning så att man betalar för de tjänster man använder utan krav på att binda upp kunderna så de inte ska vilja byta bank. Är rätt trött på det där “spelet”.
Ny bank ger rabatt för ny kund, lite typ första silen är gratis för en narkoman.
Nästa gång får man sämre ränta, “vi kan inte ge bättre nu” eller “min chef kan inte gå med på högre rabatt, tyvärr” (lögn antagligen).
Kontakta X banker och spela ut mot befintlig bank eller byta bank
O.s.v.
Har man plötsligt en liten inkomst av olika anledningar, ser banken dig som en högre risk och man får högre ränta. Fastän du klarar dig på denna inkomst eller genom att dryga ut med sparade, investerade medel och har bundet kapital i eget boende.
Bör man kanske istället byta till någon bank som redan från början på rörligt har ett lägre listpris? Alltså byta medan man har en normal inkomst.
Är det kanske tex bättre att byta till SBAB än att sitta kvar med Länsförsäkringar för bolånet, då listräntan hos LF är bland de högsta medan SBAB kör med lägre listränta?