Jag är helt yr i huvudet idag och kan inte direkt tänka. Det är så att vi (jag och tjejen) har skrivit på ett upplåtelseavtal och tänkte kolla runt bland bankerna om bästa räntan. Men ska vi då ansöka om lånelöfte eller göra en ansökan om bolån hos bankerna?
Lånelöfte har vi kollat muntligt innan och det får vi utan problem med våra förutsättningar. Har dock inte tagit någon regelrätt bolånelöfte för då får vi en UC förfrågan och det tycker jag är dumt.
Så för att försöka få den bästa räntan, ska vi söka bolånelöfte eller göra en ansökan om bolån hos de olika bankerna?
SBAB och Skandiabanken har vi koll på vad räntan blir. Tänkte sen höra av mig till SEB, Handelsbanken och möjligtvis LF/Danske Bank.
I och med att ni redan har köpt så är lånelöfte inte intressant längre.
Kontakta de olika bankerna och se vad de kan erbjuda er med era nuvarande förutsättningar.
Sen ansök om bolån hos banken som ger er bäst deal!
Nu vet jag inte om saker har förändrats senaste åren, men jag köpte min första nyproducerade lägenhet 2017, den var redo för inflytt Februari 2019, jag pratade inte med en bank innan slutet av Januari 2019.
Jag va lite lat och orkade inte kolla runt med flera banker utan gick till banken jag använde då i huvudsak, Handelsbanken, förklarade hur min situation såg ut och fick till svar något i stil med att “Så länge din UC visar att du talat sanning är det inga problem”.
Med andra ord kunde jag gått till flera olika banker utan att ta flera UC.
Ringde till Handelsbanken med frågan om man kunde ge exakta muntliga uppgifter för att få en ränterabatt över telefon. Men hon sa bara att det var att ansöka om ett, tyckte hon sa bolånelöfte. Men jag är som sagt rätt trött i huvudet idag efter skiftjobb så kan ha hört fel.
Att det togs många UC hade hon inga som helst problem med. Det var snarare sunt. Så länge de kunde se ett samband med det och att det inte var tagna över en lång tid och med olika belopp så var det fullt normalt. Så inget som påverkade ens kreditvärdighet i att det togs många UC.
Hur långt fram i tiden får ni tillgång till bostaden?
Tänker att om det är långt kvar och ni redan fått ett lånelöfte så kan man vänta med att ansöka om bolånet tills det närmar sig i tiden. Den bank som erbjuder bäst ränta nu kanske inte gör det flera månader fram i tiden.
Nej denna typen av banken ska man såklart undvika!
Men storbankerna kan man ju gå till iallafall
Själv har jag mitt nuvarande lån hos SBAB för att jag lånade 5.5x årsinkomst, de flesta banker går bara med på 4.5x, om ni inte ska låna mer än 4.5x så bör ni undvika SBAB, andra banker erbjuder nästan alltid bättre ränta efter individuella förutsättningar.
Spelar detta verkligen någon roll för den som har en ordnad ekonomi ?
Det känns lite som en vandringssägen, eller möjligtvis illa programmerade låneansökningsalgoritmer.
Det här är väl i allra högsta grad ett problem, då bankernas system härrör från 80 och 90 talet.
Har varit konsult på en bank 1 år som programmerare, mycket saker som inte går att ändra på för att vissa program från tidigt 90-tal är så hårt kopplat till hur banken fungerar, och det hade kostat banken en förmögenhet att ändra på detta, så då skiter man i att förbättra det
Men i teorin borde inte detta spela någon roll nej
Ikano erbjuder bolån även vid bostadsköp och inte enbart flytt av befintligt lån.
Tidigare så var det bara att man kunde flytta lånen dit men från 2023-01-01 så har de öppnat upp även för helt nya lån dock ej om det är nyproduktion
Det gjorde jag nyligen, fyllde nog i hos upp mot 10 banker för att hitta lägsta räntan och ingen tyckte det var konstigt med många förfrågningar hos UC utan snarare sunt att man kollar runt och intresserar sig för bolån och sin privatekonomi.