Hur hanterar ni andra saliga dessa post-FIRE problemen med att sakna inkomst från lön? Två exempel från verkligheten:
Omöjligt att flytta bolån pga att inkomst från lön är för låg? Blev nekad av Avanza att flytta bolån dit trots att jag har majoriteten av mitt kapital där. Även nekad av andra banker. Jag kan alltså inte få ett nytt bolån eller ens flytta ett existerande bolån trots att jag har kapital och bevisade kapitalintäkter.
Jag är osäker på om jag ens kan byta bostad med bibehållet bostadslån? Den risken hade jag INTE räknat med
Blir nekad kreditkort. Extremt låga krediter erbjuds, eller nekas helt. Okej att cashback och airmiles är kanske inte livsnödvändigt men det känns ju dumt att rulla på debitkort, då de har ju ingen reseförsäkring.
Hur gör ni andra utan inkomst från lön? Vilka fler problem har ni märkt av?
Nu har jag inte gått FIRE än men är på väg o lite av dom sakerna jag gjort/håller på med inför
Skaffat en nybyggd lägenhet där jag tänker bo fram till jag har en inkomst igen (riktig pension)
Tagit lånet till ovan i bank jag kan vara i dessa år
Skaffat en bank till med kort i båda så jag har kort o pengar på två banker.
Fixat mobilabonnemang på ett ställe jag tror finns kvar på överskådlig tid, tecknat andra abonnemang försäkringar mm som jag tror på i 10år.
Budgeterat ny bil o sånt för kontantköp
Det är väl inte vad du vill höra. Men jag planerade och genomförde dessa saker innan min FIRE-exit, då jag fortfarande hade löneinkomst. Jag valde PB-bolån hos Avanza. Därutöver hade jag redan ett kreditkort med en rätt okej limit, så jag passade på att skaffa ett reservkort, också det med väl tilltagen limit.
Utöver dessa har jag inte räknat med att något annat ska ställa till det. Bilar köper jag kontant, mobilabonnemang hade jag sedan tidigare.
Dessutom har jag bara räknat med att vara utan löne/pensionsinkomst i några år då jag avser att ta ut tjänstepension från 55 års ålder.
Det här med bostadslån är den i särklass största begränsningen. Vad händer om man lägger kapitalet i ett bolag, investerar på AF och plockar ut avkastningen som lön. Godkänner bankerna lön från eget bolag om den är konstant över tid? Hur långt tillbaka tittar de, någon som vet?
Jag körde SBAB just av anledningen att jag inte kommer kunna byta långivare, och jag känner att de kommer finnas kvar, och de har inte förhandling om räntor, de sätter bara räntor på lite kända parametrar där lön inte är en av dem.
Precis som skrevs ovan så tänker jag att jag inte kommer kunna flytta. Inte ens hyreslägenhet är nog möjligt att få utan lön.
Jag skaffade ett par kreditkort innan, men räknar med att inom någon decennium eller så kommer jag stå utan kreditkort för att företagen lägger ner eller förändras så korten försvinner.
För mobilabb borde det gå med prepaid om de är kinkiga om abonnemang.
Det är väl 31,42% bara i arbetsgivaravgift på bruttolönen och sedan källskatt på bruttolönen utöver det.
Känns spontant inte som att det går ihop.
Bolagsskatt blir det ingen om det inte finns någon vinst.
Däremot är det en jättebra idé att ha (eller ha haft) ett bolag med omsättning och verksamhet och upparbetat kapital som kan användas för att manipulera lönen även senare när bolaget inte är lika aktivt.
Ja, det gör de (som generellt svar, kan förstås variera). Jag har tagit bolån två gånger i olika banker som anställd i eget AB och det har gått bra. De har dock begärt att få se flera års bokslut för att bedöma att man kommer kunna upprätthålla löneutbetalningen på lång sikt. Utan intäkter i bolaget behöver nog kapitalet vara rätt stort så att de ser att man kommer kunna betala ut lönen tills man har annan inkomst.
Jag har ett bolag sen gammalt men har plockat ut mycket i utdelning tidigare, utan att tänka på detta med bostadslån. Problemet är verkligen att kapitalet kan inte sitta i bostaden samtidigt som det genererar avkastning.
Jag gissar att de då vill se inkomst av näringsverksamhet och att det inte räcker med vinster av kapital, för visst är det skillnad på det i årsredovisningen?
Jag tror absolut att de föredrar inkomst av näringsverksamhet, men vid en viss nivå av kapital kan de ju rimligen känna viss trygghet i att bolaget kommer kunna betala ut lön.
Men, att betala ut någon större lön är ju onekligen dyrt skattemässigt.
Jag tar ut TJP sedan 56 års ålder och har plattat till den så att jag får ca. 55 0000 innan skatt. Det räckte för att skaffa ett AMEX i alla fall. Ingen jättekredit kanske.
I övrigt bara kapital och inkomster av det. Skuldfri.
Då vi är skulfria kan jag inte dela någon erfarenhet vad gäller bolån efter FIRE, men extra kreditkort införskaffades i god tid innan anställningen upphörde så det har inte varit något problem.
Jag har inte märkt något än, men så tog jag också höjd för detta inför FIRE. Bolånet är borta och jag skaffade ett extra kreditkort innan jag slutade få lön.
Utöver detta brukar jag säga till föräldrar därute att fundera på det här med att kunna vara medlåntagare till barn som ska skaffa eget boende, men har osäker inkomst.
Ryktet gör gällande att även vissa hyrtjänster (typ bil) kan kräva kreditupplysning, men det vete fåglarna om jag köper.