Nackdelar med avsaknad av lön post-FIRE

Lån har med likvididet att göra när man är i FI, inte kapital.

1 gillning

Är det inte lite märkligt att ni kan plocka ut ett extra kreditkort under tiden ni har lön men så fort ni slutar arbeta så kan ni inte skaffa det. Men sedan finns det inga begränsningar i avtalen med kortbolagen att de har rätt att granska kreditvärdigheten typ en gång per år för befintliga kort.

Märkligt och märkligt, så ser ju regelverket ut. Jag tycker det i så fall är mindre konstigt med kreditkort och kanske mer kopplat till betalningsförmågan gällande bostadslån.

Att ha ett kreditkort med en gräns på 10-50k kanske är ju ingenting jämfört med miljonlån på en bostad… Speciellt inte om FIRE-kapitalet kanske understiger bostadens värde.

Fast bolånet har ju en säkerhet i form av bostaden vilket kan ses som en säkerhet som banken kan ha ytterst god insyn i utifrån område och andra liknande objekt som de varit inblandande i att finansiera. Det jag menade som var konstigt var att 1 dag innan du avslutar din anställning så ses du som kreditvärdig och kan få ett kreditkort. 1 dag senare när du slutat så har i praktiken inget förändrats men om du då redan plockat ut kortet så kan du (som jag tolkar det) ha de i flera år framöver. Men om du istället vill plocka ut det dagen efter du slutat jobba så går det inte längre. Det logiska vore kanske att man på årlig basis testar kreditvärdigheten och att man då blir av med kortet om man inte har en inkomst.

1 gillning

Släng in 2008 i den mixern så kan ju den säkerheten diskuteras. Men jag förstår såklart logiken i det.

Precis och det kan nog tillskrivas regelverket. Sköter man inte sitt kort och sina betalningar så lär de nog titta igen och bedöma att man är en risk. Men annars är man det inte och då struntar ju banken i det.

Ja, om det är det som är syftet med regelverket. Jag tror det handlar om att man ska sålla ut de som inte kan sköta sin ekonomi. Det handlar inte om att veta om någon kan betala 10k i månaden.

Jämför med pensionärer med körkort som får sämre och sämre kognitiv förmåga och reaktionsförmåga. Både syn och hörsel börjar kanske ge sig, men nog fasen får de köra 100 km/h på motorvägen utan att någon säger något.

På samma sätt finns det massor av människor som inte kan hantera internet när det är berusade. Det har vi sett bl a här på RT. Ska man dra in deras fiberabonnemang som de fick när de var nyktra?

Jag uppdaterar mina kundkännedomsuppgifter och har pratat PB-bolån med Avanza nyligen och det är tydligt att bankerna enbart är intresserade av att betalningen fungerar och att de följer regelverket så inte finansinspektionen hugger dem i halspulsådern. :smiley:

1 gillning

Inget bolån och har pengar för att betala kontant för bostad om de skulle vara av intresse i framtiden. I övrigt började jag kommunicera ett tag innan avslutat arbetsliv med min ”stor”bank och flyttade istort sett alla tillgångar dit. Såg helt enkelt till att bli en värdefull kund för banken för att hoppa upp några pinnhål på kundstegem, har personlig bankman så jag aldrig behöver ha att göra med firstline av kundtjänst/ medarbetare på banken så att när jag vill ha något från banken är det värt besväret för banken att faktiskt lägga tid och energi på att se över min förfrågan och även frångå traditionella arbetssätt. Har inte varit några problem med kreditkort och lite andra småsaker och jag slipper fylla i formulär och svara på kundkänedomsfrågor etc till personer som inte riktigt har koll på läget!

3 gillningar

Intressant. Får man fråga vilken bank du flyttade till? Jag har (kanske felaktigt) fått för mig att min vardagsbank i princip bara bryr sig om mitt bolån och min inkomst. Att jag sedan har tillgångar i form av aktier, fonder, pension och bostad är typ ointressant. En bank är ju som vilket annat företag och då är det ränteinbetalningarna på bolånet som ger dem business “på mig“ och säkerheten är att jag bibehåller min inkomst.

Nordea ( men alla banker har säkert någon/några tiers över private banking) har man tillräckligt stort kapital så krävs det inte många tiondelarsprocent avgift för att vara mer värt för banken än vilket privat bolån som helst.
Finns säkert olika namn på de avdelningarna inom bankerna men brukar väl heta något i stil med wealth management eller ultra high network etc etc
Men skulle gissa att PB räcker långt iallafall när gäller kreditkort och mindre krediter, lite silkesvantar på i kontakten och i bli bemött med lite trevligare ton med en mer lösningsorienterad inställning. Bolån kanske kan vara vansklgare med.

2 gillningar

Ta en anställning och gör allt du vill och sen säga upp dig igen? :smiley:

För de som är i en parrelation där endast ena parten har gjort FIRE, tänker jag att man kanske ska skriva ägandet av bostaden på den som fortfarande har lön, för att kunna utnyttja ränteavdrag och ROT. Men det kanske inte är så enkelt?

Oftast bara för betalningsanmärkning dock, inte inkomstkoll.

1 gillning

Jag tror inte att banker gör någon bedömning överhuvudtaget, utan matar in uppgifter i en algoritm och följer resultatet. Folk som har stort kapital men ingen inkomst är en såpass liten grupp att ingen hänsyn tas. Förr var det en banktjänstemans arbete att ha koll på sina kunder och deras kreditvärdighet, men numera är allt sådant automatiserat, utom för krösuskunder. Den anställde som beviljar ett lån trots att algoritmen säger nej har inget att vinna och allt att förlora om det skulle skita sig på något sätt. Så även om den som ska bedöma ditt lånelöfte är fullt medveten om att du har mycket större betalningsförmåga än Slösarstina som lever ur hand i mun så vore det bara en onödig risk att bevilja ditt lån och inte hennes.

Är min gissning. Men jag har aldrig ägt en bostad, så jag har ingen aning.

Får den känslan också. Kreditkortsföretaget hustrun hade gratiskort hos via tidigare arbetsgivaren fick efter 4 år helt plötsligt en uppenbarelse att hon slutat och avslutade kortet.

Sökte då kreditkort hos hemmabanken men där blev det nobben. Förmodligen för att hon inte haft någon inkomst på ett bra tag och precis startat uttag av endast allmänpension. Efter att vi kontaktat kundtjänst och bett om direktkontakt med vår kontaktperson på banken gick det helt plötsligt bra och ansökan beviljades.

Jag kunde inte låta bli att meddela kundtjänst och tacka för att vår kontakt med vår personliga kontaktperson hade löst saken men fick då ett surt svar att alla behandlas lika och att kontakten med vår personliga kontaktperson inte hade något med saken att göra… :sweat_smile:

Vi har sedan en tid flyttat allt räntesparande från hemmabanken till olika nischbanker för att få högre ränta men håller med @angaudlinn att det kan komplicera vissa saker i kontakten med hemmabanken att jaga någon/några extra procent.

4 gillningar

Jag kör enskild firma och arbetar mindre än halvtid, så lönen blir inte stor. Någon slags barista-fire. Kommer börja ta av sparade medel inom kort. I en enskild firma plockar man ju inte ut någon lön, då man inte är anställd av sitt företag, utan företaget och jag är en och samma juridiska person.

Om jag byter till AB kan jag alltså lägga in sparat privat kapital, för att sedan plocka ut som lön?

Har bostadsrätt nu, men skulle senare vilja byta till hyreslägenhet. Det blir dock svårt då jag inte har en inkomst som är tredubbla hyran. Som pensionär ska den vara dubbla hyran, men det är ett tg dit.

Ja, men det skulle vara otroligt dumt då du skulle få betala mycket mer skatt i förhållande till att fortfarande bara ha det privat.

Du gör skattade pengar obeskattade och skattar igen.

Ditt AB måste ha verksamhet som genererar vinst i bolaget, det är därför man har ett AB.

Att bara stoppa in pengar för att sedan ta ut dem som lön och betala källskatt och arbetsgivaravgift på det är helt bortkastat.

Aha, glömde det. Så är det ju naturligtvis, att jag måste betala inkomstskatt på redan skattade pengar. Men vad menar du med att verksamheten måste gå med vinst. Vad skulle det hjälpa? Jag genererar ju vinst nu i min enskilda firma, och skulle fortsätta arbeta i AB.

Jag menar att om du ska starta ett AB så gör du det för att driva verksamhet som genererar vinst och sen tar du på önskat sätt ut den vinsten ur bolaget.

Du startar det inte för att stoppa in pengar i bolaget för att sedan ta ut dem och betala skatt igen, alldeles oavsett om bolaget går med vinst eller har verksamhet så är det dumt.

1 gillning

(Är inte företagare, så frågar nedan för att jag vill veta :sweat_smile:)

Är det verkligen så? Lånar man inte in pengarna till bolaget och då kan man få dem återbetalda utan att skatta igen? Vinsten man gör på att investera pengarna, däremot…

1 gillning

Men då har du inte fått ut dem i lön utan bara en fordran återbetald och det kommer inte att påverka kreditvärdigheten positivt vilket är grejen med tråden.

Vill man få ut det som bruttolön / inkomst av tjänst som ska synas och kunna användas för lån, kreditkort m.m. kommer det att bli onödig skatt.

1 gillning

Mmm, jag kanske frågar fel sak. Men man skulle kunna:

  • Låna ut pengar till företaget?
  • Investera pengarna i företaget
  • Företaget får vinst på pengarna och betalar ränta

Man skattar vinsten här? Skattar man mer än privat?