Gick FIRE förra året så 2025 blir således sista året med inkomst, 2026 blir det 0kr. Kom att tänka på att för vissa saker i vårt samhälle så behöver man ha en förvärvsinkomst för att kunna bli accepterad som kund. Jag tänker på saker som kreditkort, telefonabbonnemang osv. Hur tänker ni andra där? Om jag under 2026 ansöker om något som kräver kreditupplysning så har jag en okej inkomstuppgift att stödja mig emot innan det är för sent så att säga. Så vad behöver jag tänka på innan jag är “körd”?
@axr / @angaudlinn - har vi en tråd om detta? Lyckas inte hitta den.
Det finns nog ingen specifik tråd, bara att ämnet dykt upp både här och där genom åren.
Men @axr är mer “trådanal” än jag, så han har kanske järnkoll? ![]()
Det kan vara att jag mest minns att jag pratade om det i ett avsnitt (i höstas?).
edit: Ja, avsnitt #39.
Annars kan vi köra i denna tråden. Så kan jag länka in den i min översyn av hemsidan. Vad har du fixat innan eller upplevt som problem?
Tänk på att det kan finnas andra situationer där det redan nu är för sent för dig, exempelvis där du behöver ange anställning / lönenivå eller liknande.
Det finns ett par tidigare trådar. Minns inte om någon är bäst.
Tack för trådarna, då har jag lite att läsa. Jag har väl idag det jag behöver i form av bensinkort, kredit och debitkort. Alltid haft kontantkort i telefon, köper bilar kontant osv. Tänkte så man inte missar något, tyl “innan jag sa upp mig ångrade jag att jag inte gjorde detta….”. Ja ni förstår.
Hur blir det när man plockar ut tjänstepension, räknas det som inkomst så man kan ha en liten livlina att stödja sig på?
Man kan logga in på Kivra och se vilka som begärt ut kreditupplysning senaste åren, och därigenom få ett uppslag på vilka aktörer som eventuellt kan komma att neka en tjänster och prylar i framtiden.
Ja absolut. Det är ju inkomst så en enkel kreditupplysning bör ju definitivt passera, så länge som pensionen är rimlig i förhållande till krediten. Det är ju en massa pensionärer som lever på pension och tar nya abonnemang mm
Det är väl närmast bolån som är knepigt när man inte har inkomst av tjänst längre.