Har funderat en hel del kring detta med FIRE, och hur man egentligen blir sedd och hörd om man är utan jobb och har 0 kr i taxerad inkomst. Det är väl främst två saker som har slagit mig:
-
Boendet, låt oss säga att man bor i ett hus modell större, och kanske den ena parten går bort och barnen flyttar hemifrån och vips vill man inte längre bo på 200 m2. Jag antar det är omöjligt att hyra en lägenhet, och det kanske är tveksamt att köpa bostadsrätt när man har 0 kr i taxerad inkomst?
-
Bil. Låt oss säga att man räknar med att ha en bil, jag antar att det är omöjligt att leasa en bil med samma förutsättningar? Enda möjligheten är att köpa en äldre bil billigt? Lite tufft om man är van vid att leasa en bil och byta var 3:e år, speciellt om man gillar elbilar där det knappt finns någon begagnatmarknad för så pass billiga bilar.
Jag vet inte om ovan har tagits upp i tidigare FIRE-trådar, men just detta med att ha en taxerad inkomst ger onekligen många fördelar i samhället, jämfört med att få sin inkomst via kapitalavkastning/utdelningar istället. Hyreslägenheter är nog bara att glömma, så det bli att sitta fast i sitt hus tills dess man lämnar jordelivet, alternativt hyra av någon man känner?
Finns det fler “fällor”?
/H