Är FI/FIRE verkligen ett rationellt mål för gemene man?/ Kan alla bli FIRE?

Den senaste tiden har jag upplevt någon form av deja vu, och då av den mindre behagliga sorten.

Senast jag upplevde samma känsla var när det var dags att ge sig in på bostadsmarknaden för första gången. Många av mina vänners och klasskamraters föräldrar hade sett till att barnen hade tillräckligt med sparkapital för att kunna finansiera insatsen till sina första bostadsrätter ganska omgående efter att den ölmarinerade studentmössan lagts på hyllan.

Jag själv, likt många andra, tillhörde den inte fullt lika lyckligt lottade skaran och fick således se till att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande i hopp om att lyckas skrapa ihop tillräckligt med kapital för att finansiera insatsen till ett bostadsköp.

Under ungefär fem år efter studenten lade jag undan den absoluta majoriteten av min lön och levde under denna period mycket sparsamt. Den summa jag vid starten räknade ut att jag behövde visade sig dock ha förändrats kraftigt under dessa år. Under samma period steg nämligen bostadsmarknaden i snabbare takt än mitt sparkapital hade förmågan att växa och när perioden närmade sig sitt slut var min köpkraft i stort sett lika dålig, om inte sämre, än när jag påbörjade min sparresa. Snopet? Definitivt. Men så är livet ibland, tänkte jag.

Idag sparar jag till något helt annat. Ekonomisk frihet. Min egen resa påbörjades för ungefär fem år sedan då jag för första gången satte ett konkret mål på 6 miljoner kronor. För egen del skulle det innebära tillräckligt med kapital för att ha en ekonomisk trygghet att falla tillbaka på och således öppna upp för att våga ta mer risk och samtidigt förse mig med en större valfrihet i livet. Med en sparkvot norr om 50% har jag under denna period nått ungefär en tredjedel till målsnöret som sattes upp när resan påbörjades.

Samtidigt har en mycket bekant känsla av misslyckande börjat smyga sig på. Efter att ha inflationsjusterat målet på 6 mkr revideras siffran till ungefär 7,2 - 7,3 mkr. Det innebär rent krasst att trots faktumet att jag investerat över 50% av min inkomst (= ett belopp på ~20-25 tkr/mån) under hela denna period så står jag idag ungefär lika långt från målsnöret som när jag påbörjade resan för fem år sedan.

En bekant och inte helt behaglig insikt efter flera års uppoffringar och konsekvent investerande efter konstens alla regler (dvs. konsensus i majoriteten av den privatekonomiska litteraturen i form av globala indexfonder osv.).

Detta har fått mig att för första gången börja ifrågasätta om FI och FIRE är ett realistiskt mål ens för någon som mig själv som har möjlighet att stoppa undan en relativt stor andel av min lön varje månad.

Just nu känner jag en ganska djup uppgivenhet kring hela den här resan och kring allt vad FI och FIRE heter. Så till den grad att jag på riktigt börjat ifrågasätta om det egentligen vore mer rationellt att göra som gemene man och som klyschornas klyscha förespråkar - att börja leva för dagen.

Jag inser såhär mot slutet av det här inlägget att jag nog inte riktigt vet vad jag vill få ut av allt det här. Kanske är det att lufta min egen frustration. Kanske är det att få höra om det är fler där ute som känner igen sig i mina tankar och funderingar.

Fler som börjat ifrågasätta allt det här med ekonomisk frihet. Fler som börjat ifrågasätta om det faktiskt är man själv, och inte majoriteten i ens omgivning, som gör fel i att spara inför framtiden istället för att spendera och leva till max här och nu.

Hur går dina tankar?

48 gillningar

Förstår helt vad du menar! Sverige är ett av de svåraste länderna i världen att spara ihop till FIRE genom lön. Det går, men tar extremt lång tid och kräver oftast att man lever väldigt snålt både innan och efter FIRE.

De två bästa alternativen är väl egentligen att starta eget bolag och satsa på det, alternativt att flytta till ett land med bättre möjligheter att spara ihop till FIRE (högre lön och lägre skatter, typ Dubai, USA etc.).

6 gillningar

Jag hade en period förra året då jag kände precis så där. Jag har också hög sparkvot men 2022 slutade ungefär där det började rent saldomässigt och då hade jag fyllt hålen med flera hundra K på vägen.

Men, mitt recept är att följa upp årsutgifterna och se mer exakt vad du gör av med. Kanske är dina 6M → 7,3M helt irrelevanta egentligen. Genom min uppföljning kom jag till insikten att trots inflation har inte mina samlade utgifter stigit.

Kalkylerna håller fortfarande när jag jämför med vad mitt liv kostar och när något går upp (som matpriserna t ex) så går nå’t annat på andra hållet (mindre pendling t ex). Så jag tror det sämsta är att sätta en helt spikad siffra att indexjustera mot. Jag satte ett datum för livs- och ekonomiutvärdering och i den vevan bestämmer jag mig för nästa beslut. I år tippade jag 20% upp på börsen och får jag rätt så borde det ju påverka även ditt mål positivt, trots inflationen. :slight_smile:

17 gillningar

Att man nog inte ska göra det till en antingen eller situation.

Att leva och ha det bra men jobba smartare med utgifterna. Inte dras iväg med hur man ”måste” bo, köra, resa, äta, parta utan göra det på sitt eget sätt lite ekonomiskt smartare än ”keeping up with the Jonses”. Värde för pengarna som ledord. Försöka hitta både och lösningar.

Om man piskar sig i mål på FIRE så tror jag man är rätt utschasad när man går i mål och kanske inte är den personen man vill vara. Då får det hellre ta lite längre tid att gå i mål. Resan dit år en del av det och även den måste kunna njutas av.

Så tänker vi :slight_smile:

21 gillningar

Det är lite av problemet med att ha ett precist mål, man blir otålig av att inte nå fram tillräckligt fort. Somliga behöver ha ett exakt mål, andra inte.

Jag har ofta övergripande mål men inga exakta. Det får ta den tid det tar och når jag inte fram är det ingen katastrof. Jag “lagar efter läge” som det så vackert heter, men jag vet vad jag vill och drar åt det hållet men det får ske när det sker.

10 gillningar

Fast det stämmer ju inte rent objektivt. Du tänkte vara 33% i mål men är nu 27% i mål istället. Du är inte i samma sits som för fem år sedan när du var 0% i mål. Vi har dessutom haft en ordentlig sättning under 2022. Du trodde väl inte att det skulle bli en smooth sailing hela vägen?

20 gillningar

Jag tror många bortser från pensions- och bidragssystemet i Sverige.
Behöver mkt mindre kapital för att inte jobba i Sverige.
Om det nu är det man vill

9 gillningar

Alltså, du är nu i en situation där du har typ 100k passiv avkastning varje år som åker rakt in i pengamaskinen. Din pengamaskin växer betydligt fortare nu än den gjorde för några år sedan, och den accelerationen kommer fortsätta. Den som har sparat ihop en tredjedel av målsumman är på grund av denna effekt nästan halvvägs till målet.

30 gillningar

Jag kan mycket väl få liknande tankar som dig om några år. Har ganska nyss börjat sätta upp strukturen för ekonomin och riktat ut målen.

Hur ser förutsättningarna för pension ut för dig? TJP? Många år kvar till möjlig utbildning?

1 gillning

Förstår att sättningar på börsen och skenande inflation känns surt, likaså skenande bopriser innan dess.

MEN

Är det inte en fråga om att se glaset halvfullt eller halvtomt? Det har inte gått exakt som planerat men vad gör egentligen det?

Du är antagligen närmare FI än en mycket hög andel av dina medmänniskor :blush:

8 gillningar

Jag har också som ambition att uppnå ekonomisk frihet om sådär åtta år. Min känsloresa har gått genom en lite oväntad väg:

1. I samband med pandemins intåg bestämde jag mig för att bli skuldfri. Jag visste inte när men tidigare än de där 50 åren som stod på min avbetalningsplan för bolånet
  2. I höstas bestämde jag mig för att jag var så pass nära att bli skuldfri att nästa mål måste vara att bli ekonomiskt fri
  3. I vintras blev jag äntligen skuldfri. Fantastisk känsla! Jag bytte bank, började månadsspara etc. Nya tag, nytt liv!
  4. Under våren har jag börjat få upp intresset att starta eget företag (är anställd idag) och börjar bli mer och mer taggad att ta tag i det
  5. I sommar ska jag säga upp mig (hoppas jag vågar!) och i höst kör jag eget

Kontentan med mitt inlägg är att man får en ny idé, man jobbar hårt för den men så kommer andra tankar på vägen som ”tar över” och då brinner man för det istället. Inte sagt att jag lagt ner ekonomisk frihet men för mig känns det idag mer lockande att uppnå det genom eget aktiebolag än att ”grinda” genom arbetslivet.

Så frågan är: medan du jobbar på att bli FIRE, vad för andra hobbys/projekt/ambitioner kan du sysselsätta din hjärna med?

14 gillningar

Du vågar, bara kör :+1:t2::facepunch:t2:

8 gillningar

Att spara sig till FIRE genom att spara/investera är i det närmaste omöjligt för en normal löntagare i Sverige om målet är att kliva av innan 55 eller till och med innan 60 med ett kapital som tveklöst räcker livet ut. Inte ens med den samlade inkomsten från ett ordinarie jobb + två extra jobb går ekvationen ihop då det endast resulterar i en tyngre skattebörda. Att bara vara anställd, jobba övertid, ta extra jobb, betala sin skatt, bo i en liten etta och käka blodpudding räcker inte.

Vissa har haft tur och råkat tillhöra rätt åldersgrupp för att kunna köpa rätt hus vid rätt tillfälle i rätt område men det visste de säkert inte när de köpte. Vi ska inte avundas dem då de med stor sannolikhet kämpade hårt med sina amorteringar och höga räntor under många år. Andra har på senare tid försökt att snabbstarta samma bravad men istället hamnat i en mycket otrevlig skuldfälla. Jag tror inte att man kommer att kunna bo sig rik i framtiden annat än i undantagsfall.

Att ge sig iväg utomlands för att jobba sig till en FIRE var lättare förr än nu då konkurrensen hårdnat om de välbetalda jobben, extra ersättningar sänkts samtidigt som de lokala skatterna stigit. I länder med höga löner är det dessutom oftast dyrt att leva. Förutsättningarna har blivit allt sämre för de som nu försöker ge sig in på det spåret. Dessutom är det inte alla som orkar med den typen av liv.

Det bästa är istället att sakta och långsiktigt bygga upp ett företag i en branch man helst redan kan eller åtminstone är mycket intresserad i. Mitt råd är att inte sikta på FIRE utan att bygga upp en livsstil man trivs i där eget företagande ingår och när man så småningom hittat rätt så ramlar alla bitar på plats av sig självt men man måste ha tålamod och kan börja vid sidan om det vanliga kneget.

15 gillningar

Ja, i relativa termer så stämmer det förstås att jag befinner mig närmre målet idag än när resan påbörjades för fem år sedan. Även i absoluta termer, om än marginellt. Jag är idag cirka 5,3 mkr från FI-målet (jämfört med cirka 5,8 mkr vid starten för fem år sedan). Men du har förstås rätt i sak.

Jag vet dock inte riktigt om jag håller med om att vi haft en ordentlig sättning i närtid och då särskilt inte med tidigare års utveckling taget i beaktande. LF Global är upp strax under 80% sett över de senaste fem åren, dvs. en genomsnittsavkastning en bra bit över vad som rimligen kan förväntas över en längre tidsperiod.

2 gillningar

Men du måste ju även tänka på ränta-på-ränta-effekten på pengarna du redan har investerade nu. Utvecklingen blir ju som den berömda hockeyklubban på slutet.

En globalfond kan säkert ha återhämtat sig i SEK, det stämmer.

1 gillning

Men alltså, du har bara hållit på i 5 år! Du har överdrivna förväntningar på hur fort det ska gå. Tänk dig tidigare generationer där man jobbade i uppåt 50 år innan pension. Kom igen efter 15-20 år, då kanske du kan känna dig otålig om inte börsen och ränta på ränta tagit dig hela vägen eller betydligt närmare ditt mål. Inte för att vara elak men det känns som “dagens I-landsproblem”.

17 gillningar

Är generellt ganska tveksam till konceptet FIRE. Tror tyvärr det är ganska många som kommer dit och inser att det inte är vad man trodde det skulle vara. Personligen tror jag människan mår bra av att ha ngt att sträva mot och att känna att man bidrar till ngt som betyder något på riktigt. Tror många som når FIRE faktiskt upplever en tomhet snarare än eufori.

Med det sagt behöver inte FIRE vara fel att sträva efter, men jag tycker inte heller man behöver hänga upp sig allt för mkt på det heller.

Lägg hellre tid på att fundera på vad du tycker är skoj och hur du kan tjäna pengar på det…eller iaf få det att gå runt. Kanske kan du använda lite av pengarna till att investera i ngt. Kanske kan du jobba med nåt du verkligen tycker är skoj men kanske inte ger så mkt lön och köra en halv-FIRE, etc etc.

Stirra dig inte blind på just FIRE, var nöjd med att du lyckats spara ihop fett mkt pengar och fundera ist lite på vad du vill pyssla med resten av livet och om det finns nåt smart sätt att dra in lite stålar på det också :slight_smile:

12 gillningar

Äh!

Dels glömmer du pensionen och sedan tror jag du glatt räknar med ett ganska lågt sparande och livsstilsinflation. Jag har sex år kvar till 55 och 11 till 60. Jag gör dessutom detta själv, på medelsvenssonlön och utan delade hushållsutgifter. Mycket är en fråga om att vilja. Så visst fasen går det.

Så, upp på hästen igen @Anonym! :slight_smile:

27 gillningar

Igenkänning på den. ”Trust the process” var mantrat ifjol :smile:

3 gillningar

Bra gjort med din egen FIRE, lycka till. Jag har oxå fixat det genom utlandsflytt, låga skatter samt eget företagande. Min långa resa gick bra och jag ångrar ingenting för det var just det liv jag ville leva men har full förståelse för de som deppar och kastar in handduken.

Jag vidhåller att det finns bättre sätt att nå sina ekonomiska mål utan att fokusera stenhårt på FIRE, speciellt om man känner att man inte lever det liv man vill leva p g a valet att absolut nå sin FIRE. Det vår gode D.B.Cooper känner är att han aldrig tycks hinna ikapp, vilket gör honom tveksam och det är något jag har hört ifrån andra FIRE kämpar som tycker att systemet svikit dem med minusräntor, lånekaruseller och bostadsbubblor. Att hans känsla av att inte hinna ikapp skulle bero på att han satt ribban för högt har jag svårt att se, den borde snarare höjas lite till om han envisas med att fokusera på ett FIRE mål. Har man lite entreprenörblod i sig så är det förmodligen en bättre väg att gå.

2 gillningar