Jag startade /r/firesweden och jag ser inget förändrat sig. Det har alltid varit en hyfsat lång väg att gå, med ups and downs.
Du är i vad man kallar i början av the boring middle. Sedan ett år tar börsen ett rus och du ser plötsligt att datumet tagit stora steg frammåt. I år är ett år av hög inflation och du har ett av alla trista år på börsen.
Att nå fire är definitivt överkomligt för alla. Men det kräver hyfsat stora uppoffringar långt ifrån alla kan tänka sig.
Ta bara dig själv som exempel. Du är i vissa mått redan där. Med tre miljoner utöver den statliga pensionen kan du redan gå rätt många år innan standard 65-70 år gammal i pension. Det är lätt att hamna i negativa tankar och inte fokusera på vad du redan lyckats med. För varje miljon blir det närmare och närmare.
Men även med 50% sparkvot tar det i snitt 17 år att nå målet från noll, om man förhåller sig till 4% regeln.
Ökar man det till 60% sjunker det dock drastiskt till 12.5 år osv.
Jag minns det där paret som jobbade på Ica, hade 20 tusen var efter skatt, levde i en liten håla utan bil, skippade utlandsresor och tog cykeln till jobbet och inga lunch besök på restaurang. Dom sparade 75% av sin inkomst. Så visst går det, för dom tar det bara 7 år o snitt att nå sina mål. Lägger dom på några år kan dom leva betydligt fetare än när dom sparade till Fire pga ränta på ränta men också de extra avsättningarna. Dom hade alltså högre sparkvot än jag som höginkomsttagare har som ändå lever hyfsat modest. Precis så tänker jag göra, dra ned på arbetstiden när jag nått målet och ta lite mer ledigt och bygga upp för lite fetare spendering (också väldigt förmånligt skattemässigt då min skatt sjunker, så jag får behålla % nästan dubbelt av det jag tjänar då, då skatten sjunker).
Att det skulle vara speciellt svårt att i Sverige att nå fire är skitsnack om du frågar mig. Då har man inte gjort matten och inte sett alla dom med helt normala inkomster som faktiskt är på god väg att nå mplet. Det är om något tryggare med SwedenFire då vi har alla skyddsnät. Man behöver inte oroa sig för medical insurance, att betala kopiösa summor för elder care eller spara miljoner till sina barn för att läsa på universitet. Du om något visar ju på att en medelklass kan, om man är beredd på uppoffringar, nå målet om än sakta men säkert. Jämfört med många, även höginkomsttagare, så har du ju en net worth som är hög. I slutändan handlar det precis som för ICA paret om hur mycket man är villig att offra, antingen i tid, prylar, resor utomlands osv.
Ett trick du kan ta till är att i ett Excel blad räkna baklänges. Dvs räkna åren du inte behöver jobba för det som kapitalet ökat. När du jobbat ett år och ser att du rakat bort ett års arbetsliv du inte behöver jobba så är det rätt motiverande. Dvs istället för hur långt bort det är, visa för dig själv hur pensionsåldern sjunker. Du är ju säkert redan på 55, och nu sjunker det snabbt år för år. Kbk!