avslutat
avslutat
avslutat
avslutat
avslutat
avslutat
avslutat
avslutat
Är frågan om du ska fixa fönsterna, om ditt kapital räcker för FIRE eller om du ska vara mer öppen angående ditt sparande?
Kanske det känns dumt för att du inte har gett de pengarna du sparade ett mål och bara sparade? Nu det känns konstigt att vända dem pga det. Kanske sätt dig och bestämma hur mycket du vill satsa på huset och hur myckwt på andra sake?
avslutatavslutatavslutatavslutat. avslutat
Det gör det absolut. (Åtminstone utifrån den information vi har.)
FIRE handlar mer om utgiftsnivå än kapital, egentligen. Fundera på hur många år du behöver att kapitalet ska räcka och dela det du har med de antal åren så har du en bra uppskattning att börja med för hur mycket pengar du skulle ha att leva med. Tänk på att tjänstepensioner ofta är tillgängliga att ta ut redan vid 55, även om uttag blir mer skatteeffektivt efter riktåldern.
Har du OK kapital i pensionerna så kanske du bara behöver täcka de 15 åren (53-68) fram till riktåldern och beroende på utgiftsnivå behöver man inte jättemånga miljoner till det.
Man kan ta ut ett par tusenlappar per månad ur tjänstepensionerna helt skattefritt innan riktåldern med (om man inte jobbar), så det bör man minst göra.
Jag tycker verkligen du ska satsa på huset. På tal om lyx i en annan tråd, jag har unnat mig hantverkare, målare och folk för att fixa saker hos mig. SÅ värt! Det är ju också att satsa på sig själv när man satsar på sitt hem.
Behöver barnen viktig hjälp så hjälper man såklart. Men var vag och ligg lågt med att prata om dina exakta tillgångar. Det finns ingen anledning att gå ut med det.
Tack!
Kckkcjcjcjckckckc vxmvzlhxl
Kanske finns diskussions/inlägg om detta?
min personliga åsikt är att detta är lyx och då bör man inte låna för det
Välkommen till forumet! ![]()
Fråga banken först kanske? Det är inte givet att de lånar ut till en 60-åring som står själv på kåken. Men i övrigt delar jag uppfattningen i tråden: Trivs du i huset, vill ha det fixat och värderar ditt hem fullt ut, då ska du självklart ta in folk och få det fixat. Får du inte låna så betala själv, men inse att det du fick att låta som 300k troligen kostar mer. Bara att måla och fixa fasaden samt byta fönster är ju inga småpengar om inte huset är väldigt litet.
Det kanske är läge att se sig om efter offerter på detta också för att få en rimlig uppskattning kring kostnaderna.
FIRE är som @axr skrev mer en fråga om utgifter, så räkna på dessa om du vill gå tidigare. Men med din lön och så få år kvar till pension har jag svårt att se varför du inte skulle kunna sluta bums.
vkckcicicmjxljxlhxmhxmhxmhxmh mjxmh mv mv mh
Aha, den bästa av åldrar.
Men då missuppfattade jag. Inte meningen att göra dig åtta år äldre. ![]()
Ömsint och skojfrisk ![]()
Jag läste fel på samma sätt först ![]()
Här är min åsikt:
TLDR: så länge man investerar de frigjorda pengarna på rätt risknivå är det tryggare att låna upp på vettig lånenivå. 55% är vettig / (kanske) lite låg belåning.
Tack! Ska läsa lite mer här
Kanske dags att fundera på om löneväxlingen gjort sitt? med 7 milj skulle jag kollat hur skattesituationen vid uttag kommer se ut och om det verkligen är bästa användningen även frammåt för de där 5k per månad. Kan vara lättare att få ut livskvalitet för pengar när man är yngre och har mer av hälsan kvar.
Intressant om att avsluta löneväxling.Så kanske man också kan tänka.
Får kika på några parallella scenarier med olika retire age, behov av pengar tidigare olika åldrar. Vill man kanske ens pensionera sig om man blir ensam igen
? Mitt hus vill jag i alla fall ha..
Excel-snurran växer… Eller har någon här på rt redan utformat en bas? Måste ju vara ganska vanliga funderingar kan jag tro.