Jag och min man har ca 1.24 milj på Avanza. ca 10% i aktier och resten i indexfonder. Vi har de senaste åren satt över 20-30K/månad till Avanza.
Allting står i mitt namn. Funderar nu på om det smartaste är att han öppnar upp ett Avanza-konto i sitt namn och att vi hädanefter fokar på att jobba upp det tills värdet når 300K.
Detta eftersom det bara är 300K som är skattefritt från och med 2026, om jag förstår det rätt.
Jag vet också att de lärde insisterar på att amortera på bolån är jättedumt, börsen är så mycket bättre. Men med Trump och Putin och alla stollar i världen känns allting så skakigt. Börsen är oförutsägbar, amortera är tryggt. Vi amorterar 20K/månad och har gjort så i 1.5 år. Ca 550K kommer återstå av bolånet när bindningstiden går ut i höst.
Min tanke är att släcka bolånet i sin helhet när det går ut och ta de pengarna från “min” Avanza. Det kommer ändå vara pengar jag måste betala procentuell avgift på och jag borde då ha kvar ca 700K.
Parallellt med detta bygger vi upp sparandet på Avanza som står i min mans namn, det borde ju nå upp till minst 300K innan året är slut.
Syftet är att maximera det avgiftsfria sparandet, är less på att skatta på samma pengar flera ggr om.
Låter detta som en solid plan,eller är det något jag har missförstått?
Det tog en bra stund innan jag förstod vad som menades när man sa “skattefritt på isk upp till 300K” - Jag menade ju att pengarna typ aldrig sitter på isk, de studsar ju bara där och investeras i olika fonder och aktier så fort jag fört över från mitt lönekonto till Avanza. Fick förklarat att man räknar i procent av värdet på den summa som överstiger 300K och att det jag då betalar för är för “tjänsten att få använda handelsplattformen”.
Tacksam för input.