Hej! Jag är en 24 år gammal kille som har långsiktiga planen att gå LeanFIRE.
Jag har just nu ett sparat kapital på ca 450kkr som ligger i global index. Jag har en grundlön på 40k brutto, samt servicebil på jobbet som medför gratis resor till och från jobbet.
Detta har tillåtet mig att leva väldigt frugalt, och jag har snittat ca 10-12k i utgifter det senaste året, vilket har medfört en sparkvot på 50-60% (nu närmre 65% med min nya lön på 40k brutto)
Jag är inte så mycket för överdriven konsumtion och trivs väl med mindre än de flesta i min omgivning.
Min boendesituation de senaste två åren har varit att jag hyr en källarvåning på ca 50 m2. Den ligger ca 15 minuter från Göteborg. För lägenheten betalar jag 4300kr kallhyra (blir ca 5500-6000kr allt som allt i snitt).
I allmänhet trivs jag i boendet, jag har induktionshäll, kaklat badrum med golvvärme, jag har en trädgård på 500m2, tillgång till att grilla, 4st äppleträd, egen parkeringsplats, nära till naturen, och hyfsat nära till vänner. Den största nackdelen för mig är att det är väldigt lyhört till grannarna ovanför (just nu ett äldre par), samt att jag behöver fäktas med stora spindlar på sommaren.
Mitt drömboende vore en liten stuga med öppen spis, ett mysigt uterum med nära till natur. Ett ställe där jag kan pusta ut, och vara i fred. Jag är inte så mycket för uteliv m.m. och trivs mycket bättre i naturen. Jag har kikat på lite mindre stugor/fritidshus som finns inom ett avstånd till mig som jag kan tänka mig, och de ligger på ca 1,5-2,5 miljoner. Skulle jag köpa något nu, så hade det betytt att jag hade behövt gå in med en stor del av mitt sparade kapital, samt att min sparkvot skulle minska. Däremot skulle troligtvis min livskvalité förbättras.
Ett annat alternativ under uppbyggnadsfasen vore att hyra en annan lägenhet. Jag har stått i bostadsköer i några år, och jag har kikat på lite tvåor/större ettor som jag skulle kunna tänka mig, men de ligger på ca 9-10k i månaden, vilket gör att det känns som att min dröm med stugan bara blir längre framflyttat.
Jag kan tänka mig att situationen med boende ändras när jag eventuellt skaffar en partner i framtiden, men just nu trivs jag väl singel (ganska nyligen kommit ur ett långt förhållande) och för att göra det enkelt för mig, så är det inget jag räknar med i mina kalkyler.
Min fråga är egentligen: Finns det någon regel för när det är vettigt att uppgradera sin boendesituation? Bör jag ha nått ett visst kapital innan jag gör det, eller gäller det bara att gå på känsla?
Tack för svar!