Vad jag vet så går det att skicka medelande till alla banker, i värsta fall ett vanligt mail som beskriver de stora dragen utan att gå in på känsliga detaljer (alternativt ett fysiskt brev)
Jag rekommenderar att kontakten görs just skrifligen så att mottagaren har något beständigt och man själv får något som lätt går att hänvisa till i efterhand om så skulle behövas.
Tänker du på någon speciell bank som knappt ens går att kontakta?
Edit: Såg ditt svar ovan men rekommenderar som sagt skriftligt meddelande framför telefon eller besök.
Gud nej… Sådana moderna kommunikationsmedel har Swedbank slutat med så tyvärr går det inte. Skriftligt brev har de kanske inte lyckats avskaffa än men det är ju jävligt omständligt, långsamt och lite osäkert när man gärna vill ha snabb återkoppling på att det man meddelat kommit fram
Du menar alltså att Swedbank inte har någon mailadress eller möjlighet att skicka meddelande i inloggat läge?
I så fall skulle jag bytt bank.
Att de har lång telefonkö är såklart skit, men man behöver ju inte överdriva.
Precis det menar jag. Känner mig helt handikappad i min kommunikation med banken. Vill inte lägga 30-60 minuter av min fritid i själsdödande telefonkö bara för att ens få prata med min bank så därför brukar jag strunta i det om det inte är väldigt viktigt. Som tur är har jag inte så mycket frågor men ja jag har ett starkt sug att byta bank. Tror dock det kommer innebära mer tjafs än det innebär att behålla.
Jag behövde öka min swishgräns med 1000 kr. Fick stå i kö till länsförsäkringar i 4 timmar och sen bli förhörd som en kriminell. Sa att transaktionen var för en penispump och undrade om hon ville veta något mer om mitt privatliv. Blev en lång diskussion efter det. Men ja, de blir hårdare och hårdare hehe.
Du det där var uppseendeväckande dåligt!
Trodde först du överdrev. Ber om ursäkt för detta.
Jag har en av de lokala sparbankerna med samma plattform som Swedbank, där kan man skicka meddelanden i inloggat läge.
Senast jag köpte bil gjorde jag detta för att redovisa en transaktion som kom från en nichbank. Var inga konstigheter och inga fler frågor.
Ja LF som bank gällande Swish är katastrof. Man måste ringa och be om att få använda sina egna pengar med tusen frågor som följd.
Ringa och stå i kö, du måste ha pass eller nationellt ID kort som du kan scanna nfc chippet på. Förklara att du inte ska köpa knark eller annat dumt via swish.
Sen får du 24h på dig att använda den utökade summan annars får du börja om igen.
Jag som egen företagare med enskild firma och kund i LF blev nekad utökad swish då jag inte loggat in på företagssidan och svarat på kundkännedom frågorna på ett tag. Försöker då göra det med kvinnan i telefon men såklart ligger LF nere och det gick inte komma åt frågorna så inget köp den dagen…
Det gör de, banken struntar i vad man vill göra med sina pengar, så länge man inte önskar deras hjälp (t ex ta emot, lagra eller skicka pengar) för att göra det man vill göra. Önskar man deras hjälp så kontrollerar de om det gäller något olagligt.
Jag brukar, som jag tipsade om, kontakta banken innan ovanliga transaktioner och har aldrig stött på patrull. Men har också svarat på frågor och skickat in papper. Men inget jobb som krävt mer än ett par minuter.
Då är jag ändå en udda fågel med låg inkomst, ett ISK konto med kosing och månadssparande.
Det borde egentligen vara utanför mallen. Men, kommunikation funkar oftast bra, om man inte är spydig eller vägrar svara.