Viktigt är att gå banken till mötes. Att inte ifrågasätta eller motarbeta. Det kan uppfattas som att du har något att dölja.
Ta fram underlag på försäljningen av fastigheten. Ta fram inkomstunderlag eller för en dialog med banken om vad de vill ha för underlag gällande sparandet, kanske kontoutdrag?
Har själv fått skicka in underlag när jag flyttade en större summa mellan två banker. Det var pengar från försäljning av en lägenhet. Skickade in försäljningsavtalet och sen var det bra.
Har läst några trådar på ämnet. De flesta som skriver verkar ha granskas när de vill amortera av sina lån helt eller större belopp. Ingen ville köpa bankens aktivt förvaltade fonder…
Skulle betala 300 euro till Spanien för hyra av semesterlägenhet.
Tog mig en timme på plats på banken, fick maila hyreskontrakt svara på var jag fått de pengarna ifrån osv.
För 3000 kronors skull? Sa att jag skulle betala ytterligare 700 euro senare, men det trodde han skulle bli svårt. Då var jag tvungen att få kontobevis ftån den spanska banken. Lycka till med det…
Anvönde min mans bank till de 700. Inga problem
När jag skulle betala kontantinsatsen hade jag min miljon hos en nischbank. Hade varit medlem i ett halvt decennium med regelbundna insättningar, och aldrig fått en enda fråga, och kunde göra stora uttag utan problem. Gjorde en större insättning på en kvarts miljon en månad innan jag behövde hela miljonen för insatsen. De fryste mitt miljonuttag och tvingade mig besvara väldigt många frågor. Fick vänta över en vecka på att få ut mina pengar, som jag skrapat ihop med traditionellt hederligt arbete. Fick ta fram uttag på senaste x antal års löneinkomster från min huvudbank, med print screens osv. Naturligtvis kunde de inte svara på varför en kvarts mille insättning en månad innan var helt okej, men uttaget behövde minsann utredning. Tvivlar starkt på att tröskeln går någonstans däremellan, den är isåfall betydligt lägre och båda situationer borde lett till utredning som jag ser det. Stängde mitt konto där och de förlorade en trogen kund med bra likvider.
Trots att vi har så mycket problem med gängkriminalitet i Sverige är det konstigt att fler inte förstår: bankerna ska fråga varifrån pengarna kommer. Beloppet spelar ingen roll. Se det positivt istället, att de gör vad de ska.
Är det jobbigt och upplevs kantigt ibland? Ja, men syftet är att upprätthålla ett samhälle som inte flödar över av svarta pengar. Så samarbeta istället och bemöt deras frågor med saklighet och underlag. De gör sitt jobb och bra är väl det? Eller hur? Faktum är att vi har problem med svarta pengar och att vi är för naiva kring detta i Sverige.
Banker bedriver reglerad och tillståndspliktig verksamhet. De står under tillsyn och kan få stora böter om de inte håller sig efter lagar och regler. De tillhandahåller en service men den är inte utan villkor. De måste därför ställa frågor. Handläggare har säkert krav på sig att ställa frågan ett visst antal ggr per dag och särskilt om de har anledning. Men de måste inte ha en anledning att fråga.
Om vi flyttar pengar med större belopp, gör affärer m m så pratar vi med vår bank - i förväg. Det går bra att skicka meddela i sin digitala bank. Man måste inte skicka hela avtal: första sidan går bra. Det går ju faktiskt ganska lätt.
Är det däremot ok att bankpersonal är otrevlig? Nä. Men det är en helt annan fråga som har med allmän service och hyfs att göra?
Det här är vad vi röstat fram så ser inte hur det hjälper att klaga. Om ni inte lyckas svara på bankens alla frågor till deras (!!!) standard så går en anmälan iväg till berörda myndigheter samt så flaggas ni som person internationellt för misstänkt pengatvätt
Jag hade ett överbryggningslån hos LF som jag skulle lösa ut efter ett bostadsbyte för några år sedan, då fick jag också frågan om ursprunget, lite märkligt då syftet med ett sånt lån är just kortsiktigt och i samråd med banken, men eftersom jag har samma bank till allt, så gick det ju ganska lätt att hänvisa till att bostadsförsäljningen hade skett och refens till min personliga bankkvinna.
Om det faktiskt funkade för att stoppa kriminella skulle det vara lättare att acceptera, men tyvärr verkar det vara extremt ineffektivt och drabbar de oskyldiga mer än de kriminella.
En analys från GIS Reports hänvisar till en studie av Ronald Pol (2018) som visar att mindre än 0,1 % av kriminella pengar faktiskt stoppas av AML-åtgärder. Enligt UNODC (2011) fryses bara omkring 0,2 % av de illegala medlen.
IMF och FATF fokuserar på att stärka AML-systemen, men erkänner själva att dokumentationen och bevisen för faktiskt neddragning av brottslighet är begränsade
In the US, banks file 2.5 million SARs (Suspicious Activity Reports) a year, but even under the requirements of the AMLA 2020, FinCEN has been completely unable to prove that even 1% of these have aided law enforcement.
The high volume of SARs being filed is something of a CYA (Cover Your Ass) move for banks. And if everything is suspicious, then nothing is.
En artikel på Ledger Insights noterar att kostnaderna är enorma, men att felutmärkningar (false positives) dominerar och få verkliga brott stoppas:
Pol writes: “anti-money laundering policy intervention has less than 0.1 percent impact on criminal finances, compliance costs exceed recovered criminal funds more than a hundred times over, and banks, taxpayers and ordinary citizens are penalized more than criminal enterprises.”
Lexis Nexis Risk Solutions assessed the cost to U.S. banks as $26.4 billion annually.
Summering:
Endast 0,1–0,2 % av penningtvättsflödena avbryts genom AML/CFT-system
Enorm mängd SAR-rapporter – men mindre än 1 % ger effektiva utredningar.
Kritik från både FATF:s före detta chef och forskare: systemen är byråkratiska, dyra och lätta att kringgå
Det gör ingen skillnad om det är effektivt eller ej - det är en inskränkning i äganderätten och därför en attack på demokratin, näringsfriheten och yttrandefriheten.
Även en mördare och terrorist ska ha rätt att ha ett bankkonto. Det är vad kontraheringsplikten ska innebära. Någon kan räkna på tidskostnaden att varje person med ett bankkonto ska börja bokföra alla transaktioner för att det kan komma att bli granskade av banken. Det är lätt en miljard timmar per år.
Jag belånade upp min bostad 300tkr för ca 8år sedan för att köpa en bil. Ägde bilen ett halvår, och ville då betala tillbaka de 300tkr jag lånar ca 6 månader tidigare. Jag förklarade hela situationen, men det var absolut inte självklart för Nordea att så var fallet. Fick fylla i blanketter och förklara mig i åtskilliga telefonsamtal.
Kan tänka mig att situationen har förvärrats sedan dess.
Jag vet inte hur ni lyckas. På sin höjd brukar de fråga och då svarar man att pengarna kommer från lön och investeringar man gjort med sin lön.
Då svarar de “okej” och sen var det klart. Inga konstigheter varken hos SEB eller Swedbank
Det är däremot kanon att man sätter stopp för gängkriminella transaktioner. De råttorna ska inte får härja fritt och varenda krona och egendom ska tas ifrån dem.
Tråkiga vittnesmål i tråden. Har flera nischbanker som jag flyttar mellan (räntejagar) och låter pengarna mellanlanda hos min vardagsbank Handelsbanken innan de ska in på nästa konto. Totalen är över insättningsgarantin så jag behöver två nischbankskonton igång samtidigt.
Än har inga frågor ställts eller pengar frysts. Kanske har jag bara haft tur. Har inga belopp att tala om i Handelsbanken, däremot bolånet på 1,8 milj.
Det låter otroligt att riktiga kriminella använder sina privata bankkonton till att tvätta pengar?
Som flygvärdinnornas genomgång på flyget eller blanketten där du intygar att du inte är terrorister innan du flyger in i USA så är det nog mer fråga om teater.
Och hur många brott har allt det här förhindrat? Ett eller två? Aldrig sett statistik på det vilket är misstänkt.
Flytta pengar mellan egna konton är aldrig något problem. Det är ju tydligt varifrån pengarna kommer. Problemet är när du stegar in på banken med 50 tusen i fickan.