Banken frågar var pengarna kommer ifrån när jag vill amortera bort mitt billån

Hos samma bank?

5 gillningar

Det låter som när jag hade ett konto på Nordax och skulle öppna ett till där med högre sparränta. Det tog över en vecka och telefonsamtal där de frågade var pengarna kom ifrån och jag fick säga från det andra kontot hos er som jag haft i över tre år…

4 gillningar

Ser att många klagar på Swedbank, men det var i alla fall inga problem att logga in och höja min gräns för Swish tillfälligt för att kunna swisha 60 000:- i födelsedagspresent till en god vän. Har inte heller fått några frågor rörande transaktionen (inte ännu, efter en dryg månad… :upside_down_face:).

2 gillningar

Överföringar mellan två konton i LF. Banktjänstemannen ifrågasatte att jag döpt överföringen till “överföring” vilket enligt dem gjorde det svårare för mig att bevisa att det var en ok överföring. Jag borde skrivit ut i detalj vad det var för, ansåg de. När jag ifrågasatte detta backade de.

1 gillning

Det låter som att du inte var så attraktiv som kund? Var du inne på banken fysiskt och ville öppna konto men blev tillsagd att komma tillbaka om sex månader?

1 gillning

Ändå skönt att de insåg att det var en konstig fråga.

1 gillning

Jag vet ett fall. En vän. Swedbank önskade underlag om inköp av varor från utlandet till min väns mindre företag. Alla efterfrågade transaktioner med förklaringar skickades in. Trots detta stängdes alla personens och företagets konton på grund av “bristande kundkännedom” Överklagan hjälpte inte eftersom det är banken själv som hanterar överklagan. Min vän fick skaffa en ny bank och blev vägrad företagskonto hos alla större banker eftersom denna inte varit en “aktiv” privatkund i minst 6 månader.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Jag ville göra en extra amortering på 100 tkr på bolånet. Fick lägga flera timmar på att ta fram underlag på var pengarna kom ifrån. Efterföljande gång när jag tänkte göra en extraamortering bad jag dem lägga in 10 tkr i månatlig amortering istället, då var det inga problem längre.

2 gillningar

Jag har SEB som min huvudbank och köpte en bostadsrätt kontant.
Det var minst sagt krångligt, men till slut fick jag bra hjälp av SEB med att genomföra affären. De tog först 2 000 kronor i avgift, men efterskänkte den senare – så jag har verkligen inget att klaga på, tvärtom.

De var väldigt noggranna, vilket överraskade mig lite eftersom pengarna kom från mitt beskattade och helt “vita” sparande.
Men just därför ville banken kontrollera att allt stod rätt till – och det får man faktiskt ha förståelse för.

2 gillningar

Att du har en Sparbank kan ha betydelse, dom har inte alltid samma upplägg som Swedbank.

Sen tror jag det också beror på vilken typ av kund du är, alltså om man har kontaktperson eller inte.

2 gillningar

Det händer oss alla, skulle amortera bort 114k hos LF, har cirka 1,4m i taxerad lön (om och om igen).
Hänvisade till att de kom från lön och då slutade de svara, har fortfarande kvar det lånet än idag för de inte godtar min förklaring.

2 gillningar

Kändes som att man var tvungen att pusha tillbaka.

Eller bara fråga om logiken bakom.

1 gillning

Skrev som svar på liknande post i annan tråd: “I grunden är det rimligt att det inte räcker med insättningar för att styrka var amorteringspengarna kommer ifrån. Det är först efter avdrag för uttag som det går att se att tillräckligt stor del av insättningarna kunnat sparas givet tidsperioden för att uppnå det aktuella beloppet” (Bolån, Extra amortering - Nr 5 av Kanske).

Skillnaden i beloppsgränser till exempel vad gäller Swish-betalningar på flera banker skiljer sig utifrån riskprofil för bedrägerier. Det är framför allt för att minska bankens ansvar när du som kund blir utsatt för bedrägerier. Ålder och KYC-formulär och tidigare kontohistorik är exempel på faktorer som vägs in. Så du verkar ha bedömts ha lägre risk att bli lurad än tidigare person i tråden som maximalt kunde välja 15 000 kr utan att ringa till banken. En person på 62 år får till exempel oftast en lägre gräns än en person som är 42 år. Fler och fler banker har infört detta.

Det kan såklart i vissa fall vara en lägre beloppsgräns av andra anledningar.

1 gillning

Kanske inte 100 samma sak men det finns många sätt att fuska…

Min post gällde ett tidigare påstående att “Ofta ges ingen chans att bevisa källa”. I fallet du beskrev gavs en chans - men tråkigt att höra att det inskickade inte räckte.

Har inte alls upplevt samma problem som beskrivs här i tråden. Men jag bor på liten ort och har en god relation med de anställda på LF kontoret här.