Jag ska köpa ett fritidshus för pengar jag sparat ihop med god hjälp av Rikatillsammans. (Tack!!)
Eftersom jag inte ska låna räknas det som ”kontanttillträde”, men då det är en större summa (dryg miljon) kan jag inte flytta pengarna själv utan måste ta hjälp av banken.
Banken å sin sida måste ha bevis på var pengarna kommer ifrån och att det inte är penningtvätt jag håller på med.
Jag fick ett gäng aktier i gåva 2019 och har ett gåvobrev för det. Summan kan med hjälp av värdeutvecklingen matcha stugköpet så jag tänkte säga att det är dessa pengar jag använder. (Mental bokföring…)
Jag trodde det skulle räcka att hänvisa till aktieförsäljning, men banken vill se exakta transaktioner (eftersom jag inte gjort allt hos dem).
Problemet är att jag flyttat pengar var och varannan vecka, det är småsummor som studsat runt mellan avanza, länsförsäkringar och lysa. Dessutom har jag sparat en hel del pengar (inkomst från arbete) sedan dess.
Länsförsäkringars historik går inte heller längre än 2 år tillbaka i internetbanken.
Är det någon annan som stött på detta problem? Hur har ni löst det?
Hade inte en tanke på att det skulle vara noga med spårbarhet av just ”de” pengarna.
Ja, tyvärr är det här inte något ovanligt. Det som underlätter en att tänka är att banken behöver något som håller deras rygg fri. Om du således t.ex. kan bifoga en text, ett kontoutdrag för 2 år och sedan ett intyg från den andra banken om att det inte finns mer historik då blir det enklare för banken att hålla sin rygg fri när de blir granskade.
Sedan kan man ofta få ut mer än 2 års historik om man kontaktar bankerna. De måste som alla andra hålla minst 7 års historik, men de har olika regler för att få fram informationen om jag inte minns fel.
Liknande situation rvå gånger. Först när vi skulle köpa lägenhet och sedan när vi behövde aktivera utlandsbetalningar när vi satt fast utomlands under pandemin.
Tycker ditt förslag ovan är helt rimligt om pengarna du för över till stug köps banken kommer från aktie gåvan banken. Det är ju så
Om pengarna kommer till stug köps banken från olika håll är det nog inte säkert de köper gåvobrevet plus värdeökning eftersom pengarna inte kommer från den banken
Välj så få konton som möjligt och kontakta de bankerna att du behöver så långt utdrag de kan ge dig och förklara varför. Om stug köps banken ser att du haft kontona en längre period, med löner in, med aktie vinster mm så är det rimligt att det är dina pengar.
Hade du varit pengatvättare så hade pengarna dykt upp plötsligt och sedan ville du omsätta dem snabbt (stug köpet). Så visa på att du hållit på i åratal så förstår de säkert … och som @janbolmeson säger så har de tillräckligt för att ha ryggen fri (vilket är vad det egentligen handlar om).
PS: I min erfarenhet så tycker bankerna och dess personal att detta är minst lika tråkigt som du.
Ja, mer än en gång har jag varit med om att de bett om ursäkt. Vissa banker - t.ex. Swedbank - har en stor del av detta som en manuell hantering och är skiträdda för att hamna i media som vissa banker varit tidigare.
Jag har samma problem då jag betalar allt kontant eftersom jag lever under FIRE och varken får eller vill låna pengar. Bankerna vill endast skydda sig själva och det ska räcka att du skickar dem en kopia på gåvobrevet med förklaring att värdet har växt på börsen + att du har sparat från din förvärvsinkomst. Gräv inte ner dig mer än så, vill de ha mer information så hör de av sig.
Det är kusligt att man från början anses vara skyldig till en hypotetisk händelse och själv måste bevisa att så inte är fallet. Bevisbördan borde ligga hos banken.
Egentligen kanske det inte är konstigare än att man behöver ha papper på att man äger ett hus när man säljer det, eller behöver kvitton på saker man sålt i företaget för att kunna redovisa att man tjänat pengarna.
Sant! Samtidigt upplever man det mer som att någon står utanför bostaden och frågar om papperna för att man flyttar in och ut lite mycket grejer från boendet
Jag är lite kluven och tycker man kunde skött införandet bättre.
Å ena sidan är jag starkt för att man försöker få stopp på pengatvätt då det göder starka krafter som förstör samhällen tex gängkriminalitet. Å andra sidan känns det rätt sunkigt när det händer och tar av ens tid. The greater good får man väl tänka.
Jag tror det hade varit bra om man kört mer kampanjer när lagen infördes för att öka förståelsen bland EU medborgarna. Men det skeppet seglade ju för ett antal år sedan. Det har ju varit några trådar på ämnet så jag tror inte det är så många som är medvetna om att man kan bli utsatt för sådana frågor.
Mitt enda tips till ev bankanställda här i tråden år att vara lite lyhörda och förklara på ett bra sätt. Så brukar man kunna samarbeta för att lösa knuten. Båda vill ju just det
Tipset till oss vanliga medborgare - om man ser sig behöva flytta runt pengar - är att om möjligt samla pengar/tjänster hos en bank där man får en personlig bankman/kvinna. Det finns åtminstone en person som känner till ens historik, vilket hjälpt oss. Vi samlade hos Nordea där det räcker med 1 Mkr totalt inom familjen inkl pensioner för att bli ”Premium” med bankkontakt och faktiskt riktigt schysst erbjudande mht kortkostnadet etc.
Problemet är ju bara att det inte hindrar kriminella från att tvätta sina pengar, utan enbart innebär en massa merjobb och inlåsningseffekter för alla seriösa. Verkligen noll uppsida. Som det du skrev nedan.
Detta är ju inte bra för konkurrensen, att folk pga KYC känner sig manade att samla allt hos en bank. Vi behöver mer konkurrens och smidighet att byta, inte mindre.
I alla andra fall är man oskyldig tills motsatsen är bevisad.
I detta fall är det tvärtom, pengarna är svarta tills de har bevisats vara vita.
Konstigt ur ett juridiskt perspektiv tycker jag.
Jag är ganska övertygad om att det inte gjort någon avgörande skillnad eftersom de ganska omedelbart började tvätta pengar på andra sätt. Finns hela pdf:er med tips och metoder publicerade av polisen om man känner sig manad att börja
Vi hade för inte alls många årtionden sedan ett i princip ”cash only society”, men polisen och andra myndigheter beivrade brott även på den tiden.
Känner andra genom sig själv finns det ett uttryck för.
Bankerna tvättar enormt med pengar och Svenska banker är åter i process om just detta.
Rör sig om 2000 miljarder,men är nog betydligt mer då man räknar med att 1% hittats.
Blir de dömda är böterna x10.
Ni kan ju fråga hur pengar blir till av banken så får ni se om de har något svar.
När min bank (Revolut) frågade om motsvarande skickade jag dem helt enkelt mina kontoutdrag. Oklart om deras AML-avdelning läste alla 70 sidor eller inte, men de slutade fråga efter det iaf.
Jag hade samma problem för två veckor sedan. När jag överförde en stor summa från ena bankkonto till andra och sedan tredje bank. SEB ville underlag och jag skickade underlaget och problemet var löst.
Bankerna sparar mycket längre bakåt. Kan du inte ta fram det själv via inlogg på datorn så kontakta dem. Ofta säger vilkoren att de tar en avgift för att printa ut. Ibland gör de det gratis ändå.
Dessutom, om du kan specificera vad du har tjänat under flera år och visa att du har haft låga kostnader (t.ex. hyra eller så) kan detta räknas som dokumentation.
Skrattretande att alla går med på detta.
I rimlighetens namn borde banken bara behöva anmäla till Ekobrottsmyndigheten om de misstänker penningtvätt, inte agera polis.
Det är en sjuk situation när man använder s.k. negativ bevisföring, det sänker medborgarnas tilltro på rättsstaten, skapar paranoia, och är ett förfarande som brukar känneteckna diktaturer…