Bevisa aktievinster/ pengars ursprung för banken?

Hejsan, jag har under många års tid handlat relativt aktivt med aktier.
Nu har jag lyckats skrapa ihop en ansenlig summa efter flertalet lyckade aktieaffärer.

Därför tänkte jag ta ut en större summa och använda denna som kontantinsats vid köp utav bostad. Jag förde över dessa pengar från min nätmäklare till mitt vanliga Lönekonto och sedan in på ett sparkonto i samma bank.

Sedan skulle jag föra över pengarna till den bank där jag skall ta bolånet.

Då ville helt plötsligt min ordinarie bank att jag skulle komma ner personligen och redovisa var pengarna kommer ifrån (dess ursprung). När jag förklarade att dom kommer från aktieförsäljningar och mångårig aktiehandel i olika omfattning ville dom veta vart pengarna kom ifrån dessförinnan osv. Fick argumentera en hel deel och erbjuda dom att logga in på min aktie depå för stt själva se alla transaktioner(vilket dom ej ville) . Jag hade även mailat dom notor från aktuella aktieförsäljningar. Efter ett tag gick kassören iväg och pratade med sin chef och sedan gick det bra att genomföra transaktionen.

Nu undrar jag hur en bank egentligen får agera? Jag har ju alla historiska transaktioner såsom insättningar, uttag, aktieköp och försäljningar sparade digitalt.

Är banken skyldig att titta på dessa bevis som jag lägger fram eller är man som kund helt rättslös när det gäller detta?

Man vill ju kunna använda dom pengar som man har kämpat och sparat ihop på börsen under många långa år😔. Jag är inte främmande för att anlita en jurist om så krävs i framtiden.

Tacksam för hjälp i dessa funderingar. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja. De är skyldiga att vara säkra på att du inte sysslar med penningtvätt och riskerar miljardböter om de inte gör det. Know your customer heter det.

Jag flyttade från Avanza till Nordnet i början av året och det blev väldigt många vändor med Nordnets och Avanzas kundtjänst. De ville såklart veta pengarnas ursprung (~1 miljon). Men på Avanza har jag många gånger skapat och avslutat ISK-konton, och Avanza hade tydligen väldigt mycket problem att hitta alla dokument från ISK-konton som är avslutade.

Tillslut tror jag att personen hos Nordnet tröttnade och bara godkände allt. De gör det ju för att de måste, inte för att de vill jäklas.

2 gillningar

Tack för era svar.

Jag vet att banken har skyldighet att fråga iom penningtvättslagen. Men kan man kräva som kund att dom tittar på aktienotorna 12 år tillbaka i tiden för att säkerställa pengarnas ursprung? Det rör sig om många tusentals aktienotor.

Förstår. Frågan är vad man som kund kan kräva.

Vad jag förstår kan dom vara neka dig som kund om dom anser att det är för mkt jobb att kontrollera aktienotor? Eller har jag missuppfattat detta?

Aha. Har inte druckit första koppen kaffe ännu. Löste inte riktigt rätt. 🤦

Kan löneutdrag, deklaration vara ett sätt att visa att du tjänat tillräckligt mycket för att ha dessa pengar?

Är ju en viktig fråga detta för alla aktieintresserade anser jag. Hur bevisar man pengarnas ursprung för banken och vad kan man kräva. Vad har båda parter för rättigheter och skyldigheter inom detta område?

Ja allt sådant finns ju. Men jag undrar om banken bemödar sig att titta på detta? Kanske helt enkelt är enklare/billigare att neka dig som kund och då undrar jag om dom får göra så eller om man har något lagstöd eller rättsligt skydd att luta sig mot?

Ja. Någon gång kommer jag att flytta hem 7 siffrigt belopp från utomlands (utlandsvensk). Tror jag kommer att få kul med det. :pensive:

Bankerna är tvungna att kolla detta enligt penningtvättslagen. Det kommer att bli dyrt för dig att driva detta rättsligt.

I det här fallet har du dessutom gjort transaktionen två gånger. Först insättning på ett sparkonto, och sedan överföring till ett annat konto. Överföringar mellan konton är en av de variabler som bankerna regelmässigt tittar på.

Rätt eller fel, detta får vi vänja oss med.

1 gillning

Visst men man måste väll kunna använda helt lagliga pengar från aktieaffärer eller?

Varför håller folk annars på med aktiehandel öht?

1 gillning

Intressant. Att använda ISK användes av flera i den här tråden:
Köpt hus, kan inte visa för banken var insatsen kommer ifrån | Byggahus.se
som en mirakelmedicin för att hålla vita pengar, vita. Den trådens TS hade för att få bästa avkastning flyttat runt pengarna mellan de nischbanker som erbjöd högst ränta. Har själv aldrig råkat ut för problem men jag har inte heller fört över belopp över en miljon någon gång.

Just det där med avslutade konton kan ju vara ett gissel, nu senast när jag flyttade från Avanza till Lysa så sålde jag allt som skulle flyttas i förväg och begärde flytt av en specifik likvid. Det borde underlätta.

2 gillningar

Självklart är det så, ingen har påstått något annat Vad det handlar om är att kunden enligt lagen om penningtvätt skall kunna redovisa vart pengarna kommer ifrån.

Så om jag redovisar alla notor och transaktioner 10 år bakåt i tiden måste dom titta på mina “bevis”? Eller kan dom bara vägra?

Mitt tips är att tänka så här istället för att vara arg på banken; ”du och banken spelar på samma lag mot lagstiftningen”. Ni vill båda göra rätt och nå ett gemensamt mål, banken vill ha dig som kund och du vill göra affären.

Jag har själv suttit på andra sidan och behövt fylla i blanketter. Vid ett tillfälle när det var 100 Mkr plus i ett företag var det en så stor process att banken till och med var tvungen att ta betalt för det.

2 gillningar

Vägrar den, så måste den föra över pengarna. Banken har ingen som helst anledning att göra livet svårt för kunderna, utan måste bara följa regelverket.

Det som skaver här är nog inte att bankerna måste fråga, utan bristen på rutiner från bankernas sida.

Jag får lite samma upplevelse när jag som egenföretagare ska diskutera lån etc. För att vara företag som arbetar med pengar är dom förvånansvärt klumpiga.

Förstår. Jag är villig att betala dom om det är vad som krävs. Har alla bevis för ursprung sparade digitalt i form av notor och transaktionskvittenser.

1 gillning

Tror inte det kommer behövas, mitt tips att bara se dem som att de spelar i ditt lag och inte som motståndare. :slightly_smiling_face: (de tycker ofta att KYC:ar och annat är lika omständigt som du, även om de självklart inte kan säga det rakt ut till dig som kund).

Okej tack för dina svar och alla ni andra såklart.

Jag tycker bara regelverket är högst oklart och ville få lite tydlighet vad man kan ställa för krav osv enligt dom lagar vi har. Om man som aktieintresserade skulle få problem i framtiden.