Hej,
Jag har velat göra en extra amortering 200 000 på mitt bolån.
Banken vill veta ursprung av pengarna. Inget konstigt med det. Jag har bifogat lönespecifikationerna för senaste 4-5 månaderna. Inkomsten överstiger med råge det aktuell beloppet för extra amorteringen.
Det räckte tydligen inte. Fått Skicka in utdrag från sparkontot, därefter utdrag från lönekontot där samtliga insättningarna LÖN framkommit de senaste månaderna.
Även det har inte varit tillräckligt.
Banken begärde utdraget på samtliga transaktioner senaste åren och motiverade med att de behövde se att jag haft överskott varje månad.
någon varit med om något liknande?
Har bankerna rätt att kräva så pass detaljerad information?
Jag styrkte min inkomst och ursprunget av pengarna men Vad har de med mina utgifter att göra?
Funderar över hur jag ska göra i fortsättningen? Lägga till amortering varje månad istället för en extra amortering en gång om året?
Tidigare har jag haft allt överskott på ett sparkonto men nu sänkte de räntan in i botten så det känns inte värt längre
Jag hade aldrig några problem med extraamorteringar hos Nordea. Då hade jag iofs varit kund sedan det hette PK-banken och har nästan allt hos dem. Det har rört sig om 50k upp till 1 miljon, inga frågor alls. Kanske för att det inte hade kommit några större insättningar utifrån, utan det rörde sig om sparande samt en överföring från mina föräldrar som är kunder i samma bank.
Vi har infekterade debatter om dessa ’kontroller’ varje vecka. Så ensam är du inte…
Då extraamorteringen minskar bankens vinst är de extremt noggranna.
Ska du istället köpa bankens egna fonder går det bra med en ICA-kasse infärgade sedlar.
En gång har Avanza frågat och jag fick bifoga ett långt kontoutdrag. Efter det INGEN fråga alls på ett par år.
Hos Swedbank gick det att exportera ett kontoutdrag så det va inga problem.
I grunden är det rimligt att det inte räcker med insättningar för att styrka var amorteringspengarna kommer ifrån. Det är först efter avdrag för uttag som det går att se att tillräckligt stor del av insättningarna kunnat sparas givet tidsperioden för att uppnå det aktuella beloppet.
Har tidigare skrivit om min egen strategi i närliggande sammanhang:
Ja amortering är bankens mardröm. De brukar hjälpa alla som har svårt att betala med amorteringsfritt!=evig skuld och säkrad inkomst. Men även vårat ekonomiska system skapat av privata banker vill absolut inte att någon amorterar. Pengar skapas vid lånetillfället och det kräver i sin tur prisökningar då räntan inte är inräknad i skulden. Det krävs nya högre lån för att betala de gamla helt enkelt.
Nu när systemet börjar hacka då folk inte längre har råd att betala vill de absolut inte att någon amorterar.
Gissar du hade fått NOLL frågor om du istället hade velat spara 200.000:- hos den banken. .
Känns som att ha historik på banken och ha pengarna man vill använda i den banken är “lösningen” . .
Banker verkar vilja att man amorterar minimum och absolut inte för mycket…
Men klart man förstår dom. . dom är en verksamhet
Jag är väl drömkunden, har 1,8M i lån men 2M på ISK o lite spar o Pension i samma bank. . dom tjänar väl 75.000:- på mina lån o Fonder om året, skulle jag betala av lånet helt så tjänar dom 0:- - - -klart dom inte vill det.
Så gissar att problemet för TS är att han haft dessa 200.000:- på en annan bank o fört över dom… .Banken med lånet gillar inte att du har pengar hos en konkurrent o vill göra det bökigt för dig o göra att du flyttar sparande o annat till deras bank. . .
Hypoteket vilket är iof inte ens en bank men omfattas av samma regler som bank.
Så det går inte att ha ”allt på samma ställe” just hos Hypoteket, som talare högre upp tipsade om.
Var det från konto i samma bank? Annars kan du kanske testa att sätta in pengar först, de bör ju rimligen vara lika tveksamma då om det är principen som gäller, tror dock som andra att det är lättare, och sedan ta från det till amortering
Intressant information… Jag utgår ifrån att du har provat och delar med dig av fakta…
Eller är du bara ironisk och tycker att ett i grunden viktigt arbete för att stoppa svarta och kriminella pengar från att flöda fritt är onödigt och dumt…?
Lite OT, men jag byter från hypoteket just nu. varit kund sen 2022, men tycker inte deras erbjudande är så bra längre. (Droppen blev när de sänkte 0,18% mot riksbankens 0.25%. Då alla har samma ränteändringsdag den 10:e, så fular de alltid och sänker strax efter). Byter via compricer/lendo och enligt handlägaren tar flytten till skandia några dagar bara. Nu har det ju löst sig för dig. Men är de mer än rimligt besvärliga hade nog byte av bank fungerat.
Jag är inne på det med haft de i 4 år och varit nöjd med räntan första åren. Gällande extra amorteringar så räckte det tidigare med lönespecifikationer och kontoutdrag som styrker löneinsättningen.
Håller med om att de inte längre erbjuder bra ränta jämfört med ett flertal banker.
Jag har också varit med om det. Då handlade det om mycket större summor. Blev frustrerad av allt hit och dit så jag gick ned till ett kontor istället. Då gick det lättare.
Även om det är förståeligt så är det frustrerande att misstänkliggöras så hårt.
Ja det är dumt att begära in transaktionshistorik av den misstänkte som någon form av bevis. Det är extremt enkelt för en penningtvättare att förfalska och manipulera detta dokument. Samtidigt är det snudd på omöjligt för banken att kontrollera äktheten på, inte bara siffrorna som redovisas. Men hur ska de någonsin upptäcka ifall dyra konsumtionsvanor saknas? För oskyldiga är det dessutom integritetskränkande.
Det onödiga består i att bankpersonalen ska gå igenom ett år av transaktioner utan att veta vad som stämmer eller inte stämmer, vad som saknas eller vad som är tillagat av den misstänkta.
Så du tycker att allt arbete mot penningtvätt ska läggas ner så det blir ännu enklare för kriminella att jobba, smita undan från allt vad skatt, kronofogde och polis heter samt göra det mycket lättare att använda vinst från bl a drogförsäljning…?
Eller har du ett konkret förslag på förbättringar av arbetet mot den kriminella ekonomin…?
Och hur var det med ICA-kassen med infärgade sedlar? Fakta eller allmänt oseriöst raljerande?