Vilket sparkonto är bäst just nu?

Jag tänker att det är fullt rimligt att kunna förklara för sin bank varifrån ens pengar kommer ifrån, för att styrka att de inte är resultatet av brottslig verksamhet. Personligen är jag gärna en hoppjerka för maximal avkastning utifrån en genomtänkt strategi som förenklar både för en själv och för ens bank:

1. Se till att redan ha alla medel som behövs hos ens bank när det är något större man vill göra, t ex köpa fastighet, göra megauttag, större amortering, etc. Då har banken redan haft möjlighet att reagera när man tidigare flyttat över medlen till dem.

2. Var beredd att styrka källan för specifik insättning till banken, för att visa varifrån pengarnas kom, t ex Aros för att fortsätta mitt tidigare exempel. Då kan ens bank välja att lita på att Aros i sin tur har gjort sitt jobb att kolla varifrån pengarna till dem kom ifrån.

3. Var beredd att styrka pengakällan in till Aros, om nu ens bank inte skulle lita på dem. Det enklaste är att redan från början ha gjort överföringen till Aros från ens egen bank, gärna med en övertydlig transaktionskommentar t ex “Till buffert på Aros”. Med fasträntekonto blir det extra tydligt att startbelopp skickas från ens bank och slutbelopp inkl ränta kommer tillbaka x månader senare.

4. Var beredd att styrka var andra pengar än återbetalning+ränta från Aros m fl sparinstitut kommer ifrån, t ex lön, pension, försäljningar, etc. Genom att konsekvent använda lönekontot i ens bank blir det extra tydligt med de “nya” pengar man får in och som bidrar till att kommande överföringar till sparinstituten kan utökas med lönepengar och liknande.

5. Var beredd att beskriva en “normalmånad” på lönekontot i ens bank för att tydliggöra hur mycket det brukar bli över efter betalda räkningar, och hur mycket av överskottet som brukar användas för att utöka sparandet.

6. Var beredd att sammanfatta en längre tidsperiod för att beskriva att ett visst större belopp naturligt uppkommit genom överskottet under x normalmånader plus extra inbetalningar (t ex tagna lån) minus större utbetalningar (t ex renoveringar, extra amorteringar etc) under perioden.

Min egen slutsats är därför att det viktigaste rådet för att förenkla vid eventuella kontroller (och minska sannolikheten att de över huvud taget görs) är att försöka hålla fast vid ens banks lönekonto som bas för alla transaktioner över tid. Då ökar t ex chansen att de inte ens behöver fråga om informationen i punkt 1-5 ovan, eftersom de redan har tillgång till den själva.

Med denna strategi har jag valt att lugnt vara en hoppjerka när det gäller att utnyttja de bästa sparalternativen, vare sig det är hos Aros eller andra institut med insättningsgaranti.

1 gillning