Räntefonder vs fasträntekonton

Vaknade med några funderingar så satte mig vid datorn nu på morgonen och gjorde uträkningar i kalkylark på räntefonder vs fasträntekonton och skillnaden är väldigt liten med dagens räntor. Haft dessa funderingar ett tag nu så tog tag i saken och kommer nog göra som @angaudlinn och strunta helt i räntefonder och flytta mina räntefonder till fasträntekonton med olika bindningstider.

Problemet med dessa uträkningar är att jag har bara historiska värden att räkna på gällande räntefonder men framtida värden på fasträntefonder men tror det blir bra.

Använder jag tex Northmill så kan jag sköta allt på samma ställe och behöver inte flytta pengar mellan banker vid uttag och kan även använda northmill kortet till att betala med (Apple Pay).

Aktiefonderna blir kvar på ISK och AF och kapital (avkastning) förs över till sparkonton och placeras där.

Gäller att börja planera mera nu om det blir FIRE nu till hösten. Behåller aktiebolaget så kommer ströjobba då och då men mest på sommaren.

5 gillningar

En anledning till att jag har några års utgifter i räntefonder och bara 6-12månader i fasträntefonder är att jag inte vill/vågar ha massa småbanker för att jaga bästa räntan.
Jag håller mig till “min storbank” som har flera räntefonder men bara en fasträntefond ( idag med 2,15% 3-mån ränta)

Detta att föra pengar fram o tillbaka i FIRE skrämmer mig, detta med kundkännedom o vad som skulle hända om huvudbanken “kastar ut dig” när du är i FIRE kan ge stora problem.
Ne den risken vill jag inte ta, så håller mig till räntefonder, en med högre o en med lägre risk.

3 gillningar

Alternativet är att inte jaga bästa räntan. Då slipper man den ångesten. :smiley:

3 gillningar

Jo så är det ju, rätt “nöjd” med 2,15% från min lokala storbank. .. men senaste året har mina tre räntefonder gått lite bättre

Korträntefonder är nog ganska jämt skägg med att jaga bästa ränta på diverse fasträntekonton. Då har man ju samtidigt något att hitta på om dagarna :face_with_hand_over_mouth:.

1 gillning

givet hur mina räntefonder går hittills så är det nog en OK strategi (har inget valsjälv för mina räntefonder är i tjänstepensionen- del av såklart har inte hela i ränta men närmar mig uttag och där får jag ju inte ha pengarna på konto)

Som om det är problemet :rofl:

2 gillningar

det är ju mer “jobb” med fasträntekonton, där måste du göra nått var 3e månad

1 gillning

Nej, jag måste inte göra någonting. De binds om för tre nya månader om jag inte vill ta ut.

hmm ok, jag tror jag måste göra ett val annars betalas dom ut.
Men i alla fall mer jobb att sätta upp 14st konton som överlappar än att ha 2-3st räntekonton på ISK :wink: hehe

edit
"När ditt fasträntekonto förfaller överförs pengarna till det konto du valde när du startade fasträntekontot. Du kan se vilket konto du har valt under kontodetaljer i din internetbank och app.

På förfallodagen överförs pengarna automatiskt, tillsammans med din sparränta, från fasträntekontot till ditt valda konto. Detta sker om du inte valt att förnya ditt fasträntekonto."

Det är nog olika mellan nischbankerna. Vilken kollade du på?

2 gillningar

Jag har Swedbank

Har för mig jag läst någonstans din strategi med fasträntefonder dvs olika bindningstider men hittar inte. Kan du bara kort förklara eller länka där du beskrev det (om du hittar det) för lite inspiration.

Tja, så kan man ju tycka. Det tog säkert minst två minuter på konto under ett års tid. Den halvtimmen kan jag bjuda på. :wink:

På LF och SHB (där sonen har sina) binds de om. Men vid längre bindningstider betalas de ut.

Aha!

Skyll dig själv om du matar banken från Helvetet. -mohahahaaaa! :smiling_face_with_horns:

Min lokala Swedbank är bra.. .o vi har fått +100 000 i bidrag från dom till den ideella förening jag är med i så jag stödjer dom gärna

2 gillningar

Hyfsat förenklat:

20k (i mitt fall) per konto och ett nytt konto startades varje månad. Efter tre månader försköts starten ungefär en vecka och likadant efter ett halvår respektive nio månader.

Efter ett år består varje kvartal av tolv konton där ett nytt blir “nåbart” varje vecka, men om jag ingenting gör så binds det om för tre nya månader. Tänk det som överlappande takpannor el dyl.

Om konto 1 startades 1 januari så binds det om 1 april. Konto två startas då 8 januari, konto tre den 15 januari, konto fyra den 22 januari osv och de binds om i april. Konto fem till åtta startas i februari och binds om i maj och resterande fyra konton startas i mars och binds om i juni. När den perioden är slut når vi april och de första fyra är aktuella igen.

Sedan får de löpa. Vänder börsen ner för mycket så tömmer jag det konto som matchar bäst i tid och resten får rulla på. Uttagsstrategin med regelverk finns det video om här:

5 gillningar

Men då är det en gammal sparbank med lite heder och ära kvar i kroppen misstänker jag. Dock förstår jag ju att du tycker det låter jobbigare med att binda om stup i kvarten. Det hade jag inte pallat med min strategi, såklart. :smiley:

SBAB har lite lägre räntor men där kan man välja automatisk förlängning som alternativ.

2 gillningar

Samtidigt riskerar du inte att förlora några pengar så länge du håller dig inom insättningsgarantin. Den möjligheten finns ju i korträntefonder. Kan vara värt att lägga några minuter extra om man (jag :blush:) ser en fördel med sparkonto när det gäller krockkudden.

3 gillningar

Ja automatisk förlängning vore skönt att ha när det blir många konton men som jag förstår det är det bara SBAB förutom storbankerna som erbjuder den tjänsten?