Har en sparhorisont på 5,5 år där jag tänkte spara 1.000:- i månaden. Mitt startbelopp är 135.000:-. Har pengarna i Avanza där jag har en del andra sparanden till olika ändamål med olika sparhorisonter.
Är räntefonder något att ta i beaktning eller ska man sikta på fasta räntekonton? Har sett att det finns fasta räntekonton som erbjuder 3.10% med en bindningstid på 2 år. Då skulle man kunna binda om pengarna efter bindningstiden slut. Nackdelen är att man kan lägga in pengarna från månadssparande först efter bindningstidens slut. 30% avdrag på avkastningen.
Vad ska man sikta på, hur ska man tänka och vad är för och nackdelarna. Alla tips mottas gladeligen!
Beroende på situationen kan det även vara värt att hålla koll på vilket minimibelopp som gäller för olika aktörer. Om jag kommer ihåg rätt så har t ex Hoistspar 1 kr som minsta belopp för sina fasträntekonton.
Ja så kan man ju göra så att pengarna hela tiden får ”jobba”. Banken jag har kollat på är fedelta som har en minimibelopp på 10.000 på sina fasta räntekonton. Är det någon som har erfarenhet av denna bank?
Men säg att man gör den exakta uträkningen på räntan vilket är lätt att göra så länge räntan på deras sparkonton blir oförändrad.
135.000 insatt två gånger på 2 år med en sparränta på 3,10% sen ett halvår även där på 3,10%. Sen sätter man in på ett nytt sparkonto varje gång man når 10.000. En skatt som sagt på 30%.
Är detta mer fördelaktigt i slutändan än om man tex skulle satsa på en lång räntefond?
Att ha mer än 1 fasträntekonto beror ofta på en kombination av vilka tidpunkter man har pengar att spara och vilka tidpunkter man önskar att de sparade pengarna ska bli tillgängliga.
Mitt fall är ju lite speciellt pga uttagsfasen, så jag har valt att ha dessa hos Länsförsäkringar för enkel åtkomst. Räknar jag på deras 1,9% kontra t ex 2,9% så är det inte så extrem skillnad över tid och då smäller smidigheten och överblicken högre att kunna avsluta och starta nytt hos en bank som har full kundkännedom redan.
Exempel: 100k x 0,7% (efter skatt) i ett år är ju 700 spänn. Att hålla på att jaga det är inte meningsfullt om det innebär att det kan ta extra dagar vid uttag eller ska till en ny kundkännedomskoll eller för den delen att min huvudbank reagerar på större transaktioner.
Ja, det är skönt med översikt o koll. Jag låste igår, tack vare er upplysning, 50.000kr på 3mån på ett Fasträntekonto hos Swedbank med ränta 1.82%
Alltid bättre än inget o detta tänk var helt nytt för mig. Jättesmart att få 1.82% på “buffertpengar” men ändå ha dem tillgängliga om 3mån. Då binder jag bara om dem och har efter skatt tjänat 637kr.
Jag misstänker att Swedbank gör samma, men LF funkar så att med tre månaders bindningstid binds det om automatiskt till tre nya och räntan landar på mitt vanliga konto. Så sakta men säkert äter inflationen av ursprungsbeloppet, men det passar mig eftersom detta är just FIRE-krockkudde i samband med sequence of returns risk.
Du får nog fråga Swedbank om hur de räknar. Det är för stor skillnad för att beräkningssätt ska påverka. Det är inte så att du har någon stammiskundrabatt eller liknande som spelar in?
Tack för alla svar! Kul att det visade sig att det var fler än jag som hade funderingar kring detta och att det på så vis har startats en diskussion om ämnet
Lutar åt att jag kommer placera mina pengar hos Resurs Bank med fast räntekonton på 2,70% med bindning på 1 år. Kommer lägga månadssparandet på deras vanligt sparkonto som ger 2,15% och därefter pytsa över till fasta räntekonton varje år då man binder om och fortsätta så tills det är på tiden att ta ut pengarna.
Jag kan tillägga att jag började med ettårskonton också och kortade sedan ner via sexmånaders innan jag nådde tremånaders, mest pga ränteändringarna som varit.
Från Swedbank Hemsida När ditt fasträntekonto förfaller så överförs pengarna till det konto som du valde när du startade fasträntekontot. Du kan se vilket konto du har valt under kontodetaljer (i din internetbank och app).
På förfallodagen överförs pengarna automatiskt, tillsammans med din sparränta, från fasträntekontot till ditt valda konto. Detta sker om du inte valt att förnya ditt fasträntekonto. Om förfallodagen inträffar på en helgdag, blir det i stället nästkommande bankdag som blir förfallodagen.
Jag kan förstå bekvämligheten med automatisk ombindning, men är själv helt ointresserad av denna funktionalitet.
För min del är det ändå rimligt att utnyttja den avslutade bindningstiden till att just då se vilket nytt belopp (större, samma eller mindre) och vilken ny bindningstid (längre, samma eller kortare) som passar bäst för ett nytt fasträntekonto, Och inte minst vilken ny aktör som just då erbjuder det mest attraktiva alternativet, oavsett vad och vem som var mest attraktivt förra gången.