Bästa avkastningen på kort sparhorisont

Som jag skrev: Länsförsäkringar, men enbart på tremånaders, inte längre tider.

1 gillning

Det är samma för Nordea

Jag misstänker att de flesta kör det upplägget, precis som med lån, men newbie lät så ifrågasättande att det var bra att få det klarlagt. :+1:

Det är väldigt olika enligt mina erfarenheter.

En del har automatisk omläggning “by default”

En del har automatisk utbetalning “by default”

En del har automatisk flytt till rörligt konto oftast med usel ränta “by default”

Några erbjuder möjligheten att välja, innan avslut, vad som ska ske när fastränteperioden avslutas

Pysslar man med att aktivt leta bästa räntan så får man ha lite koll annars kan det bli riktigt tokigt.

3 gillningar

5.5 år är ganska lång tid för att inte ta någon risk alls tycker jag. 10-20% aktier eller en enkel allvädersportfölj är några förslag.

1 gillning

Hade helt klart varit roligare om man fått lite mer för pengarna än bara en fast procent från ett räntekonto :slightly_smiling_face: Har du några förslag på portföljer som skulle passa för den sparhorisonten?

Jag tänker att 5 år är helt perfekt sparhorisont för en enkel allvädersportfölj, som har potentialen att ge dig ca 3-4% mer än ett räntekonto, med väldigt låg risk för någon större drawdown. Kolla in grundportföljen här. Den innehåller fyra olika tillgångsslag som du kontinuerligt håller någorlunda balanserade.

2 gillningar

Tack för tipset! Aldrig hört talas om tidigare men ska kolla in vad det är :slightly_smiling_face: :ok_hand:

2 gillningar

Uppenbarligen måste jag som Nyckelkund ha kundrabatt på Fasträntekonton hos Swedbank :star_struck:

Hemsidan, ej inloggad :backhand_index_pointing_down:

Appen och inloggad :backhand_index_pointing_down:

Se där vad härligt - mysteriet är löst! :partying_face:

1 gillning